Gå til innhold

HJELP! Med EXCEL promblemstilling! Trenger et hurtig svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er et spørsmål til dere som har litt greie på formler i excel (ikke avanserte greier nødvendigvis).

Problemet mitt er som følger:

Har en en forholdvis lang formel jeg jobber med, der den til slutt skal erstatte alle "ORD MED MELLOMROM" med underscore "_".

Tenk deg at jeg har en liste med nøkkelord som for eksempel:

Kjøp dvd spiller

Kjøp dvd

Prøv en dvd spiller

Altså en kolonne med masse slike ord, som MÅ løses med en formel. For å få vekk "MELLOMROMMENE" med bare "_".

Slik at resultatet blir:

Kjøp_dvd_spiller

Kjøp_dvd

Prøv_en_dvd_spiller

Hadde jo trodd at jeg skulle bruke Erstatt formelen til dette, som går slik:

ERSTATT(gammel_tekst; startpos; antall_tegn; ny_tekst)

MEN får ikke dette til, på grunn av at startposisjonen til mellomrommet varierer jo, som eksempelet mitt illustrerer.

Hvis noen har en annen måte å løse samme problem på er det også bra, men tror en erstatt formel er løsningen på en måte. Dette er VIKTIG for meg å få svar på i løpet av kort tid. En STOR takk til den som måtte fortelle meg hvordan dette gjøres.

Endret av infomannen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg har en lett løsning til deg.

=REPLACE(C1;FIND(" ";C1);1;"_")

den vil lete etter første mellomrom og erstatte det med _

eneste problemet er at den ikke tar neste, men hvis du har mulighet, så kan du lage flere slike etterhverandre, slik at f.eks i celle A1 blir det "dette_er en test", og i B1 "dette_er_en test" osv, altså lage 4-5 celler som kjører i samme script. hvis du skjønner...

edit:

=REPLACE(REPLACE(REPLACE(E1;FIND(" ";E1);1;"_");FIND(" ";E1;FIND(" ";E1)+1);1;"_");FIND(" ";E1;FIND(" ";E1;FIND(" ";E1)+1)+1);1;"_")

denne tar opp til 3 mellomrom, trenger du mer eller?

og jeg har bare engelsk versjon, så du får oversette koden selv :p

Endret av aklla
Skrevet (endret)

Bruk BYTT.UT i steden, på denne måten hvis teksten står i A1:

=BYTT.UT(A1;" ";"_")

Hvis det gjelder alle celler i kolonne A bare kopierer du funksjonen nedover med autofyllhåndtaket.

PS. Generelt så er det ikke noe sjakktrekk å skrive HJELP med store bokstaver for å understreke at du du behøver hjelp. De som leser her skjønner at du behøver hjelp så lenge du forklarer problemstillingen din. Du får ikke noe raskere hjelp av å fortelle hvor mye det haster. De fleste her svarer når de har anledning. ;)

Endret av kjeklulf
Skrevet
Bruk BYTT.UT i steden, på denne måten hvis teksten står i A1:

=BYTT.UT(A1;" ";"_")

Hvis det gjelder alle celler i kolonne A bare kopierer du funksjonen nedover med autofyllhåndtaket.

funka bra det, men jeg lagde mye mer fancy kode enn deg :p

viste at det fantes noe slikt, men fant det ikke på engelsk excel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...