Gå til innhold

E6850, Gigabyte GA-P35 og Crucial DDR2 BallistiX PC8500, bra til OC?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg tenkte å kjøpe meg en E6850 for bruk av Flight Sim X (som er meget prosessorkrevende) og tenkte jeg skulle få utnyttet den optimalt ved å klokke den en del. Jeg har ikke klokket så veldig mye tidligere så jeg hørte at Gigabyte GA-P35-DS3R er enkelt å overklokke med så det ville jo vært perfekt.

Ja, jeg har vurdert Q6600, men har avgjort at det blir E6850.

 

Vil dette minnet og hovedkortet være ok for klokking eller er det andre dere mener er bedre?

 

Jeg kjører XP så 3GB er nok.

 

Til kjøling tenkte jeg en Thermaltake MaxOrb CPU Cooler

 

Handleliste hos komplett

 

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Gigabyte GA-P35-DS3R, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, PCI-Ex16

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1024MB CL5 ,Unbuffered,2.2V,128Megx64,240pin,1066mh

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

Thermaltake MaxOrb CPU Cooler, 16dBA Socket 775/AM2/939/754

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant som larsg sier. Hold deg til et partall rambrikker. Gjør du ikke det mister du dual channel (og dermed en del ytelse). Nå har du ikke sakt noe om bruken, men til vanlig bruk og spilling pleier 2 GB være tilstrekkelig. Skal du absolutt ha 3 GB bør du kjøpe 2x1GB + 2x512MB. Evt. kan du kjøpre 4x1GB og la 512MB-1GB være ubrukt.

Når det gjelder minnet du har valgt, Ballistix, er det utrolig bra. Faktisk noe av det beste DDR2 settet på markedet. Ser du har valgt PC8500. PC6400 regnes å klokke likt, men er litt billigere.

 

Til overklokking gir E6750 deg mye mer for pengene enn E6850. Når du overklokker når de ca like langt. Er du uheldig hadde E6850 kanskje klokket 200 MHz lenger, men er det verdt prisforskjellen?

 

Hovedkortet du har valgt kjenner jeg ikke til, men det er vel Gigabytes DQ serie som er kjent for overklokking. Blir noe dyrere vel og merke. Ellers kan du se på Asus P5K (premium) eller Abit IP35 (pro).

 

En siste ting på oppsettet ditt er CPU-kjøleren som nok ikke er den beste til klokking. I prioritert rekkefølge ville jeg valgt:

Thermalright Ultra 120 Extreme - med Noctua vifte

Noctua NH-U12 - med Noctua vifte

Tuniq Tower 120

Thermaltake Big Typhoon

Zalman 9700

 

(Gadd ikke legge til linker, men produktene skal finnes lett med oppgitt info. Om det er noe du ikke finner, gi beskjed så finner jeg link) Om du skal bygge selv er vel heller ikke Komplett.no billigste alternativ. Så nettopp på et liknende oppsett, og mener amentio var billigst.

 

Edit: Oops, my bad.. Trådstarter sier han skal bruke PCen til Flight Sim X. Likefult mener jeg 2 GB bør være tilstrekkelig, uten at jeg spesifikt vet hvor minnekrevende det aktuelle spillet er.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Tusen takk for meget utfyllende svar :)

 

RAM: Hvis 6400 klokker like godt går jeg like greit for de (pris er viktig her siden budsjettet er lavt).

 

CPU: Samme her, dersom 6750 klokker (neesten) like langt som 6850 så sparer jeg heller de pengene.

 

HK: Ser Abit sitt får gode kritikker så denne var fristende. Skjønner det slik at man børe legge litt ekstra i et hk om man skal klokke.

 

Kjøler: Når jeg leste innlegget ditt chrlod så oppdaget jeg at jeg har jo en Thermaltake Big Typhoon som jeg kjøpte for 2 år siden til min nåværende cpu (AMD 3800+, s939). Vil denne passe også til s775? Og hva med kjølepasta? (jeg har ikke fra før)

 

Da sitter jeg igjen med dette:

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P (PCutstyr.no)

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB (PCutstyr.no)

ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 (XD.no)

Lenke til kommentar

Du har fått meget bra råd av chrlod, Gigabyte P35-DS3R er av de beste "billig"kortene - men jeg vil råde deg til å legge i en del mer - skal du klokke mye er det vanskelig å komme utenom X38 - f.eks Gigabyte GA-X38-DQ6 (min favoritt....) eller Asus P5E, disse gir topp overklokking og pcie 2.0 m Crossfire support - kan være greit å ha til seinere.

Og gå for 6750 i stedet for 6850 (jeg hadde gått for Q6600 uten tvil, men det er ditt tap) ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...