Gå til innhold

Nytt objektiv til min Nikon d50


Anbefalte innlegg

Har kikket på nytt objektiv, nå har jeg kit objektivet som fulgte med d50'n(18-55) Har kikket på Nikon18-70mm f/3.5-4.5. Hvor store forbedringer vil jeg se på bildekvaliteten, er det så mye bedre i forhold fra den jeg har. Har også kikket på den tamron 17-50mm 2.8 som det skrives mye om. Hvor mye bedre er den igjen over 18-70mm til nikon? Er den fra tamron værdt de 1100 kr mer? Er ute etter et objektiv som jeg skal ha en stund, og det skal brukes til det meste(mye lanskap)

Har sikkert blitt spurt om 1000 ganger dette. men jo mer jeg leser, mer usikker blir jeg. Håper på mange meninger om dette, da jeg skal handle denne uken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kikket på nytt objektiv, nå har jeg kit objektivet som fulgte med d50'n(18-55) Har kikket på Nikon18-70mm f/3.5-4.5. Hvor store forbedringer vil jeg se på bildekvaliteten, er det så mye bedre i forhold fra den jeg har. Har også kikket på den tamron 17-50mm 2.8 som det skrives mye om. Hvor mye bedre er den igjen over 18-70mm til nikon? Er den fra tamron værdt de 1100 kr mer? Er ute etter et objektiv som jeg skal ha en stund, og det skal brukes til det meste(mye lanskap)

Har sikkert blitt spurt om 1000 ganger dette. men jo mer jeg leser, mer usikker blir jeg. Håper på mange meninger om dette, da jeg skal handle denne uken...

 

Når det gjelder Nikon 18-55 kontra 18-70 så ta en titt på Bjørn Rørsletts objektivtester, her finner du begge disse:

 

http://www.naturfotograf.com/index2.html

 

Den optiske forskjellen er antakelig ikke dramatisk. Jeg har 18-70 som fulgte med min D70, og har i alle fall observert følgende fordeler i forhold til 18-55:

- fronten roterer ikke ved fokusering/zooming

- god assymetrisk solblender følger med (første punkt en forutsetning for dette)

- rask, stillegående autofokus, god å bruke manuell

- føles solid mekanisk

 

Merk at det ofte er gode brukte 18-70er til salgs bla. på foto.no, gjerne fra folk som bytter til 18-200 VR.

Kjenner ikke Tamronen, lysstyrke 2.8 virker fristende, men kanskje ikke så viktig for landskap? For en billig vei til lysstyrke og skarpe bilder kan ikke en Nikon 50mm 1.8 AF-D anbefales nok. Et kupp til en tusenlapp, men blir vel for mye tele til landskap, men fint supplement til 18-70 (eller 18-55?)

Lenke til kommentar
Den optiske forskjellen er antakelig ikke dramatisk.
Jo, den er ganske stor. Lysstyrken på tele er én ting, men det er betydelig skarpere og bedre kontrollert, selv om det på langt nær er fritt for fortegning. Kontrast og farger er også bedre. I tillegg er byggekvaliteten enormt mye bedre. Kan med fordel kjøpes brukt, fås fra omlag 13-1400 kr. Foto.no sitt bruktmarked er et hett tips :)

 

Tamronen er ikke dum den heller, svært skarp og et gjennomgående godt objektiv. Byggekvaliteten er ikke perfekt, men har aldri sammenliknet direkte med 18-70. Den ekstra mm på vidvinkel er ikke ubetydelig, kanskje spesielt ikke til landskap. Lysstyrken er nok ikke det viktigste til landskap, siden du likevel vil blende ned en del, men til andre formål og generell fotografering vil du sette pris på den, spesielt siden du får to trinn ekstra på full tele i forhold til det du har i dag - med andre ord kan du bruke en fjerdedel så lange lukkertider...

Lenke til kommentar
Men kan noen forklare meg hvorfor jeg kom nærmere motivet på 55mm enn på 70mm?

Det er enkelt: 70mm er mere tele enn 55mm; og en konsekvens av det er at man kommer nærmere motivet.

 

Tom

 

Det er omvendt.

Jeg kommer nærmere motivet med kit-objektivet som er 18-55 enn jeg gjør med 18-70mm.

Det er det jeg ikke skjønner. Jeg burde vel kommet nærmere med 70mm....

Lenke til kommentar
Men kan noen forklare meg hvorfor jeg kom nærmere motivet på 55mm enn på 70mm?

Det er enkelt: 70mm er mere tele enn 55mm; og en konsekvens av det er at man kommer nærmere motivet.

 

Tom

Han spør om det omvendte, og det kommer også frem av bildene og Exif-informasjonen.

Jeg kan ikke si jeg har noen god forklaring på det...

 

Men jeg kan kanskje spekulere litt:

-Noen objektiver har avvik i antall mm, +/- noen...

-På mitt 50-200mm objektiv så endrer utsnittet seg etter hvor jeg fokuserer (uendelig/helt nærmt gir en merkbar forskjell)

 

Det KAN være at om man summerer opp de 2 så får man det resultatet som du har fått...

Vanskelig å si, men jeg tror hvertfall det kan gi sine bidrag.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Som bildene klart viser har 18-70mm bedre farger og skarphet.

Det var ikke småtteri heller. Mulig 256-fargers skjermen jeg har på jobben overdriver forskjellen, men det var jo totalmos av 18-55. Sjelden man får se en så direkte sammenligning, så takk for den.

 

Edit: Når det gjelder forskjellen (eller eheller fraværet av det) i utsnitt, så tenker jeg at Beej80 treffer spikeren - den effektive brennvidden er oppgitt ved uendelig, mens den er kortere ved nærgrensen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Som bildene klart viser har 18-70mm bedre farger og skarphet.

Det var ikke småtteri heller. Mulig 256-fargers skjermen jeg har på jobben overdriver forskjellen, men det var jo totalmos av 18-55. Sjelden man får se en så direkte sammenligning, så takk for den.

 

En annen ting er at autofokusen er lynrask i forhold og dessuten helt lydløs.

At brennvidden bommer slik på disse bildene gjør meg egentlig ingenting da jeg

er i det område jeg trives best. Ser faktisk ut som jeg har fått LITT mer vidvinkel.

Lenke til kommentar
Men kan noen forklare meg hvorfor jeg kom nærmere motivet på 55mm enn på 70mm?

Det er enkelt: 70mm er mere tele enn 55mm; og en konsekvens av det er at man kommer nærmere motivet.

 

Tom

 

Ja, så hvorfor skjer ikke det her?

Fordi jeg ikke leste posten godt nok ?

 

Spørsmålet er om fotografen stor på samme punkt. Til denne type testing må man bruke stativ som ikke flyttes på.

 

Tom

 

Tom

Lenke til kommentar
Men kan noen forklare meg hvorfor jeg kom nærmere motivet på 55mm enn på 70mm?

Det er enkelt: 70mm er mere tele enn 55mm; og en konsekvens av det er at man kommer nærmere motivet.

 

Tom

 

Ja, så hvorfor skjer ikke det her?

Fordi jeg ikke leste posten godt nok ?

 

Spørsmålet er om fotografen stor på samme punkt. Til denne type testing må man bruke stativ som ikke flyttes på.

 

Tom

 

Tom

 

Hehe, ro ned :)

 

Tar det som en selvfølge egentlig... :)

Lenke til kommentar
Men kan noen forklare meg hvorfor jeg kom nærmere motivet på 55mm enn på 70mm?

Det er enkelt: 70mm er mere tele enn 55mm; og en konsekvens av det er at man kommer nærmere motivet.

 

Tom

 

Ja, så hvorfor skjer ikke det her?

Fordi jeg ikke leste posten godt nok ?

 

Spørsmålet er om fotografen stor på samme punkt. Til denne type testing må man bruke stativ som ikke flyttes på.

 

Tom

 

Tom

 

Selvfølgelig brukte jeg stativ. Ble noe flyttet på? nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...