Gå til innhold

DVI til HDMI og HDTV


dddddj

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig koblet PCen min til min full HD TV med en DVI til HDMI kabel.. Det fungerer ganske greit men jeg klarer ikke å få noe høyere oppløsning enn ca 1100x700 eller noe sånt. Det jeg tenkte på var at når TVen min støtter så høy oppløsning som 1920x1080 hvorfor klarer ikke den å vise mer? Hva må til for å få 1920x1080 eller litt høyere i det hele tatt?

 

TAKK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må sette den i 1920x1080p 50hz vis du har FullHD, noen TVer er ikke 1080p engang så da blir det 1920x1080i 25hz selv om det står FullHD

 

jeg kjører fint 1920x1080 50hz på min Sony Bravia KDL-40W2000 1080p, var jo en av grunna vi kjøpte den

 

hva er model nummeret?

sier lite om det er phillips FullHD, noen av Toshiba sine FullHD støtter ikke 1080p engang

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Det kan være at du får BARE 1080p fra en HDCP kilde som en DVD spiller med HDMI, eller HD-DVD/Blu-ray spiller med HDMI. Disse bruker HDCP for å sikre DRM rettigheter fra avspiller til skjerm og gir også tilgang til full 1080p.

 

Men kobler du en PC rett på så vil den gå ned til 1360x768. Det kan hende ett skjermkort med HDCP kan løse dette, men ut fra hva jeg har lest er det som regel bare at noen skjermer er veldig sære på dette.

 

Det du vil ha er en skjerm som tillater 1:1 pixelmapping.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Det kan være at du får BARE 1080p fra en HDCP kilde som en DVD spiller med HDMI, eller HD-DVD/Blu-ray spiller med HDMI. Disse bruker HDCP for å sikre DRM rettigheter fra avspiller til skjerm og gir også tilgang til full 1080p.

 

Men kobler du en PC rett på så vil den gå ned til 1360x768. Det kan hende ett skjermkort med HDCP kan løse dette, men ut fra hva jeg har lest er det som regel bare at noen skjermer er veldig sære på dette.

 

Det du vil ha er en skjerm som tillater 1:1 pixelmapping.

 

AKIRA

HDCP har ingenting å gjøre med PC

jeg hadde X1800 XT 512MB uten HDCP før og den funka helt fint med sonyen i 1920x1080p 50hz

HD 3870 med HDCP funker også fint

Lenke til kommentar
HDCP har ingenting å gjøre med PC

jeg hadde X1800 XT 512MB uten HDCP før og den funka helt fint med sonyen i 1920x1080p 50hz

HD 3870 med HDCP funker også fint

 

...som kan være fordi skjermen din ikke krevde HDCP parring med en kilde men tillot 1:1 pixelmapping uansett kilde. Som jeg sa, noen skjermer er sære sånn...

 

Det kan være noe så banalt som en driver innstilling, eller at du må skru av en funksjon på TVen. Men jeg vet 100% sikkert at en del TVer for 1 til 2 år siden hadde en slik funksjon. Man fikk bare 1080p fra en dedikert avspiller og en PC fikk man bare 1376x768 fra.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...