Gå til innhold

Tilgang til trådløs harddisk via internett


Feten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å koble opp en ekstern harddisk til det trådløse nettet mitt her hjemme, er vel det folk kaller NAS hvis jeg har lest riktig på nettet.

 

Det jeg vil, er å få tilgang til denne fra hvilken som helst PC via internet, da ved å logge på en nettside og så skrive inn brukernavn og passord. Jeg synes dette vil være genialt for å oppdatere MP3-spilleren min med musikk/filmer når jeg har gått lei av det jeg har lagt inn på den.

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? Eventuelt hvordan type HDD jeg må kjøpe og hvordan jeg kobler det opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gjort det, så mulig jeg tar feil, men jeg vil tro at en sånn type hd vil du komme inn på via FTP, da er det vel bare portforward til ip-adressen til hd'en på hjemmenettverket, og da vil du kunne få tilgang til hd'en din om du logger deg inn på ftp din hjemmeip adresse.

 

Denne kan være kjekk om du ikke har fast ip: http://www.no-ip.com/

 

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men jeg synest det virker logisk.. :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke gjort det, så mulig jeg tar feil, men jeg vil tro at en sånn type hd vil du komme inn på via FTP, da er det vel bare portforward til ip-adressen til hd'en på hjemmenettverket, og da vil du kunne få tilgang til hd'en din om du logger deg inn på ftp din hjemmeip adresse.

 

Denne kan være kjekk om du ikke har fast ip: http://www.no-ip.com/

 

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men jeg synest det virker logisk.. :)

 

Nøyaktig slik det fungerer :-)

 

Personlig liker jeg bedre scp/ssh til en liten maskin, men det er vel en smakssak. Vær obs på at du må være sikker

på at disken din får samme ip hver gang. Dette kan du stille i dhcp-configen på adsl-gatewayen din om det er den som deler ut ip, eller i trådløs ruteren.

 

Hvis du vil ha lettere tilgang, sett opp ruteren din til å oppdatere f.eks. dyn-dns.org med ip'en din ;-)

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...