Gå til innhold

MS-DOS!!!!!!!!!!


Anbefalte innlegg

Hei !!

 

Kan noen gi meg et svar på hvordan jeg ordner opp i følgende(antar at det absolutt ikke bør være slik).

På Filsystem på Egenskaper for System står d følgende:Noen stasjoner bruker MS-DOS-kompatibilitet.

 

Hva betyr/er dette for noe!!!!!!??

 

Har noen svar og eventuelt løsning for å fikse det så hadde jeg satt jævli stor pris på d.:wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket OS kjører du? Har det her skapt problemer? Hvis ikke, så skulle jeg ikke tro det er feil.. men jeg kan selvfølgelig tro uriktig :grin:

 

_________________

--

AMD Athlon T-bird 1100@1100

GeForce2 MX-200

384mb PC133 SDRAM

(Alle grafikk-kort mottas med takk)

 

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-01-07 22:25 ]

Lenke til kommentar

Hadde det same problemet i dag.

Ein stad stod det at den vanlegaste årsaken var at Windows prøvde å laste drivarar som var feil eller ikkje fanst.

I mitt tilfelle var det drivarar til eit tv-kort(alle var ikkje installert) som var problemet.

 

Men prøv å reinstallere drivarane til forskjellige ting(lydkort, tvkort....)

Eller du kan ta ut eitt og eitt kort og sjå om det blir bra, og så installere dette kortet på nytt(gjerne i ein annan PCI-plass).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 22:33, Legolas skrev:

Kan du forklare d litt nærmere...er ikke noen datageek. Hadde satt STOR:-) pris på d..for d er næmlig jævli frusterende...

LL


Drivere er en type programvare som gjør at operativsystemet kan kommunisere med maskinvaren. De fleste komponentene i en PC skal ha sin egen driver. Standarddriverne som følger med Windows er ofte ikke optimalisert eller virker riktig på all maskinvare, noe som kan føre til krasjer og dårlig ytelse. I ditt tilfellet er det DOS som styrer diskene og diskkontrolleren, dette har noe av det simpleste "driversystemet" i Windows og gir dårlig ytelse og ustabilitet (spesielt på maskiner der harddiskkontrolleren ikke er lagd av Intel).

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-01-07 23:06 ]

Lenke til kommentar

Slapp av..

DOS kompatibilitet betyr ikke annet enn at diskene er formatert på en måte som kan leses av DOS.

 

Neste gang du formaterer kan du kanskje velge noe som er mer optimalisert for nyere versjon av Windows, DOS er tross alt fra den tiden da 640 k RAM var avsindig mye. Forresten så er Win 95,98 og Me bygget på DOS og sliter med svakhetene DOS hadde fra 1980.

 

 

Yngve

Lenke til kommentar

Meldingen du får betyr ganske enkelt at maskinen bruker 16-bits drivere til å lese/skrive til HDen. Det gjør at alt går saktere + at du kan få problemer med lange filnavn (fikk iallfall jeg da maskinen brukte 16-bits drivere for CD-ROMen).

Det jeg gjorde var å installere Windows på nytt, da forsvant feilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2002-01-07 23:54, yngvej skrev:

Slapp av..

DOS kompatibilitet betyr ikke annet enn at diskene er formatert på en måte som kan leses av DOS.


 

Dette er HELT FEIL.

Det betyr at noe hindrer Windows i å kjøre 32-bits drivere for diskaksess. Windows kjører derfor i 16-bits DOS kompatibilitets modus. Dette fører til at diskaksessen din går mye tregere enn normalt.

 

Som regel gjøres dette fordi du laster inn noen DOS drivere i autoexec.bat eller config.sys. Jeg har også sett det på PC'er der driveren til harddisk kontrolleren ikke virker sånn som den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...