Gå til innhold

Nasjonal Samling vs det tyske nazipartiet


Abnegation

Anbefalte innlegg

For Norges del er svaret enkelt, logistikk. Å transportere 300 000 mann fra Norge til Tyskland ville vært en totalt urealistisk oppgave, spesielt med Royal Navy som enehersker på havene utenfor Europa.

 

Dessuten var Norge regnet som et meget viktig punkt rent strategisk (jernmalm, ubåthavner, flyplasser og som støttepunkt for Finland). At det i tiden før D-Day i '44 også ble utplassert en spøkelseshær ledet av George Patton som klarte å innbille tyskerne at britene ville gå i land i Norge gjorde dem ikke lystne på å minske tilstedeværelsen i Norge.

 

Men hadde tyskerne en million mann i Danmark? Det hadde jeg aldri trodd, Danmark var et rimelig fredelig land der regjeringen samarbeidet med tyskerne (til en viss grad, dessuten var motstandsbevegelsen sterkt tilstedeværende i Danmark, men likevel).

 

Det kan jo tenkes at troppene var der som en strategisk forsterkning av en flanke, men om det var en million tyske soldater i Danmark forstår jeg ikke hvorfor de ikke ble flyttet sørover, det skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...