Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Navara vs L200 vs HiLux - Erfaringer, innspill?


Anbefalte innlegg

Det er vel diff. på mellomakselen din, eller det er noe viskose kobblings greier.

På bilene det er snakk om her er det i hvert fall ikke på Nissan diff på mellomakselen. Dette gjør at det blir ganske stor påkjenninger på driverket når man svinger på tørr asfalt.

 

Kangoo og mange andre "firehjulstrekkere" i dag har viskosekopling. de færreste har konstant firehjulstrekk.

 

min galant fra 1995 er en av de sistnevnte, og den har 50:50 permanent fordeling, med sperre på senterdiffen og etter sigende noe lamellsperre-greier på bakakslingen... svingradiusen skal være samme som på 2WD-utgaven, og her er som nevnt firehjulstrekket konstant innkoplet.

med bare 4H innkoplet på Pajero, L200, Navara og alle disse offroaderne, kan jeg ikke se for meg at drivverket skal kunne ta skade av det. de må nå vel være dimensjonerte og laget for det. men når sperra bak blir koplet inn (4HLc) blir det annerledes. den skal helst bare på ved kjøring på løst underlag og i terrenget.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel diff. på mellomakselen din, eller det er noe viskose kobblings greier.

På bilene det er snakk om her er det i hvert fall ikke på Nissan diff på mellomakselen. Dette gjør at det blir ganske stor påkjenninger på driverket når man svinger på tørr asfalt.

 

Kangoo og mange andre "firehjulstrekkere" i dag har viskosekopling. de færreste har konstant firehjulstrekk.

 

Viskosekobling vil si at bakhjulene begynner å dra når et av fremhjulene spinner? Kangoo har permanent firehjulsdrift og overfører kreftene til bakhjuelene med en hydraulisk clutch. Hva heter dette? Normalt at håndbrekket fungerer på alle fire når man har permanent firehjulsdrift?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Det er vel diff. på mellomakselen din, eller det er noe viskose kobblings greier.

På bilene det er snakk om her er det i hvert fall ikke på Nissan diff på mellomakselen. Dette gjør at det blir ganske stor påkjenninger på driverket når man svinger på tørr asfalt.

 

Kangoo og mange andre "firehjulstrekkere" i dag har viskosekopling. de færreste har konstant firehjulstrekk.

 

min galant fra 1995 er en av de sistnevnte, og den har 50:50 permanent fordeling, med sperre på senterdiffen og etter sigende noe lamellsperre-greier på bakakslingen... svingradiusen skal være samme som på 2WD-utgaven, og her er som nevnt firehjulstrekket konstant innkoplet.

med bare 4H innkoplet på Pajero, L200, Navara og alle disse offroaderne, kan jeg ikke se for meg at drivverket skal kunne ta skade av det. de må nå vel være dimensjonerte og laget for det. men når sperra bak blir koplet inn (4HLc) blir det annerledes. den skal helst bare på ved kjøring på løst underlag og i terrenget.

 

Når du svinger vil fremhjulene ha lenger veg å kjøre enn bakhjulene.

Dette gjør at det blir motstand. Fordi diffen ikke slurer.

Men man får jo 75% sperre o.l. da gir det seg bare ved stor påkjenninger.

Hvis man kjører med sperra på i terrenget er det fort å ta en aksel. Det har jeg vært med på flere ganger :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det er vel diff. på mellomakselen din, eller det er noe viskose kobblings greier.

På bilene det er snakk om her er det i hvert fall ikke på Nissan diff på mellomakselen. Dette gjør at det blir ganske stor påkjenninger på driverket når man svinger på tørr asfalt.

Ja det er dette jeg er bekymret for, kjent som "transmission/axle windup" om jeg ikke tar helt feil? Når det er sagt, om man kan bytte i såpass høye hastigheter som 80/100 km/t så er det jo ikke noe problem :)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Man må også være klar over at ett slikt stivt drivverk kan gi skumle egenskaper i svinger på glatt føre.

Skumle på hvilken måte? Biler som overstyrer har jeg ingenting imot (snarer tvert imot) så lenge de er forutsigbare. Dette er en av grunnene til at jeg ikke liker viskosekoblinger, det er vanskelig å forutse når bakhjulene kommer til å trå til, og ved litt småfrisk kjøring så kan dette gjøre at man plutselig må rette opp ganske uventede utskeilelser. Et såpass rigid system som de forskjellige pickupene har ville jeg tro er ganske snillt med tanke på dette?

 

Når det er sagt så forventer jeg ikke å kunne peise på gjennom svingene med en to tonns pickup på samme måte som jeg kunne med Suzuki's lille Swift 4x4, naturlovene har jeg respekt for :)

Lenke til kommentar

De har en tendens og slippe med fremhjulene i skarpe svinger på glatt føre, grunnen er jo rett og slett at hjulene blir holdt igjen og det slipper.

uansett er ikke slike systemer designet for og gi kjøreegenskaper i høy hastighet, det er ett reint 4wd-system for økt fremkommelighet under vanskelige forhold. Bilen blir stiv og ubehagelig og kjøre på tørt føre i skarpe svinger.

Lenke til kommentar

Hmm, ja det blir vel ikke akkurat det samme som senterdiffen til en Audi A4 for eksempel. Får teste dette litt når jeg får prøvekjørt navara'n.

 

Forresten, vet noen om det er lov å bruke disse mini-setene som finnes i King Cab utgavenene av disse bilene? Det er jo 3-punkts belter og alt mulig men det hadde ikke forundret meg om noen hadde laget en lov mot de...

Lenke til kommentar
Når du svinger vil fremhjulene ha lenger veg å kjøre enn bakhjulene.

Dette gjør at det blir motstand. Fordi diffen ikke slurer.

Men man får jo 75% sperre o.l. da gir det seg bare ved stor påkjenninger.

Hvis man kjører med sperra på i terrenget er det fort å ta en aksel. Det har jeg vært med på flere ganger :dontgetit:

 

ja, jeg tror det er inntil 40 % sperre på min, er vel for å ha bra driftssikkerhet på sommerføre så vel som vinterføre.

 

men sperre på bakakslingen gir jo bedre fremkommelighet i terrenget, men det gjelder kanskje mest beint fram?

Lenke til kommentar
men sperre på bakakslingen gir jo bedre fremkommelighet i terrenget, men det gjelder kanskje mest beint fram?

Sperren på bakakslingen til navara'n er etter det jeg skjønner en skikkelig lås, altså 100% sperre. Når denne ikke er aktivert så er det fortsatt en limited slip diff, men jeg er usikker på låsegraden på denne.

 

Senterdiffen til Nissan vet jeg derimot ikke hvordan fungerer, noen som vet noe mer om den? Type, virkemåte? Etter det jeg leser om drive-train windup så virker det nesten som om det er en av/på 100% sperre...

Lenke til kommentar
Sperren på bakakslingen til navara'n er etter det jeg skjønner en skikkelig lås, altså 100% sperre. Når denne ikke er aktivert så er det fortsatt en limited slip diff, men jeg er usikker på låsegraden på denne.

 

Senterdiffen til Nissan vet jeg derimot ikke hvordan fungerer, noen som vet noe mer om den? Type, virkemåte? Etter det jeg leser om drive-train windup så virker det nesten som om det er en av/på 100% sperre...

 

det kan nok stemme. på pajeroen vår er det mulighet for å kople inn sperre på bakakslingen og mellomakslingen (sistnevnte med en knapp på midtkonsollen). vil nok tro at disse sperrene er 100%, er vel ofte det på offroadere.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å finne en mer detaljert oversikt over dette på nettet noe sted? Jeg er litt bil-nerd så jeg liker å vite 100% hvordan ting fungerer :) Det eneste jeg finner er en press-release der det står at den "splits torque 50/50", noe som jo er en åpen senterdiff... men markedsavdelinger har mange ganger før trodd at låste differ = 50/50 så det ville ikke vær noen overraskelse.

Lenke til kommentar
Når du svinger vil fremhjulene ha lenger veg å kjøre enn bakhjulene.

Dette gjør at det blir motstand. Fordi diffen ikke slurer.

Men man får jo 75% sperre o.l. da gir det seg bare ved stor påkjenninger.

Hvis man kjører med sperra på i terrenget er det fort å ta en aksel. Det har jeg vært med på flere ganger :dontgetit:

 

 

...men sperre på bakakslingen gir jo bedre fremkommelighet i terrenget, men det gjelder kanskje mest beint fram?

Ja det gir helt klart bedre fremkomlighet, men må brukes med en vis fornuft.

Glatt underlag er jo greit for da slurer bare ett av hjulene. Det går som regel greit på tørr asfalt i svinger også. Men får man mue last på bilen blir påkjenningene store.

Kjører man i terreng, er det værst hvis et hjul setter seg fast i et eller, steiner f.eks. og man drar på og svinger :whistle:

Min gamle sj 413 hadde heller ikke diff på mellomakselen. det knakk og bråket når jeg svinget på asfalten, uten at jeg hadde sperre på noen av akslene.

 

Forørig syntes jeg Navaraen hadde helt greie kjøregenskaper til å være en så stor og tung bil. Det "skumleste med bilen" var når det var regnevær og jeg kjørte med 2wd, da slapp den kunn med gass i 2. gir og noen ganger 3. gir hvis det var sving, og jeg var hard på gassen. :D (kjørte med BF dekk da, ikke de beste på gata)

Lenke til kommentar
Forørig syntes jeg Navaraen hadde helt greie kjøregenskaper til å være en så stor og tung bil. Det "skumleste med bilen" var når det var regnevær og jeg kjørte med 2wd, da slapp den kunn med gass i 2. gir og noen ganger 3. gir hvis det var sving, og jeg var hard på gassen. :D (kjørte med BF dekk da, ikke de beste på gata)

At det slipper litt her og der er bare gøy, så lenge det er forutsigbart :) Slippern brått eller er den bare leken om du ønsker det? Så mye dreiemoment og bakhjulsdrift burde jo være artig :)

Lenke til kommentar

Nissan Pickupene har ett svært enkelt 4WD-system, det er rett og slett bare en fancy klokobling som kobler inn forhjulene, ingen senterdiff eller noe annet.

Den manuelle sperren bak låser 100% og skal selvsagt bare brukes ved behov, regner med den kobler seg selv ut over en viss hastighet.

Lenke til kommentar

Bare for å komme med et innspill på en bil som såvidt har blitt nevnt her.

Isuzu D max var jeg å prøvekjørte her på lørdagen og vil si at jeg ble ganske imponert over bilen.

Hadde en en 98 modell navara (har kjørt endel nyere versjoner også) og vil si at D max'en var en bedre bil med tanke kjøreegenskaper og motor.

D max'en var tight og fin i styringen, motoren var ganske fin, den dro greit. Dog var svingradiusen ikke noe å skryte av men det var ikke akkurat navaraen heller.

Og det at den kan trekke 3 tonn er ille kjekt da, som nevnt så har man jo denne billige plasten men syns ikke designet på bilen er så verst heller.

 

Nå kjører jeg rundt i en amerikansk pick up men vurderer sterkt å bytte til denne..

 

Så vil anbefale og hvert fall ta en kikk på denne bilen, skjønner at folk kan være skeptisk til merker som Isuzu, var det selv men ble meget overrasket.

Lenke til kommentar

http://www.mitsubishi-motors.no/modeller/L200/ Her står det faktisk 167 hester.

 

4x4systemet er enkelt, 2H for kjøring med tohjulstrekk, 4H er 4x4 med åpen senterdiffrensial som gjør at det ikke er noe bryting i driverket når man kjører med 4x4 på fast underlag, 4HLc er høygir 4x4 med låst senterdiffrensial og 4LLc er lavgir med låst senterdiffrensial, dette gjelder modellene med Super Select, er noen få som har gamle Easy Select og de har ikke senterdiffrensial ;) De modellene med ESP har ikke sperre på bakakselen :(

 

En annen fin ting med L200 er jo svingradiusen som bare er 5,6 meter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...