Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny PC henger seg ofte


Anbefalte innlegg

Har en helt ny PC som henger seg ved tilsynelatende tilfeldige anledninger. Det kan være når jeg spiller, men også når jeg bare surfer/ser på film, eller når jeg ikke er på PC-en i det hele tatt. Når den fryser kommer det, om jeg har på lyd, enten en høy pipelyd i høyttalerne (ikke fra PC-en) eller så henger lyden seg, dvs hakker.

 

Dette skjedde med jevne mellomrom (noen ganger etter 15-30 min andre ganger tok det flere timer) og det endte med at jeg formaterte og installerte på nytt. Det hjalp i noen dager, før det kom tilbake igjen. Nå skjer det ganske ofte, bla har jeg prøvd å laste ned EVE online (via explorer) og da henger den seg hver gang, noen ganger på ca 50%, andre ganger helt på slutten. Henger seg også i spill som f.eks Total War 2 eller når jeg ser filmer med VLC media player. PC-en er ikke spesielt varm, og jeg har flere kabinettvifter så jeg tror ikke dette er problemet.

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være, eller hvordan jeg kan finne det ut? mistenker at det er noe hardware som ikke fungerer helt, men er vanskelig å finne utt av det ettersom det skjer så tilfeldig.

 

PC-en består av følgende:

HK: Asus P5N-E SLI

CPU: Intel Core 2 Duo E6850

GFX: Club3D Geforce 8800 GTX 768MB

PSU: Corsair HX620W

Lyd: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

RAM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

HDD: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

DVD: Samsung SH-S203B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du starter meg og teste minne du har 4g,dette er et kjent problem.

 

Nyeste bios(uppdate husk aldri fra win)

 

http://www.ultimatebootcd.com/

Sett korrekt spenning og timings i bios.

for deg dram 800mzh [email protected] husk 2T

Boot ubcd velg memtest86+ 1.70

Ved feil test 1 og 1 brikke.

 

Ta med hdd test for ditt merke.

Hdtune har også en grei error scan.

 

Boot f8 sikkerhetmodus se om det samme skjer der.

For og utelukke win.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Har nå testet å kjøre memtest86+ i ca 2 timer (2 passes) og fant ingen feil der. Skal la den stå litt lengre senere for å være sikker.

Kjørte en HDD test også, den fant heller ingen feil.

Sett korrekt spenning og timings i bios.

for deg dram 800mzh [email protected] husk 2T

Dette fant jeg ikke noe sted i BIOS, eneste jeg kan se er "Memory Timing Setting" og her er det mange valg, hvor alle står på auto. Vet ikke om jeg tør røre på disse :p

 

 

Testa nå å kjøre uten lydkortet, hadde en mistanke om at det kunne være det, men det hjalp ikke.

Endret av Chrixz
Lenke til kommentar
Har du en gamel sata harddisk liggende så prøv å bytt den med den nye å installer windows på nytt å se om det funker. Eller bare lån en fra en kamerat. Er mest sannsynlig at harddisken din ikke fungerer som den skal. Så funker det med en annen så leverer du ned nye tilbake.

 

Jaja, det er mange n00b's i forumet her :cry: Det er i alle fall IKKE harddisken det er noe feil med. Når jeg leser forumet her på hw.no er det mange liksom-eksperter som kommer med uttalelser. Skaper mye unødvendig feilsøking.

 

Til trådstarter :

 

Ustabil nybygget PC skyldes som oftest

1. Minneproblemer - prøv å bytte til annet merke/modell (selv om memtest ikke finner feil)

2. Hvis ustabil kun i 3D-spill kan det være grafikkort som er defekt

3. For svak PSU

4. Defekt hovedkort

5. Feil/dårlige drivere

 

Av egen erfaring er det minneproblemer i 90% av tilfellene ved ustabil PC. Lån minnebrikker fra en annen PC og test i vei.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

noen ganger vil den fryse og pipe om det er noe gale med grafikk kortet. prøv å bytt ut det om du har mulighet.

 

om jeg var deg ville jeg ha kjøpt en litt mindre disk til opprativsystemet ;) en raptor på 75 gb fungerer utmerket, men bråker lit mer.

Lenke til kommentar

Selv om du sier du tror ikke temperatur er et problem, sjekk det for sikkerhets skyld. Både til hovedkort og grafikk-kort kan du lese av temperaturene i programvare som fulgte med disse.

 

Sjekk også at kabinettviftene jobber sammen, dvs at ikke alle f.eks blåser inn i kabinettet.

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=198858

 

Der har du bilde, slik skal ditt være med 5.5.5.15.2T @ 2.0 Volt som SNIPPSAT skrev..

Volten står som regel lenger ned..

 

Om du har slik; AI overclock som jeg har, skal den stå på MANUAL, IKKE auto!

 

takk takk det hjalp :) ser litt anderledes ut her ja. Kan sette "AI Tuning" på Manual (stod på auto) det er her det også går ann å velge AI Overclock. Når den står på manual kan jeg gå inn og velge Voltage Control og så Memory voltage. der kan jeg velge 2.013 og 2.085 (bla) regner med det da blir 2.013?

 

resten, timingen står på et annet bilde, "Memory Timing Setting", her er det mange valg, kjenner igjen noen, men ikke alle.. legger med et bilde her så ser du :)

post-32206-1199725935_thumb.jpg

 

edit: ser det nå etterpå at det bare er forkorta, følger jo samme rekkefølgen :) Tør bare ikke gjøre noe før jeg er helt sikker.

 

Når det gjelder temperaturen skal denne være ok, har sjekka den "under press" med medfølgende program.

 

Skal få testa med litt andre minnebrikker og annet gfx kort når jeg har utelukket at det ikke hjelper å fikse i BIOS'en :)

Endret av Chrixz
Lenke til kommentar

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

Memory Voltage: 1.975v--dette gir 2.0v

 

NB Core Voltage: 1.45v---SPP

 

tCL 5 (CAS Latency 5)

tRCD 5

tRP 5

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

 

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...