Gå til innhold

Hjelp til valg av blitz, Olympus E-510 m


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, men here goes:

 

Har dette kameraet (Takk til Netshops supertirsdag), og er jevnt over VELDIG fornøyd. Begge objektivene er for min del mer enn gode nok.

 

Problemet jeg ser med kameraet, er den veldig begrensede popup-blitzen. Denne gir et veldig hardt lys, særlig for meg som fotograferer mye innendørs, og er glad i å ta portrettbilder og dyrebilder. Rekkevidden er heller ikke spesielt bra.

 

Jeg lurer på om noen har noen anbefalinger hva blitz angår. Jeg har sett litt på nettet, men jeg vet overhodet ikke hva jeg skal se etter.

 

Vil gjerne ha en rimelig (?) blitz til max 2-2500, som passer til min type fotografering, og som ikke gjør kameraet umulig å ta med seg rundt.

 

Noen anbefalinger eller litt hjelp?

Takker og bukker :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare en blitz innenfor den speccen; Olympus sin egen FL-36.

https://prisguiden.no/product.php?productId=21873

 

Med andre blitzer mister du (mye av) automatikken i samspillet mellom blitz og kamera. Med olympus-blitz justeres styrken automatisk slik at eksponeringen blir riktig.

 

Har samme kamera og blitz selv og det fungerer bra. Du bør vurdere lithium-batterier til denne blitzen for å redusere ladetiden, enten de noe sjeldne 1,5volt AA størrelse, eller CRV-3 (et stykk 3volt). Oppladbare batterier varer lengre, men bruker også lengre tid på å lade blitzen.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det er vel bare en blitz innenfor den speccen; Olympus sin egen FL-36.

https://prisguiden.no/product.php?productId=21873

 

Med andre blitzer mister du (mye av) automatikken i samspillet mellom blitz og kamera. Med olympus-blitz justeres styrken automatisk slik at eksponeringen blir riktig.

 

Har samme kamera og blitz selv og det fungerer bra. Du bør vurdere lithium-batterier til denne blitzen for å redusere ladetiden, enten de noe sjeldne 1,5volt AA størrelse, eller CRV-3 (et stykk 3volt). Oppladbare batterier varer lengre, men bruker også lengre tid på å lade blitzen.

 

 

Lykke til!

 

Takk for svar. Jeg har selv sett på den blitz'en, men ikke blitt helt klok. Kan det stemme at dette er e blitz med innebygdt tally-lamp?

Jeg har 8 gode 2300mhA-batterier jeg brukte til mitt gamle digitalkamera. De burde vel duge?

Lenke til kommentar

Den har innebygget fokuslampe, ja. Den er ganske effektiv.

 

Oppladbare batterier gir lengre cycle-tid fordi de har lavere nominell spenning enn gode alkaliske eller lithium. Dessuten har de betydlig selvutlading, som kanskje ikke er så greit hvis du har behov for at blitzen skal virke selv etter en måned i baggen.

 

Jeg ville prøvd de du har, men bare ikke fortvil hvis det går 8-10 sekunder mellom hver flash. Med disse ble tiden kraftig redusert og levetiden bra forlenget.:

http://www.amazon.com/Energizer-L91BP-4-Li...k/dp/B00003IEME

 

Tipper de er like bra, og endel billigere, enn CRV-3 -batterier.

Lenke til kommentar

AA litsium batterier finnes også i en del norske butikker. Har brukt mange slike, men det koster selvfølgelig en del med engangsbatterier i steden for oppladbare. Har ikke testet dem i blits, men har brukt dem i diverse enheter som skal fungere i sterk kulde.

 

Når det gjelder vanlige oppladbare så bruker jeg en lader med tømmefunksjon. Da slipper du å vente til batteriene er utladet for å slippe minneeffekt. Det løser selvfølgelig ikke batterienes utladning over tid, men det finnes noen nyere Ni-Mh-batterier som skal være bedre på det området. Har ikke sett disse i Norge ennå (har ikke sett etter det heller), men hvis du husker på å kjøre et (eller flere) sett oppladbare gjennom utladning/ladning når du vet du skal bruke blitsen mye burde vanlige oppladbare også fungere greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...