Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spylte lakken av felgen


Anbefalte innlegg

Vasket i dag bilen min i en selvvask (høytrykkspyling..) på en Statoilstasjon. Siden det er vinter var felgene naturlig nok ganske skitne så jeg spylte de på relativt nært hold, la oss si ca 15 cm avstand. Til min store forskrekkelse flasset lakken rett av! Så nå har jeg et nydelig svart felt langs kanten på den ene felgen..

 

Felgene har allerede masse sorte prikker langs kanten mot dekket pga steinsprut, men dette regnet jeg med var normalt i og med at felgen akkurat stikker lenger ut enn dekket.

 

Jeg kjøpte både felger og dekk hos Wheelie Pitstop i Trondheim i høst. Felgene er 18" M-line (BMW).

 

Er det flere som har opplevd at lakken på felgene har vært så dårlig at den kan spyles av?? Jeg har spylt mange felger før på kloss hold uten at lakken har flasset av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lakken burde tåle det. En bil skal normalt tåle høytrykket fra en selvvaskestasjon, med mindre lakken har skader og rust under. At felgene som var så nye allerede flasser tyder på at de er av billig kvalitet.

 

Felger bør være pulverlakkerte eller eloksert.

 

Jeg hadde klaga på dette, for det holder ikke mål. Man vil normalt kunne forvente at felger tåler å vaskes med høyttryksspyler. 15cm er ikke allverdens, det tåler jo billakken og det.

Lenke til kommentar

hmm, har selv vaska av lakken på felger, ikke mine egne vel og merke, jeg pussa de ned, maskerte og lakka dem selv, ikke no problem, tok ett par dager, men mest fordi jeg er en slapp jævel :p

 

edit: men hadde muligens klaga siden felgene dine så og si er nye, har vel reklamasjon selv på replica felger ;)

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Felgvask skal man være veldig forsiktig med. Som regel er felger lite motstandsdyktige, spesielt nye alufelger, til tross for at de egentlig bør tåle ganske mye når man tenker på hva de brukes til. :ermm:

I langt de fleste tilfellene tåler lakken på felgene mindre enn lakken på bilen!! Hvor logisk er det, og på replikafelger er det vel enda dårligere stelt. Ser jo det at man ikke får garanti på overflate/finish når man kjøper nye felger. :wallbash:

Du må spyle felgene med varmt vann, ikke med så masse trykk, slik at du får vekk mesteparten av sand/salt/bremsestøv og deretter vaske dem, og helst uten å bruke så sterke kjemikalier. En felgbørste og svamp hjelper godt på. Bremsestøv etser faktisk lakken på felgene. :realmad: Bilvaskemaskiner med felgvask er et absolutt NEI. De spyler ikke engang av felgene, men går på med grove børster som gnikker og gnur direkte på sand og dritt som er på felgen. Da snakker vi sandblåsing. :dremel:

Om du kjøper nye felger, bør du få dem vokset skikkelig. Og gjerne forseglet med en god lakksealer. Da blir overflaten knallhard. Det gjør faktisk mye av jobben.

Nye felger er faktisk utrolig porøse, lakkmessig, og de suger til seg vann som en svamp første turen på vått føre. Det som skjer da er at fukt og skitt trenger inn under lakken, og så flasser det av. Om du da koster på med høyttrykk sier det seg selv hva som skjer.

Noen leverandører tilbyr voksing idag. Var og sjekket da jeg skulle bytte dekk og felger til SUVen min. Snakket med forskjellige leverandører, og ble tipset om Megahjul (tidligere CI-Service) De vokser felgene om du ber om det, og bruker en lakkforsegler etterpå. Det koster litt, (tror 80.- pr felg) men det gjør felgen motstandsdyktig mot forholdene den blir usatt for. Er absolutt verdt å prøve om man bruker litt penger på nye felger til kjerra.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...