Gå til innhold

XFX nForce 780i SLI - varme grafikkort?


MgrBuddha

Anbefalte innlegg

Hei. Skal bygge og klokke for første gang, og har bestilt 780i SLI kortet fra XFX. Kortet får bra kritikk, bla. her på Guru3d.com, men artikkelforfatteren stiller seg litt kritisk til løsningen med kjølingen av SPP (Northbridge) chipsettet. Han påpeker at ved seriøs overklokking tror han at den medfølgende vifta vil blåse mye varmluft direkte på grafikkort(ene).

 

Jeg lurer på om noen som allerede sitter med kortet har erfanger om akkurat dette? Er det forresten slik at man må bruke øverste (den som sitter nærmest SPP) PCI-e port? Jeg skal kjøre to GTS8800-512 kort og lurer på om jeg f.eks kan sette dem i de to nederste portene hvis dette problemet skulle vise seg å være reelt.

 

A propos overklokking - her er f.eks hva han nevner om test med en Q6600 som jeg har valgt:

 

"Usually you guys end at 3 GHz 3.2 GHz on a Core 2 Quad Q6600 quad-core right ? Now we are going to try and break that 3.2 GHz limit with the help of an air cooler, the stock Intel cooler you receive with your Intel processor. Here's what I did .. I put the FSB to 1600 MHz, the multiplier to 9 and furthermore did noting, no voltage increase noting. Everything was set to automatic in the BIOS except the variables mentioned above. Et voila .. a stable 3600 MHz on all four cores on STOCK cooling.

 

Granted temps where a little high at 55 C idle up to 73 degrees C 100% utilized .. but I'm merely stating nothing more than this .. overclocking is peanuts on this mainboard. Imaging what you can do with some better cooling."

 

he he, høres fett ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får varmluft der så vil det neppe bli noe kjøligere om du flyttet kortet 5 cm.

Hadde ikke viften vært der hadde de fleste cpu kjølere blåst luft gjennom der uansett så lenge rillene er rettet den vegen. Må nesten sette opp en engen plate der som leder luftstrømmen i 90 grader. Baksiden av skjermkortet er allerede glovarmt.

Kanskje til og med montere vifta andre vegen om man har en cpukjøler som er lav eller blåser kald luft inn i 90 grader

i forhold til NB vifta.Evt litt varm luft på 3-4 blader på en cpu kjøler vill neppe gi økt temp på cpu.

 

Lurer selv på om jeg skal kjøpe det kortet eller vente på nForce 790i

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...