siDDis Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Eg har nettopp satt opp raid5 på min linuxboks. Det fungerer utmerka, men ein dag så vil nok ein disk troleg feile. Då er det viktig at eg får vite det så fort som mogleg. Korleis er standardfunksjonen idag om ein disk i eit raid 5 oppsett feiler? Vil eg ikkje få adgang før disken har blitt bytta ut med ein ny? Eller vil den forsetta å kjøre? Er det mogleg å konfiguere det til sånn at den sender mail når noko er galt?
j-- Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Du kan sjekke om alle diskene er oppe ved å skrive "cat /proc/mdstat". Om en disk feiler vil raidet fortsette å kjøre, men da uten sikkerhet.
siDDis Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Skrevet 15. januar 2008 Men manuell sjekking er akkurat det eg ikkje vil
Ueland Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Tar jeg ikke helt feil så sender Mdadm en "fail event" til root-brukeren via e-post når noe er galt i et RAID. Så har du satt opp mail riktig der får du da mail om det.
olefiver Skrevet 15. januar 2008 Skrevet 15. januar 2008 Evt kan en jo også kjøre SMART på linuxboksen for overvåking av diskene.
siDDis Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Skrevet 16. januar 2008 Fant ut av dette nå, måtte innstallere postfix for å kunne sende mail. Så var det bare å gå inn i /etc/mdadm/mdadm.conf og bytte ut root med ein mail adresse. Funka ypperleg! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå