Gå til innhold

Spare batteritid i linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet frem til at jeg bør gjøre noe for å forbedre battertiden min i ubuntu (7.10). Når jeg sitter i windows oppgir den at jeg har ca. 3.5 til 4 timer batteritid ved fulladet batteri, mens det tilsvarende i ubuntu er 2t og 10 min.

Jeg har derfor googlet litt for å prøve å finne noen enkle trinn jeg kan gjennomføre for å senke strømnivået på min bærbare. Jeg har imidlertid kommet frem til at mine nybegynnerkunnskaper ikke helt strekker til når jeg prøver å forstå diverse kommandoer. Derfor tenkte jeg å spørre noen av dere litt mer erfarne linuxbrukere!

Jeg har installert powertop og forsøkt å følge rådene den gir, men det virker som dette resettes hver gang maskinen restartes, er det noen måte å endre dette på?

Denne ga meg dessuten beskjed om at jeg bør aktivere laptop_mode ved å kjøre

sudo echo 5 > /proc/sys/vm/laptop_mode

Men da får jeg følgende melding:

bash: /proc/sys/vm/laptop_mode: Permission denied

Jeg fant en tråd her på forumet som dreide seg om å reinstallere gnome-applets for å kjøre cpufreq-selector.

Dette har jeg gjort, men jeg er litt usikker på hvordan denne skal brukes. Etter å ha kjørt kommandoen

sudo powernowd

får jeg følgende output:

powernowd: PowerNow Daemon v0.97, © 2003-2006 John Clemens

powernowd: Found 1 scalable unit: -- 2 'CPUs' per scalable unit

powernowd: cpu0: 800Mhz - 2201Mhz (5 steps)

powernowd: cpu1: 800Mhz - 2201Mhz (5 steps)

Slik jeg forstår det kan jeg derfor bruke cpufreq-selector til å sette prosessoren til å kjøre kun på 800Mhz når jeg ikke bruker strøm, men hva er kommandoen for å gjøre dette? (cpufreq-selector -f 800 ?)

Og hva gjør jeg i så fall dersom jeg ønsker at prosessoren skal gå tilbake til å selv velge hvor mange Mhz den kjører på?

Dersom noen har andre tips til å forbedre batteritiden i linux tas de imot med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor configfilene ligger i Ubuntu, alt jeg vil si er at det som STÅR av tid igjen ofte ikke stemmer. Har du faktisk prøvd å la pcen dø ut? Uansett, skru ned lysstyrken på skjermen din. Modprobe -r vekk moduler du ikke trenger, wifi trekker 100mA ekstra, bluetooth også. Du må sitte den til userspace mode i cpufreq configfilen.

Skrevet

Ta en titt på denne siden. Last gjerne også ned powertop, som du også finner der. Powertop viser hvilke program som bruker mest strøm, og tilbyr også råd for hvordan man kan redusere forbruket.

Compiz-Fusion "sluker" ikke batterilevetid, har selv testet batteritiden med og uten compiz og det var en forskjell på 10 minutter. Har selv snakket med flere andre som har lignende resultater. For meg så oppveier i hvert fall det å ha compiz på de 10 minuttene med batteritid, men det får man jo selv vurdere.

Skrevet

Lurte på om tiden faktisk var testet? Holder faktisk batteriet i 3-4 timer i windows og 2 timer i linux. Min laptop som nå er over 2.5 år gammel sier at den varer i 1t og 30 min, men den klarer opp mot to, så lenge jeg ikke bruker alt for mye tungeprogrammer på en gang.

Skrevet

Har funnet ut av et par ting som hjelper bra - cpu scaling (applet på panelet til gnome - høyreklikk og "add to panel") og det å skru ned backlighet er de viktigste. For ekstreme long hauls har jeg noenganger også dratt ut cdrom etc. ...

Skru av blåtann (og om mulig wifi) sparer og en del strøm. Harddisk spindown er ikke like godt - det brukes en del strøm for å spinne opp igjen, pluss at det sliter bra på disken å spinne seg opp og ned hele tiden.

Gamle laptoppen min holdt i allefall 2½-3 timer i Linux mot 1½-2 i windows, og det var i "gamle dager". En opprgradering (tror det var fra FC4->FC6) gav meg 30 minutter bedre batteritid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...