Gå til innhold

Kan man synkronisere outlook på 2 maskiner ?


djplaya

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

En kjenning av meg har et ønske om og kunne bruke sin stasjonære hjemme og en laptop , og begge to skal kunne synkroniseres på outlook. Med det mener jeg at hvis man tar imot en epost på laptoppen , vil man også motta denne på den stasjonære neste gang man logger på. Vil dette fungere i praksis ?

 

Kim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er snakk om mottak av e-post på to maskiner: Gå inn på kontoinnstillinger -> Flere innstillinger -> Avansert, hak av for at det skal ligge igjen en kopi av meldingen på serveren.

 

Hvis du ønsker full synkronisering av alle typer elementer må du bruke Exchange Server eller andre 3. parts verktøy. En enklere løsning kan være å legge pst-filen i en delt mappe slik at den kan brukes på begge maskiner. Du kan da ikke bruke Outlook på begge maskiner samtidig.

Lenke til kommentar

Høres ut for meg at han simpelten trenger å ta i bruk en epost-tjeneste med IMAP. Gmail har nylig gitt ut støtte for det, og er jo en flott eposttjeneste fra før. Det er bare å aktivere IMAP i Gmails innstillinger og følge veiledningen som ligger på siden.

 

Om han er usikker om å skifte over pga. personer som kan kontakte ham via gammel addresse kan han importere eposter sendt til den via Gmail, slik at den kommer i inboksen til Gmail. Det kan også gjøres at responsen også blir sendt fra den gamle eposten når en epost er motatt fra den gamle epostadressen. Veldig greit for folk i overgangsfasen av eposttjenester eller de som ønsker å bruke en epostkonto inn, men flere ut.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
En enklere løsning kan være å legge pst-filen i en delt mappe slik at den kan brukes på begge maskiner. Du kan da ikke bruke Outlook på begge maskiner samtidig.

 

Dette frarådes på det sterkeste og Microsoft selv påpeker at dette kan medføre korrupt .pst-fil.

 

Bruk IMAP for å synkronisere epost eller Exchange for å synkronisere alt(epost, kontakter, kalender osv).

Leverandør av epost må støtte dette, men det gjør de fleste i dag. Koster ofte litt ekstra.

 

Det med å la en kopi ligge igjen på serveren er en kjapp og billig løsning. Men sørg for at den blir slettet i fra server på et eller annet tidspunkt(enten når du sletter den i fra maskinen eller etter x antall dager). Dersom du ikke gjør dette rissikerer man at epost ikke mottas/sendes pga restriksjoner på epostkonto.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Dette frarådes på det sterkeste og Microsoft selv påpeker at dette kan medføre korrupt .pst-fil.

 

Dette er helt nytt for meg. Har du noen dokumentasjon på dette?

 

Det ble for det første påpekt på et MCP-kurs i forbindelse med Exchange. For det andre har eg selv erfart korrupte PST-filer som ha vært lagret et annet sted på nettverket. En del kollegaer har også vært borti det.

 

Og for det tredje finnes det mange treff på google.no, deriblandt disse:

- Microsoft

- Dårlig dokumentasjon, men det nevnes her også

- Software som skal løse problemet som oppstår

Lenke til kommentar

Du siterer meg på noe helt annet enn det står om i linkene dine. Du mente antakelig å sitere siste del av siste avsnitt. ;)

 

Det siste er velkjent og jeg burde kanskje latt være å tipse om det, i hvertfall ikke uten å understreke at en slik pst-fil ikke bør være hovedpostfilen på maskinen man kobler til med.

Lenke til kommentar
Du siterer meg på noe helt annet enn det står om i linkene dine. Du mente antakelig å sitere siste del av siste avsnitt. ;)

 

Det siste er velkjent og jeg burde kanskje latt være å tipse om det, i hvertfall ikke uten å understreke at en slik pst-fil ikke bør være hovedpostfilen på maskinen man kobler til med.

 

Sorry, my bad :p

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Hvis vedkommende bruker IMAP er det ikke nødvendig å stille inn noe som helst. Med IMAP har du tilgang til samme mappesett på alle maskiner hvor kontoen er lagt til.

 

Ja, bortsett ifra på Outlook 2003, må du lage en regel, slik at sendte elementer har samme mappe.

 

Hvis ikke det er noe jeg har gått glipp av? Har nettop satt opp imap kontoer nå nettop. Og outlook03 har ikke noe options å velge hvilke mappe som skal ha sendte dokumenter, det samme gjelder forøvrig kladd/slettede elementer, men de er jo ikke så viktig.

 

Hvis ikke det finnes en metode å få Imap-mappene til å bli personlige mapper. Det samme gjelder kontakter, de får du heller ikke synkronisert med Imap. Hvis man bruker outlook da.

 

Det er mulig jeg ikke har fått med meg alt, så hvis det finnes en løsning på dette foruten å laste ned 3parts eller bruke exchange server, eller bruke et annen epostleser så spytt ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...