Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

register reim 93. passat 1,8 gl


Anbefalte innlegg

har kjøpt en passat 93modell, alle sørviser er følgt opp til 197 000 km, men finner ikke noe om register reima i papirer, og møller hadde ikke bytta den. så det er vell tryggest å bytte den siden bilen har gått 235000km.

må jeg bytte vannpumpe, og de andre reimene samtidig? noe mer jeg må gjøre?

er det vanskelig på denne bilen? noe VIKTIG jeg må huske på. (første gang jeg gjør det)

fant reim til 270 kr hos mekonomen, er det noe mer jeg trenger?

 

hvis reima holder 10 år eller 100 000 så må den jo vært bytta minst 1 gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har kjøpt en passat 93modell, alle sørviser er følgt opp til 197 000 km, men finner ikke noe om register reima i papirer, og møller hadde ikke bytta den. så det er vell tryggest å bytte den siden bilen har gått 235000km.

må jeg bytte vannpumpe, og de andre reimene samtidig? noe mer jeg må gjøre?

er det vanskelig på denne bilen? noe VIKTIG jeg må huske på. (første gang jeg gjør det)

fant reim til 270 kr hos mekonomen, er det noe mer jeg trenger?

 

hvis reima holder 10 år eller 100 000 så må den jo vært bytta minst 1 gang.

 

Nå kjenner jeg ikke VW så godt, men og bytte reg reim er ikke noe jeg ville gjort vis jeg ikke har med meg en som kan det. Gjør du det feil så kan motoren ryke, og da blir det dyrt.

 

På de bilene jeg har byttet på, for det meste ford, så må man ha ny reg.reim, strammer og løpehjul. Er ikke sikkert du må bytte vannpumpe, men han en ikke alt for langt unna, for det kan skje at den ryker.

 

Kan du mye om bil generelt ellers?

Lenke til kommentar
kan ikke alt for mye siden det er første bilen, men har skrudd mye på mopeder å lett sykkler. litt bil. tenkte jeg kunne prøve selv, men det er dumt om det ikke går bra da. hvis det er mye jobb å den ryker da.. dyrt å ha bil på verksted da.

 

Ryker den, så må du regne med motorbytte. er dy heldig, så holder det og overhale toppen.

 

Så ryker den er det DYRT ja.

Lenke til kommentar

Hei

Det er ikke vanskelig å skifte registerreim, men konsekvensene av å gjøre en feil kan bli store og dyre. Det er ikke alle av VAG`s motorer som blir ødelagt av feil registerinnstilling men du skriver ikke noe om hvilken motor som står i din bil.

Når det gjelder hvilke deler som bør skiftes kommer det også an på hvilken motor du har.

Jeg vil anbefale å tenke på at selv om delene kontrolleres når regreima skiftes så skal de holde i 3 år eller 60k km til. Når det gjelder skifte av vannpumpe: VAG bruker to hovedtyper,

en type blir drevet av ei kilereim. Den andre blir drevet av registerreima.

Og så kommer mine anbefalinger om du bestemmer deg for å skifte den selv:

Kjøp ei verkstedhåndbok til din bilmodell

Kjøp et registersett (reim, strammehjul og eventuelt vannpumpe)

Når du kjøper delene kan du få butikken til å skrive ut en detaljert monteringsanvisning.

Sjekk deleprisene på flere steder og be om rabatt i tillegg.

Sørg for at du har de nødvendige verktøyene før du demonterer. (se i Verkstedhåndboka)

 

VÆR NØYE MED DIN EGEN SIKKERHET.

 

Og her er mine anbefalinger om du bestemmer deg for å la et verksted gjøre jobben:

Be om en fast pris på deler og arbeid.

Få tilbud fra tre forskjellige verksteder og bruk det billigste av disse til å presse prisen

ytterlige ned.

 

Flere spørsmål??

Lenke til kommentar

Vannpumpa går ikke på reg.reima på disse. Og bytte reg.reim er veldig enkelt.

 

Du har et tenningshjul som driver fordeleren. Dette kan være litt lett og sette feil så lag et par blanko merker på det for og være sikker. Det er helt løst så det vrir seg fort når du setter på reima.

 

Det eneste som er dritt er hvis de 4 umbrako boltene som sitter i det nedre reimhjulet ikke løsner. Rens hullene og bank umbrako pipa godt inn før du prøver og løsne. Blir dem runde slår man inn en 8mm tolvkant. Funker ikke det henter man skjærebrenneren.

 

Reimhjulet til vannpumpa må av ellers får du ikke av det nedre registerdekselet. løsne det før du tar av viftereima så slipper du og kødde med det senere.

 

Vri strammehjulet riktig vei ellers så subber det i registerdekselet.

For og turne motoren må du ha 19mm tolvkantpipe.

Bare et par tips for og få det til og gå enda fortere....

 

Er du helt noob vill jeg anbefale deg og sette bort jobben. Som andre sier her kan det bli dyrt hvis du gjør noe feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...