Gå til innhold

Merkelig etter utført partisjonering?


Anbefalte innlegg

Står nå med diskbehandling foran meg, så trykker jeg på C: , har kun èn Harddisk. Så kan jeg velge reduser volum. Får opp Total mengde plass før reduksjon: 381552 MB, og mengde redusert plass i MB (98443 MB)

Total størrelse etter reduksjon: 283109

Hardisken min er på 372Gb

Er dette riktig?

Er det bare å kjøre "REDUSER" da og så blir disken delt i 2??

 

 

Takker for svar!

:)

EDIT: Jeg gjordet dette, og disken ble delt i 2, men på merkverdige 80Gb på den nye, og resten av de totale 400Gb på den vanlige c:\ disken??

Hadde jo 300Gb ledig! Tenkte å dele de likt.

Noe måte å rette opp ogjen i dette? Altså få tilbake 1 disk, også ta ny partisjon? Kanskje jeg skulle kjørt diskdefrag, eller noe først, men jeg fikk i alle fall ikke lov å få mere enn 80Gb på den nye disken. Og i tilleg så har disken fått navn: j:\ ??

Så c:\ er hoveddisk, d:\ er Dvdspiller mellom d0\ og i:\ ligger Readyboost og andre kilder som aldri er i bruk eller går ann å åpne. Regner med dette må være siden jeg har 7 USB uttak??

Noen som skjønner dette, og vet hvordan jeg skal få den nye disken til å bli d:\ eller i alle fall f:\, også dette med å gå tilbake på partisjonen jeg har gjort.

 

Takker hjertligst for svar og tips til et meeeget (!) irreterenes problem..

Endret av nasse222
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for hjelp!!

Men hvis noe skulle gå gale, holder det med å ta et Gjennoprettingspungt først? Sånn at det går ann å reversere ting hvis det går gale?

 

Hvis denne operasjonen feiler er det dessverre lite et gjennopprettingspunkt kan gjøre. Når man skal endre eller gjøre om på en partisjon må man ta backup før man setter i gang, det er den eneste måten man kan være helt sikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal være det, men du må opprette/formatere denne nye partisjonen, for å kunne bruke den sammen med windows. Velg NTFS. Hvis du skal installere en linux distribusjon, la det stå urørt.

 

Mvh Meg.

 

(Ikke fått gort dette enda, tenkte å ta det idag.)

-Lurer på hvor stor plass bør jeg la stå igjen til c:\ disk?

Ser jo alle program o.l leger seg på c:\, mens eg flytter all Mp3, videoer og dokumenter på da den nye d:\ disken.

Harddisken er på totalt 400Gb, holder det med å ha c:\ disken på 100Gb?

Eller skal jeg dele de likt, 200Gb på hver ca?

 

Taker for tips.

Lenke til kommentar

Da var det gjort, men fikk kun "lov" til å sette av 80b til en annen partisjon/harddisk?

Så nå er C:\ på 300Gb og den nye på 80b..

 

Også har den nye disken fått navnet "j:\" istedet for d:\

Hvordan fixer vi det? Inn i Bios eller?

 

Hvis jeg noen gang vil gå tilbake på dette, og få disken som èn harddisk, går det ann?

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey alle!!

-Jeg gjordet dette, og disken ble delt i 2, men på merkverdige 80Gb på den nye, og resten av de totale 400Gb på den vanlige c:\ disken??

Hadde jo 300Gb ledig! Tenkte å dele de likt.

 

Noe måte å rette opp ogjen i dette? Altså få tilbake 1 disk, også ta ny partisjon? Kanskje jeg skulle kjørt diskdefrag, eller noe først, men jeg fikk i alle fall ikke lov å få mere enn 80Gb på den nye disken.

 

Og i tilleg så har disken fått navn: j:\ ??

Så c:\ er hoveddisk, d:\ er Dvdspiller mellom d0\ og i:\ ligger Readyboost og andre kilder som aldri er i bruk eller går ann å åpne. Regner med dette må være siden jeg har 7 USB uttak??

 

Noen som skjønner dette, og vet hvordan jeg skal få den nye disken til å bli d:\ eller i alle fall f:\, også dette med å gå tilbake på partisjonen jeg har gjort.

 

Takker hjertligst for svar og tips til et meeeget (!) irreterenes problem..

 

hilsen søvnløse Nasse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...