Gå til innhold

Intel dropper OLPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig nok er dette prosjektet blitt et nytt marked der Intel har blitt med alt for seint. Derfor har dem laget sin egen versjon og dumpet prisen.

 

60 minutes presenterte Intel som den store stygge ulven (som de sansynligvis er) og lot grunnleggeren av OLPC whine fritt om hvordan dems kapital overkjører han.

 

Hadde "Give one - Get one" fungert også utenfor USA ville jeg glatt ha kjøpt en!

Lenke til kommentar
Utrolig nok er dette prosjektet blitt et nytt marked der Intel har blitt med alt for seint. Derfor har dem laget sin egen versjon og dumpet prisen.

 

60 minutes presenterte Intel som den store stygge ulven (som de sansynligvis er) og lot grunnleggeren av OLPC whine fritt om hvordan dems kapital overkjører han.

 

Hadde "Give one - Get one" fungert også utenfor USA ville jeg glatt ha kjøpt en!

 

Enig, jeg så også den episoden av 60 minutes. Men han OLPC kisen hadde jo et poeng da, Intel vil bare tjene penger på alt mulig. Bra de trakk seg.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen velger jeg å se bort fra min Intel antipati.

 

Dersom Intel/Asus kan dra prosjektet bedre en de andre sammarbeidspartnere og forplikte seg tilå opprettholde det, hvorfor ikke. Intel har da vitterligene bedre finasielle muligheter til å gjenomføre et "non profit" tiltak som dette bør være.

 

Dumt at de trakk seg dog, spiller da liten rolle her om det står en avdanka intel cpu eller en avdanka amd cpu i maskinen.

 

Er vel rimelig klart at det er i hovedsak av markedsføringsmessige grunner dette prosjektet er startet, så hvorfor ikke la de konkurere der.

 

Det mangler vel såpass mye på skolematriell i de tredje land at om de konkurer her er vel kun av det gode.

 

Håper jeg........ faren er at konkuranse her stopper prosjektet.

Lenke til kommentar

Dersom artikkelen gir en riktig beskrivelse av saken, så vil jeg si at det var helt OK at Intel trakk seg, at OLPC vil hindre partnere i å arbeide med liknende prosjekter er håpløst og stiller dem i omtrent samme situasjon som mange har beskyldt Intel for å sette Dell i tidligere. Og dersom de trekker seg ut og tilbyr en enda billigere og bedre løsning.. hva i all verden er galt med det?

Lenke til kommentar
er det det man kalle microsoft syndromet ?

de ønsker en lit ane ledes forløp men får ikke lov fodi de kan finne på å tjen penger på det

 

det er ikke noe galt i det så lege alt kommer på riktig plass

 

Det må selvsagt ikke gå med tap, non profit betyr at det skal kunne drives uten.

 

Men hensikten slik jeg har forstått det med "buy one, give one" som er en grei ide, noe jeg nok kunne finne på å kjøpe.......... Men prisen vi i den rike verden må betale er i norge minimum 125% høyere en produksjonskostnad..... (vil gjette på rundt 150% høyere) Dette prosjektet med en slik målsettning betyr at det ikke bør være rom for noe særlig profitt i noen ledd. Er det slik at noen blir rik av dette prosjekten....... tja te fans me de da.

Lenke til kommentar

dilemma:

1: bruke kun opptjente midler til dette prosjektet

2: tjene litt på det slik at de kan videreutvikles

3: eller tjene mestmulif penger på det

 

 

alternativ 2 er nok det beste

de har nok kranglet om grensen

slik jeg har forstått det så ønsker intel å tjene noen penger på det ved egenutviklig av bilig pc men det oppfatter lederen for lopc som konkurranse og er red for at de blokkerer for prosjektet .

 

Intel får ikke lov å ta inn penger til dette prosjektet på andre måter en det lederen for olpc ønsker. det er mage som ønsker seg billig pcer med nesten samme spesifikasjonene men det kan de ikke få lov til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...