Gå til innhold

Mine første HDR bilder og noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg stativ til jul, så nå har jeg endelig muligheten til å utforske teknikker som HDR, samt eksperimentere med lange lukkertider.

 

Jeg var ute for noen dager siden og prøvde å ta et bilde av broen i byen. Jeg synes bildet ble fint, men som dere ser, fikk jeg stygge blå "haloer" over alle lysene. Jeg skjønner ikke helt hvordan de har oppstått. Hvordan motvirker jeg dette fenomenet?

 

Kongsberg_Night_Pictures-2_3_4_tonemapped_Framed.jpg

 

Igår var jeg ute igjen, men da litt tidligere på dagen. Noen av dere kjenner kanskje igjen komposisjonen. Jeg har tatt samme bilde i høst med et annet objektiv (jeg stilte zoomen min til 50mm slik at det skulle bli mest mulig likt). Dette bildet er jeg langt mer fornøyd med enn det første.

 

Kongsberg_River_HDR-13_4_5_tonemapped_Framed.jpg

 

Kamera: D80

Objektiv: 18-70mm

ISO: 100

3 NEF bilder med 2ev mellomrom

HDR Verktøy: Photomatix

 

 

Noen som har noen råd/kommentarer på lur?

 

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott å se noen HDR bilder uten "plastikkpreg", viser at teknikken er bra selv om de fleste bildene jeg har sett faller utenfor det jeg liker.

 

Haloene oppstår fordi det er blått lys fra lampene, og det er lite lys i det bilde området. Å ha kortere lukkertid har jeg en følelse av at kan motvirke det, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

For å motvirke slike haloer, burde du være mer bevisst på når du tar bilder. Ikke vent til det er helt mørkt. Fotografer som tar bilder når det skal se helt mørkt ut, er ofte i perioden der hvor sola nesten er borte, og det nesten er helt mørkt. Det andre bilder er langt bedre. Som nevnt er det fint du holder deg unna plastikk-feelingen. Altfor mange bruker HDR for å lage "cheesy" bilder, som folk tror har særpreg.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

Jeg ser at det bildet som er tatt med kortest lukkertid ikke har de blå haloene over lysene. Er det mulig å få det partiet av det bildet til å bli gjeldende for det endelige resultatet i feks photomatix? Det er litt leit at det blir slike "artifacts" ved lange lukkertider. Jeg hadde sett for meg HDR som er særdeles nyttig teknologi til nattbilder :dontgetit:

 

Francis

Lenke til kommentar
Kan noen gi en kort forklaring på hva hdr teknikken er? Kjempefiner bilder!

 

Hdr, (high dynamical range) vil si å kombinere to eller flere bilder med ulik eksponering, for eksempel eit undereksponert bilde, eit normalt eksponert bilde og eit overeksponert bilde. Deretter setter man sammen desse bildene i eit etterbehandlingsprogram og henter frem skyggedetaljer frå deet lyseste bildet, høylysdetaljer frå det mørkeste bildet og mellomlyset frå den normale eksponeringa. Dette gir bilder med større dynamisk omfang enn det er mulig å få til med berre ei eksponering.

 

Så må eg seie til trådstarter at det virker som om han mestrer teknikken godt. :)

Lenke til kommentar
Takk for kommentarer!

 

Jeg ser at det bildet som er tatt med kortest lukkertid ikke har de blå haloene over lysene. Er det mulig å få det partiet av det bildet til å bli gjeldende for det endelige resultatet i feks photomatix? Det er litt leit at det blir slike "artifacts" ved lange lukkertider. Jeg hadde sett for meg HDR som er særdeles nyttig teknologi til nattbilder :dontgetit:

 

Francis

 

En metode som jeg ofte bruker når det kommer opp dritt i ferdig HDR, ikke alltid like velegnet. Finnes sikkert smartere metoder

 

I PS:

Finn et av orginalbildene blant de mange og som i området med det aktuelle problemområdet ser fint ut.

Ta det som et lag over HDR bildet.

copy layer av HDR bildet, og legg dette laget øverst, bruk eraser på dette laget der hvor det er problemer

 

Om nødvendig justere div. for at det skal gå i ett med resten av bildet.

Endret av arterie
Lenke til kommentar

Syns du har fått til et veldig godt nattbilde. Dagbildet har kanskje ikke like mye behov for HDR for å fungere, men det ser naturlig og pent ut, noe som er viktig i et HDR-bilde.

 

Ang de blå halo'ene så må du kanskje bruke layers i PS slik som tidligere beskrevet her.

 

Ei samling med lenkjer om emnet finn du her:

http://www.flickr.com/photos/audunbakkeandersen/1623320388/

 

Det der er nok den beste samlingen HDR-guider som finnes! Tommel opp :)

Lenke til kommentar

Tror de blå haloene rett og slett er litt Cromatisk Abrassjon jeg. For om en ser på lampene til høyre i bildet, ligger de opp til høyre for lyskilden, og etterhvert som en ser lenger mot venstre så flytter de seg mot venstre i forhold til lyskilden. Følger på en måte den runde linsen.

Kan kanskje også være spredning eller refleksjoner internt i linsen.

 

Så dette må du nok aktivt gå inn og korrigere i PS, eller la det være som en effekt som bare er der.

Ett annet alternativ er jo å kjøpe bedre optikk, om det er en mulighet.

 

Truls

Lenke til kommentar
Var det deg jeg gikk jegerprøvekurset med? Da jeg så du var fra Kongsberg sjekket jeg resten av bildene dine og syntes det var noe kjent =) Gode bilder, jeg hvet ikke om det er dyktighet og erfaring eller flaks, men jeg liker de begge to.

 

:thumbup:

 

Takk! Var nok ikke meg du tok jegerprøvekurs med, jeg jakter ikke :)

 

 

Tror de blå haloene rett og slett er litt Cromatisk Abrassjon jeg. For om en ser på lampene til høyre i bildet, ligger de opp til høyre for lyskilden, og etterhvert som en ser lenger mot venstre så flytter de seg mot venstre i forhold til lyskilden. Følger på en måte den runde linsen.

Kan kanskje også være spredning eller refleksjoner internt i linsen.

 

Mulig. Jeg kan prøve å ta et lignende bilde med 50mm f/1.8 som er bedre optisk, og se om jeg får lignende artifakter.

 

 

Jeg tror nok mer at de blåe-haloene er av tåke, og med gal hvitbalanse ble lyset blått rudt der. Jeg syns ikke bildet nr 2 var tjent med de røde vinduene, det ble for mye bryting med resten. Fikser du det vil jeg si du har et meget pent bilde.

 

Takk, det kan også være en mulighet. Tror det må ekspermenteres litt for å finne ut av det.

 

Jeg er ikke spesielt begavet i PS. Hvordan foreslår du at jeg endrer fargen på vinduene?

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
Var det deg jeg gikk jegerprøvekurset med? Da jeg så du var fra Kongsberg sjekket jeg resten av bildene dine og syntes det var noe kjent =) Gode bilder, jeg hvet ikke om det er dyktighet og erfaring eller flaks, men jeg liker de begge to.

 

:thumbup:

 

Takk! Var nok ikke meg du tok jegerprøvekurs med, jeg jakter ikke :)

 

 

Tror de blå haloene rett og slett er litt Cromatisk Abrassjon jeg. For om en ser på lampene til høyre i bildet, ligger de opp til høyre for lyskilden, og etterhvert som en ser lenger mot venstre så flytter de seg mot venstre i forhold til lyskilden. Følger på en måte den runde linsen.

Kan kanskje også være spredning eller refleksjoner internt i linsen.

 

Mulig. Jeg kan prøve å ta et lignende bilde med 50mm f/1.8 som er bedre optisk, og se om jeg får lignende artifakter.

 

 

Jeg tror nok mer at de blåe-haloene er av tåke, og med gal hvitbalanse ble lyset blått rudt der. Jeg syns ikke bildet nr 2 var tjent med de røde vinduene, det ble for mye bryting med resten. Fikser du det vil jeg si du har et meget pent bilde.

 

Takk, det kan også være en mulighet. Tror det må ekspermenteres litt for å finne ut av det.

 

Jeg er ikke spesielt begavet i PS. Hvordan foreslår du at jeg endrer fargen på vinduene?

 

Mvh

 

Francis

 

La et nytt lag som du legger under, gjør helt bllått, stil inn så det passer med det over og visk vekk der rødet vinduet over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...