Navaro Skrevet 12. januar 2008 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg skulle ta en skikkelig rengjøring av hele pcen. Støvsugde grundig inni kabinett.. men kom ikke borti noe med "sugern". Så skjedde det.. Jeg tok av cpu vifta siden det så ut som noe bodde der ( "støvby" ).. da jeg tok av vifta HANG CPUN FAST UNDER VIFTA!.. jeg ble livredd med en gang og tenkte at dette var slutten for gamlepcen. Fikk satt inn alt. Og startet pcen.. "Detecting array..." fikk jeg. Gikk inn i bios for å se om jeg fant noen disker, men nei.. fant ingen. Prøvde å koble ut alle unntatt OP disken. Da fikk jeg opp "windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk, Check boot path and disk hardware". Regner med at dette har noe med at cpu`n fulgte med den j**** vifta. Har jo selvsagt ikke xp-cden liggende slik at jeg kan formatere, prøve å reparere eller noe i den duren. Hva kan jeg gjøre? (I ettertanke tror jeg kanskje jeg la den ut under feil emne, beklager dette. Flyttet til Maskiner som ikke fungerer) Endret 12. januar 2008 av Navaro
Elendil Skrevet 12. januar 2008 Skrevet 12. januar 2008 Hmm. Fekk liknande beskjed sjølv når eg satte i ny harddisk. Hadde kobla til SATA kabelen for OS disken i ein anna SATA kontakt då eg var ferdig. Når eg bytte om igjen gjekk det fint. Sikker på at alt sitter i og er riktig satt i? Men at CPU vart fanga opp av støvsugeren var ikkje heilt bra. Ein bør vera svært forsiktig når ein driv med slikt.
Navaro Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Skrevet 12. januar 2008 Hmm. Fekk liknande beskjed sjølv når eg satte i ny harddisk. Hadde kobla til SATA kabelen for OS disken i ein anna SATA kontakt då eg var ferdig. Når eg bytte om igjen gjekk det fint. Sikker på at alt sitter i og er riktig satt i? Men at CPU vart fanga opp av støvsugeren var ikkje heilt bra. Ein bør vera svært forsiktig når ein driv med slikt. hehe , skal sjekke. fanget ikke cpun med støvsugern, men den hang fast under cpu vifta! kjølepasta kliss!
Elendil Skrevet 12. januar 2008 Skrevet 12. januar 2008 OK Ser du nokre synlege skader på cpuen da? Var festeanordningen for cpuen på Hovedkortet løsna? Brukte du mykje kraft? Visst, da har du sikkert skada cpuen på ein eller anna måte.
Navaro Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Skrevet 12. januar 2008 OK Ser du nokre synlege skader på cpuen da? Var festeanordningen for cpuen på Hovedkortet løsna? Brukte du mykje kraft? Visst, da har du sikkert skada cpuen på ein eller anna måte. har ett gammelt MSI hk. med sånn "pinne" du dytter ned etter at cpun har falt på plass og skal "låse" cpun... den "pinnen" var nede i låst posisjon. så jeg skjønner ikke hvordan cpun kan henge fast under vifta når den skulle vært låst. Ingen synlige skader, ingen pins bøyd eller merker på cpu.
Elendil Skrevet 12. januar 2008 Skrevet 12. januar 2008 Hmm, sjølv om du ikkjer ser noko synlige skader høyrest ikkje det heilt bra ut. Men prøv det med SATA kontaktene. Rart at Bios ikkje registrerer HD.
Navaro Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Skrevet 12. januar 2008 Hmm, sjølv om du ikkjer ser noko synlige skader høyrest ikkje det heilt bra ut. Men prøv det med SATA kontaktene. Rart at Bios ikkje registrerer HD. sjekket sata og ide kabler. ingen feil. (har disker både med ide og sata) så lurer på om det er noe kritisk med cpun..
Inc Skrevet 12. januar 2008 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hehe, trodde først dette var en humor post da jeg leste tittel. Ontopic: jeg vil neste tippe bios har får resatt minne sitt og gått tilbake til standard innstilling. Endret 12. januar 2008 av Inc
Navaro Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hehe, trodde først dette var en humor post da jeg leste tittel. Ontopic: jeg vil neste tippe bios har får resatt minne sitt og gått tilbake til standard innstilling. hmm.. noen tips hvordan jeg kan finne diskene mine ? Hvis det er problemet. Endret 12. januar 2008 av Navaro
Navaro Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Skrevet 12. januar 2008 Prøv å slå av raid i bios er disabled.
reckey Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Prøv å slå av raid i bios er disabled. kansje diskene er ødelagt av statisk elektrisitet?? skal ikke så mye til alltid. Og det med cpu, gjort det tonnevis av ganger, problemet er at pinene kan ikke låses fast, det skal bare være kontakt.ingen skadde pins, ingen skadet cpu :-)
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Det kan vera mulig. Har støvsugt mange ganger uten at det har gått utover komponenter. Men når du driv med slikt bør ein vera svært forsiktig og unngå berøring av delene.
Navaro Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Er litt rart at alle 3 diskene skal bli ødelagt samtidig?..
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Skrevet 13. januar 2008 Er litt rart at alle 3 diskene skal bli ødelagt samtidig?.. Det er akkurat det. Er nok ikkje statisk elektrisitet.
Navaro Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 Er litt rart at alle 3 diskene skal bli ødelagt samtidig?.. Det er akkurat det. Er nok ikkje statisk elektrisitet. Nei, det tror ikke jeg heller.. siden jeg har 2 ide og 1 sata. Kan jo umulig blitt ødelagt av statisk elektrisitet. Nei får fikle litt til. så sove! men gjerne kom med forslag til hva jeg kan prøve da jeg våkner fra skjønnhetssøvnen.
Navaro Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Skrevet 13. januar 2008 (endret) Har du prøvd å reseta bios? mm..samme problemet. Endret 13. januar 2008 av Navaro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå