Gå til innhold

Wiblas lille anbefalingstråd


Anbefalte innlegg

Dette er min lille anbefalingstråd som inneholder noen forskjellige pc-oppsett, med og uten skjerm - kun intel-baserte systemer.

- sist oppdatert 11. januar

 

 

Quad core-maskiner:

 

Vi begynner med kickass-maskinen, SLI og 24" skjerm: her - prisklasse 19-20k

 

Så en ganske lik maskin, men uten SLI og skjerm: her - prisklasse 11-12k

 

En billig Q6600-maskin: her - prisklasse 7-8k

 

 

Dual core maskiner:

 

Grei maskin med bra kabinett og psu: her - prisklasse 7-7.5k

 

Litt billigere maskin: her - prisklasse 6-6.5k

 

C2D-oppgraderingspakke, inkl psu: her - ca. prislapp 5.3k

(Denne passer nok for endel her som har greit kabinett fra før, og vil beholde harddiskene sine)

 

 

 

Og så, før drittslengingen begynner, grunnene til komponentvalg og hvorfor tråden ble laget:

 

 

Kabinett:

 

Antec P182 har god luftflyt, er greit å bygge i, er støydempet og plass til endel disker (6) med aktiv kjøling

 

Antec Solo er billigere, har god luftflyt, greit å bygge i, har noe støydemping og god kjøleløsning

- også mulighet for å henge opp diskene i strikk for å senke vibrasjoner, et stort pluss.

 

PSU:

 

Corsair-psuene er valgt pga. meget god kvalitet og lavt støynivå.

 

Hovedkort:

 

Asus-hovedkortene er valgt fordi jeg ikke har hatt noen problemer med asus-hovedkort i de årene jeg har brukt de, fra A7N8X-E DLX var nytt...

 

Lydkort:

 

Det er per i dag ikke noe poeng i å kaste bort over en tusenlapp på et Creative X-Fi extreme-et-eller-annet-dilldall, da dagens cpuer er så raske og onboard-kortene har god nok lydkvalitet i de fleste tilfellene - du får heller ingen fordeler med creative-lydkort om du skal ha digitalt til forsterker, da mp3lyd er 2kanals uansett, og DVD/HDTV-ting stort sett har DTS/DD spor som kjøres ubehandlet ut på SPDIF (coax/optisk) til forsterker.

 

Om du trenger flerkanals digital lyd i spill så bør du heller se på et slikt kort.

 

Om du trenger bedre analog lyd så er det en fordel med et USB-lydkort eller en ekstern DAC.

 

Harddisk:

 

Jeg har hatt litt for mange dårlige erfaringer med WD-disker til at jeg tør anbefale de, derimot har jeg lang og god erfaring med både Samsung og Seagate.

 

Skjerm:

 

LG 24" anbefales i første oppsett da denne har bedre panel enn Samsung 245B, og er verdt prisforskjellen om man vil ha noe bra - Det er for tiden et inntog av TN-baserte 24" skjermer på markedet, og disse er det en fordel å styre unna om man vil ha det beste bildet...

 

Ekstrautstyr:

 

Jeg har bevisst valgt å la være å legge til ekstrautstyr som tastatur, mus og høyttalere da dette er ting som må velges etter egne ønsker og behov...

 

Hvorfor intel?

 

Jeg har valgt intel i mine oppsett da de i dag har de beste cpuene og de fleste hovedkortene er bedre fremtidsretta enn AM2-hovedkort (45nm-støtte på alle P35 kort, og mange P965 kort)

Jeg er ingen cpu-fanboy, jeg velger/anbefaler det som til enhver tid gir mest ytelse for pengene, synd Phenom ikke levde opp til forventningene...

 

Hvorfor denne tråden?

Fordi jeg ble lei av 20-30 forskjellige tråder hver dag om 99% like oppsett.

 

 

 

Edit: Det er IKKE greit å pm'e meg om hjelp til oppsett!

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt tiltak, og ingen grunn til drittslenging :thumbup:

 

Nå har jeg ikke rukket å studere alle oppsettene, men regner jo med at komponenter funker ilag osv, så her er det sikkert noe for enhver smak.

 

Har vært inne på tanken selv, men siden det er usikkert hvor mange som ville hatt nytte av det så gadd jeg aldri begynne.

 

Blir det en populær tråd, så kan du få det travelt fremover med oppdateringer, hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...