Gå til innhold

Hvordan unngå kopiering fra hjemmeside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det går ikke. Kan jeg spørre hvorfor du vil prøveå skjule noe du publiserer på nett? Hele poenget med web er vel å dele? Du har åpentbart valgt feil medium.

 

(Synes dette høres ut som en mid-90'-side)

 

 

Det handler ikke om å gjemme.

Jeg skal unngå at bilder blir kopiert fra siden uten at jeg vet om det.

Kall det omså en copyright.

Lenke til kommentar
Nei, det går ikke. Kan jeg spørre hvorfor du vil prøveå skjule noe du publiserer på nett? Hele poenget med web er vel å dele? Du har åpentbart valgt feil medium.

 

(Synes dette høres ut som en mid-90'-side)

 

 

Det handler ikke om å gjemme.

Jeg skal unngå at bilder blir kopiert fra siden uten at jeg vet om det.

Kall det omså en copyright.

Alt man kan se på skjermen kan kopieres, det finnes ingen måte å unngå det på.

Samme som lyd og bilder som krypteres. Så lenge se skal vises et sted, må de dekrypteres et sted og dermed kan de hentes ut fra et sted.

Så svaret på spørsmålet ditt er nei. Det lureste du kan gjøre er å legge et merke på bildene dine slik man ofte ser, slik at man må inn og gjøre vanskelige redigeringer for å fjerne dette. Evt. kan du legge inn vannmerke i bildene dine, og den på måten håpe at de laster ned orginalene som du da senere kan bevise er dine (ved vannmerke). Tar de print screen vil ikke vannmerket være med.

Endret av Peter
Lenke til kommentar

Den eneste måten jeg kan tenke med dette er mulig på er hvis du hoster din egen webserver for så å trekke ut internett kabelen :p

 

 

Tar de print screen vil ikke vannmerket være med.

 

Ikke? De vil være det hvis man legger på et vannmerke "fysisk" i photoshop eller noe før man laster opp bildet.

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
Jeg har kodet hjemmesiden min slik at det ikke skal gå ann å kopiere.

Men man kan likevel bruke Prt Scr eller åpne Pain å dar feks bilder dit.

Og siden kan skrives ut.

Er det noen måte å beskytte siden slik at dette også er umulig?

 

Når du legger noe ut på en web-server, slik at nettlesere kan aksessere det, ja da har du ingen mulighet til å gi begrenset adgang til noe som helst innhold på siden. Hva du nå enn har "kodet" som gjør at det ikke skal gå an å "kopiere" så er det ikke verdt tiden du har brukt på tastetrykkene.

 

Hvis du har mye penger, kan du jo alltids engasjere noen advokater og saksøke enhver som måtte benytte dine bilder o.l. uten ditt samtykke, for brudd på åndsverkloven.

 

Werner

Lenke til kommentar
Jeg har kodet hjemmesiden min slik at det ikke skal gå ann å kopiere.

Men man kan likevel bruke Prt Scr eller åpne Pain å dar feks bilder dit.

Og siden kan skrives ut.

Er det noen måte å beskytte siden slik at dette også er umulig?

 

Når du legger noe ut på en web-server, slik at nettlesere kan aksessere det, ja da har du ingen mulighet til å gi begrenset adgang til noe som helst innhold på siden. Hva du nå enn har "kodet" som gjør at det ikke skal gå an å "kopiere" så er det ikke verdt tiden du har brukt på tastetrykkene.

 

Hvis du har mye penger, kan du jo alltids engasjere noen advokater og saksøke enhver som måtte benytte dine bilder o.l. uten ditt samtykke, for brudd på åndsverkloven.

 

Werner

 

Nei, så heldig var jeg ikke. Og det var ikke meningen heller :) Tenkte bare å unngå en del kopiering fra enkelte individ.....(For å beskytte bilder av barn.

Men jeg skjønner jo at vannmerke er eneste muligheten, slik som jeg forstår det:)

Lenke til kommentar
Kanskje facebook eller noe lignende er mer for deg, slik at du kan begrense hvem som kan se det som legges ut.

 

 

Det var et enkelt spørsmål. I utgangspunktet forventet jeg seriøse svar og det har jeg fått fra flere. Men dette kommer ikke under den kategorien.

Lenke til kommentar
Det var et enkelt spørsmål. I utgangspunktet forventet jeg seriøse svar og det har jeg fått fra flere. Men dette kommer ikke under den kategorien.

Svaret var ment seriøst. Hvis du er bekymret for copyright og bestyttelse av bildematerielet ditt er eneste alternativ lukkede/semilukkede systemer. Facebook etc er bare hva jeg antar som "enkleste" måte å løse problemet ditt siden alle kan bruke print-screen. Vannmerking av bilder hjelper også dessverre lite mot noen som ikke vil respektere dine rettigheter til bildene.

Lenke til kommentar
Det var et enkelt spørsmål. I utgangspunktet forventet jeg seriøse svar og det har jeg fått fra flere. Men dette kommer ikke under den kategorien.

Svaret var ment seriøst. Hvis du er bekymret for copyright og bestyttelse av bildematerielet ditt er eneste alternativ lukkede/semilukkede systemer. Facebook etc er bare hva jeg antar som "enkleste" måte å løse problemet ditt siden alle kan bruke print-screen. Vannmerking av bilder hjelper også dessverre lite mot noen som ikke vil respektere dine rettigheter til bildene.

 

 

Hei

Beklager at jeg misforstod svare ditt.

Jeg skjønner jo at det er ganske håpløst å få bort prt scr. Så jeg får bare satse på vanlig koding.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+1374861
Det var et enkelt spørsmål. I utgangspunktet forventet jeg seriøse svar og det har jeg fått fra flere. Men dette kommer ikke under den kategorien.

Svaret var ment seriøst. Hvis du er bekymret for copyright og bestyttelse av bildematerielet ditt er eneste alternativ lukkede/semilukkede systemer. Facebook etc er bare hva jeg antar som "enkleste" måte å løse problemet ditt siden alle kan bruke print-screen. Vannmerking av bilder hjelper også dessverre lite mot noen som ikke vil respektere dine rettigheter til bildene.

Synes det nermest er på kanten å nevne Facebook som eksempel i denne sammenhengen. Hvis noen har vist seg som bad-boys i en rettighetssammenheng så er det vel Facebook. Det som legges ut der har du vel i det du registrerer deg på Facebook omtrent gått med på å gi bort og la Facebook bruke i enhver situasjon.

Uansett så er vel poenget greit nok. Å begrense tilgang er nok mer sansynlig enn å prøve å umuliggjøre kopiering. Det vil aldri bli bulletproof. Å kun gjøre det tilgjengelig for brukere, validere brukere, gjøre ting utilgjengelig for ikke-brukere ved cookies eller htaccess eller lignende.... M.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...