Gå til innhold

PC-en trekker 30-40W AVSLÅTT, er dette normalt? [LØST]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

min PSu leverer 15W standby. det er 3A på 5Vsb-kursen.

hvis jeg da regner litt på dette, vil det bli 15W + litt som svinne i PSU som trekkes fra stikk-kontakten. la oss si 15+10W, altså 25W, altså ikke langt unna din.

 

MEN, på den andre siden. Din 5Vsb-linje leverer 2,5A eller 12,5W om du vil.

Hvis PSU da trekker 30W fra veggen, bruker den 17,5W til å omforme 230V til 5V.

 

Vi kan da regne at Psuen bruker 24*30W i døgnet, det er 720W per døgn.

 

MEN, som nevnt tidligere er ikke disse målerne helt nøyaktige, jeg ville regnet +/- 5-15%

 

Det stå også nevt i manualen til PSU at den har 76% effektivitet ved FULL laod.

De flese PSUer har veldig liten effektiviten når den belastes med mindre enn 100W

 

Jeg vil derfor tro at dette er helt normale tall du får.

 

 

 

 

 

GrumpY

Endret av GrumpY
Lenke til kommentar

Om disse tallene faktisk stemmer så er det mildt sagt sjokkerende. Hvis PCen står av konstant så tilsvarer det over 350 kilowattimer i året. Jeg ville være litt skeptisk til målinger foretatt med en sånn effektmåler, ikke sikkert den tar (harmonisk) effektfaktor og slikt i betraktning.

 

Mange skriver at effektiviteten på strømforsyningen er lavere ved lav last. En vanlig PC-PSU består av flere separate forsyninger, en for standby og minst en for hovedspenningene. Dette vil si at ingenting opererer ved spesielt lav last i standby; hovedforsyningen er av, standbyforsyningen opererer ved normal last. For meg høres det rart ut at standbyforsyningen (som vanligvis gir 5V ved 2-3A, altså 10-15W) under noen omstendigheter skulle trekke 30-40W. Allikevel om den skulle vert fullt belastet (2.5A i dette tilfellet) så er det bare en effektivitet på 30-40%.

 

 

A.M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...