Gå til innhold

Nybegynner med EOS 400D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har endelig fått et speilreflekskamera her i huset, 400D med canon 18-55 linse med bildestabilisator (pappa mente dette var bedre enn den vanlige 18-55). Jeg har noen spørsmål

1. Hvordan er denne 18-55 IS-linsen? Er bildestabilisatoren på hele tiden?

2. Etter hvert trenges nok en vidvinkellinse. Noen som har noen tips til en grei penge?

3. Var ute og prøvde litt med kameraet, og dette bildet ble ikke særlig klart. Noen som vet hvorfor ikke? Bildet er tatt på auto-instillingen, klarer den ikke såpass "lite" lys uten stativ? Jeg mener jeg holdt temmelig stødig. Men fronten av bilen er vel skarp? Litt håpløst med så skitten bil, hele bilen ser jo uklar ut i utgangspunktet.

77852-jul07%20028reg.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmål 1 og 2 får noen som kan Canon svare på, og det er ikke meg...

3 derimot skal jeg kunne være litt behjelpelig med.

Det ser ut til å være dårlig lys ute. Jeg fikk ikke sett en større versjon av bildet ditt så det er vanskelig å si hva det er som ikke stemmer helt.

Jeg fikk heller ikke sett exif informasjonen, siden det var vekke fra bildet..

Men auto er ikke alltid det beste... For å få et bilde skarpt hele 'veien' så må man blende ned til f/11 ca for å øke dybdeskarpheten...

Et tips er ofte å sette fokus 1/3 inn i bildet eller på objektet som skal være skarpt...

Anyway.. Auto ser at det er lite lys, og bruker mest sannsynlig største blenderåpning (lite f/tall)... Da oppnår man lite dybdeskarphet.

Les fotokompendiet her for mer informasjon: Fotokompendium av Perottol

Mvh,

Beej80

Skrevet (endret)
Hei, vi har endelig fått et speilreflekskamera her i huset, 400D med canon 18-55 linse med bildestabilisator (pappa mente dette var bedre enn den vanlige 18-55). Jeg har noen spørsmål

1. Hvordan er denne 18-55 IS-linsen? Er bildestabilisatoren på hele tiden?

2. Etter hvert trenges nok en vidvinkellinse. Noen som har noen tips til en grei penge?

3. Var ute og prøvde litt med kameraet, og dette bildet ble ikke særlig klart. Noen som vet hvorfor ikke? Bildet er tatt på auto-instillingen, klarer den ikke såpass "lite" lys uten stativ? Jeg mener jeg holdt temmelig stødig. Men fronten av bilen er vel skarp? Litt håpløst med så skitten bil, hele bilen ser jo uklar ut i utgangspunktet.

77852-jul07%20028reg.jpg

1. Linsa har fått god kritikk som jeg har sett. Bildestabilisatoren skal kunne skrus av og på med en bryter på objektivet. Sjekk bruksanvisning :) Jeg har 18-55 uten IS til min 400d, og det var et helt ok objektiv foruten lysstyrken. Ditt skal være skarpere og samtidig har det IS som gjør at bilder av stillestående objekter kan tas på lave lukkertider (forsøk 1/5 s på 18mm f eks! )

2. Vidvinkel... Tja, den du har er jo ganske vid da! Hva tenker du på? Enkleste alternativ jeg kommer på er vel å finne en 10-20mm fra Sigma. Den skal være billig og bra. Canon har en 10-22mm men den er dobbelt så dyr (men også med bedre glass, det skal sies).

3. Sjekk linken Beej80 sendte, og les litt om foto og bruksanvisningen din, så kommer du fort igang og blir hekta...

Lykke til videre!

Endret av pian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...