Gå til innhold

sommerjobb som data-student


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er en datastudent? det må vel være noe spesifikt? driver du med programmering burde det vel kanskje være en mulighet for å få seg en liten jobb om sommeren, men jeg klarer strengt tatt ikke at en bedrift vil ansette en bare for noen mnd og betale full timelønn. Det tar tid å sette seg inn i ting og hvordan de blir gjort i hver enkelt bedrift. Jeg tror nesten du burde ha noen kontakter for egentlig å ha noen sjanse på å få en sommerjobb i en IT bedrift. Mulig du kan få noe til en lokal pc-rep. eller noe da ? men til en større bedrift ville det jo blitt veldig begrenset hva du kunne gjøre, for du vil jo ikke kunne få noen administrator tilgang med passord og slikt kunne du?

Lenke til kommentar

Dei fleste stoerre bedrifter tek inn sommarstudenter. Enten for jobbing paa eit spesifikt lite prosjekt eller for aa ta unna enkle forefallande oppgaver. Motivasjonen er ikkje berre aa faa gjort ein jobb, men ofte aa bli kjent med ein potensiell framtidig ansatt.

 

Saa ta kontakt med interessante bedrifter og spoer om dei tek inn studentar, send opne soeknader.

 

(who stole my Norwegian vowels?)

Lenke til kommentar

På skulen vår hadde vi noko "bli kjend med bedrifter" greier. Fleire bedrifter frå nærmiljøet kom og presenterte deira jobb osv, korleis dei hadde starta opp osv.

 

Ei ITbedrift understreka spesielt at folk som skulle vidareutdanne seg innan data/it måtte gje beskjed raskt. Då ville dei tilby sommarjobb, oppfølging, og generelt sett halde eit auge på den eleven. Sidan han kunne bli ein framtidig ansatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+1374861
De fleste konsulentselskapene foretrekker 4-årsstudenter eller senere, dvs folk prioriteres for ansettelse rimelig fort.

 

Går selv på fjerde semester i ett Informatikk-studie ved NTNU, og hører ikke noen ende på hvor utrolig attraktive 4. årsstudenter er, og hvor ubrukelige alt før er. Virker som det er utrolig vanskelig å finne seg en jobb som er skikkelig relevant på konsulent-nivå for studenter tidlig i studiet. Forøvrig så melder jeg meg inn som interresert i det temaet her tar opp, nemmelig en relevant sommerjobb.

 

Selv planlegger jeg å spamme søknader gjennom februar (har forstått det slik at det er rundt da ting lyses ut og begynner å bookes), og høre hvordan status er rundt om i noen bedrifter. Som nevnt er det ofte "bli kjent"-opplegg, eller som ved NTNU er det IT-dager der bedriftene viser seg frem og da kanskje prøver å luke tak i noen fremtidige ansatte (her slår naturlig nok 4. årsstudent regelen inn, menmen).

 

Uansett, kan umulig skade å prøve, og selv føler jeg mye større vilje til noe relevant, uavhengig av betaling, opp mot å sitte i kassa på en dagligvare butikk.

 

Dere får rapportere litt status med letinga dere andre som har lurt på dette i denne tråden, så skal jeg gjøre det samme :)

Lenke til kommentar

Skulle jo tro at det kun var masterstudenter som kan klare å få seg sommerjobb ;)

 

Alle studenter innenfor rett fagfelt kan fint klare å få seg relevant deltids/sommerjobb om de har den nødvendige erfaringen og kompetansen som trengst for den aktuelle jobben. Til tross for at jeg bare går i 2 klasse i et bachelorstudie (og ikke på NTNU) har personer i klassen hatt sommerjobb, og flere jobber i IT-bedrifter ved siden av studiene. Inntrykket jeg har er at folk nærmest står klar til å dra folk inn "hele tiden".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Joda hvis man prøver skal man vel få det til. Men man må vel synliggjøre seg mer tidlig i studiet, mens man nermest blir fisket opp mot slutten av studiet. Men man må begynne ganske tidlig har jeg forstått. Februar er ikke dumt iforhold til en sommerjobb.

Lenke til kommentar
De fleste konsulentselskapene foretrekker 4-årsstudenter eller senere, dvs folk prioriteres for ansettelse rimelig fort.

 

Går selv på fjerde semester i ett Informatikk-studie ved NTNU, og hører ikke noen ende på hvor utrolig attraktive 4. årsstudenter er, og hvor ubrukelige alt før er. Virker som det er utrolig vanskelig å finne seg en jobb som er skikkelig relevant på konsulent-nivå for studenter tidlig i studiet. Forøvrig så melder jeg meg inn som interresert i det temaet her tar opp, nemmelig en relevant sommerjobb.

 

Selv planlegger jeg å spamme søknader gjennom februar (har forstått det slik at det er rundt da ting lyses ut og begynner å bookes), og høre hvordan status er rundt om i noen bedrifter. Som nevnt er det ofte "bli kjent"-opplegg, eller som ved NTNU er det IT-dager der bedriftene viser seg frem og da kanskje prøver å luke tak i noen fremtidige ansatte (her slår naturlig nok 4. årsstudent regelen inn, menmen).

 

Uansett, kan umulig skade å prøve, og selv føler jeg mye større vilje til noe relevant, uavhengig av betaling, opp mot å sitte i kassa på en dagligvare butikk.

 

Dere får rapportere litt status med letinga dere andre som har lurt på dette i denne tråden, så skal jeg gjøre det samme :)

 

Årsaken til at man ikke ønsker studenter som har kommet kortere i studiet ligger i at disse sommerjobbene må ses på som et jobbintervju - det vil si ikke-fakturerbart arbeid. Bedriften tjener altså ikke noe særlig, eller ingenting, på sommerstudentene, men det er en investering i potensielle fremtidige kandidater. Dette gjelder altså i hovedsak konsulentselskapene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Årsaken til at man ikke ønsker studenter som har kommet kortere i studiet ligger i at disse sommerjobbene må ses på som et jobbintervju - det vil si ikke-fakturerbart arbeid. Bedriften tjener altså ikke noe særlig, eller ingenting, på sommerstudentene, men det er en investering i potensielle fremtidige kandidater. Dette gjelder altså i hovedsak konsulentselskapene.

Jepp høres meget klokt ut. Det vil vel helst være litt sånn uansett rettning innen 'bransjen'...? Det er jo begrenset hvor mye nytte du kan gjøre for deg hvis det innebærer mye opplæring før du kan sette igang, og kun har 2 måneder i fulltidsstilling.

 

De fleste jeg har hørt fra som har fått en 'foot-in-the-door' i form av sommerjobb (da som nevnt mot slutten av studiet) bruker mye tid i starten på å finne seg til rette, eventuell kursing og å i det heletatt bli tildelt ett prosjekt/en oppgave.

 

Hvis man klipper plen derimot... dessverre ikke spesielt relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...