Gå til innhold

Skifte objektiv ute i kulda - går det greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det greit å skifte objektiv ute i kulda? Kommer det fukt inne i huset slik at div elektroniske deler tar skade av dette?

 

Jeg gjør det ihvertfall hele tiden uten å ha merket noe problem.

 

Dessverre så har jeg ikke det videnskapelig korrekte svaret, men jeg har ikke oppdaget at det har vært et problem i praksis.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Går det greit å skifte objektiv ute i kulda? Kommer det fukt inne i huset slik at div elektroniske deler tar skade av dette?

 

Nei, kald luft inneholder som regel mindre fuktighet enn varm luft, så akkurat det skal gå bra, såfremt ikke andre ting finner veien inn i kameraet samtidig.

 

Hvis det er kaldt ute bør du imidlertid pakke kameraet ditt i en lufttett pose før du tar det inn i romtemperatur, ellers vil du få kondens utenpå og inni, noe som kan ha alvorlige følger for ditt kjære kamera. La det ligge i posen noen timer, til du er 100% sikker på at det har fått samme temperatur som omgivelsene.

Lenke til kommentar

Jeg legger rett og slett bare alt kamerautstyr i fotosekken og lukker denne helt og lar den ligge noen timer. Selv etter 2 timer er kameraet overraskende kaldt... Støtter Aetius' innlegg med kald luft og mindre fuktighet (generelt).

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet har heller ikke jeg hatt noen problemer med dette.

Endret av seilfly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...