Gå til innhold

Problemer med trådløst nettverk...


Dyrehagen

Anbefalte innlegg

Dette har vel egentlig pågått ganske lenge, men jeg har ikke giddi å gjøre noe med det før nå. Det hele kan oppsummeres med: Jeg kan ikke koble meg opp mot internett fra rommet mitt, men overalt ellers i huset.

 

Etter litt research, fant jeg ut at ruteren sannsynligvis ikke klarer å sende signaler pga. den trådløse telefonen vår som står ganske nærme ruteren. Jeg har prøvd å koble ut telefonen, men det hjalp ikke, sannsynligvis fordi telefonen og ruteren er kobla sammen på en eller annen måte. Noen sa at det kunne hjelpe å forandre kanalen ruteren sender på, og dette hørtes ut som en god ide. Men hvordan? Jeg fikk vite at jeg kunne få tilgang til ruter-settingene ved å taste inn en spesiell IP-adresse i browseren min. Og dette virket. Men her sa det stopp.

 

Jeg har to linker, 'Setup Wizard' og 'Advanced Setup', og begge fører meg til en side hvor jeg trenger et passord. Først trodde jeg at dette var brukernavn og passord på brukerkontoen min på PCen, men det viste seg at etter å ha tastet inn hva som helst tre ganger, blir jeg vist til en side som sier "Protected Object. This object on the server is protected". Jeg har prøvd brukernavn og passord på brukerkontoen min, den gamle brukerkontoen min (som jeg installerte ruteren med), og navn på nettverket og nettverksnøkkel, men det funker ikke. Jeg har prøvd å senke sikkerheten i browseren, og jeg har lagt til IP-adressen blant klarerte områder, men fremdeles skjer det ingenting. Hva skal jeg gjøre? Eller heller: hva er brukernavn og passord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne hjelpe deg her må vi nesten vite hvilken produsent/modell ruteren er.

 

Om det er kanalstøy, så burde det ikke noe problem å endre på det.

 

Men kan du i det heletatt forvente dekning på rommet ditt? Hvor langt unna ruteren er rommet ditt, og hva er mellom (vegger, gulv, hva slags materiale osv.).

Endret av PTRN
Lenke til kommentar

Ruteren er en Jensen Scandinavia, vet ikke eksakt modell, ganske gammel. På boksen står det "Jensen Scandinavia, Wireless High Speed Router II, JSWHSRII". Og ja, jeg kan forvente å få dekning på rommet mitt. På naborommet har det aldri vært noen problemer, gulvet er et vanlig tregulv (vet ikke hva som er inni, har ingen planer om å finne det ut heller), dessuten ligger rommet mitt rett over stua, hvor tilkoblinga er helt fin.

Lenke til kommentar
Seriøst, ingen som vet?

 

Passordet å brukernavnet du skal bruke har ikke noe med brukerkontoen på PCen din.

 

Har du prøvd å ikke skrive noe på brukernavn og passord? Noen jensen rutere har dette som default. Eller skal innloggings informasjon stå i dokumentasjonen du fikk sammen med ruteren

Lenke til kommentar
Seriøst, ingen som vet?

 

Passordet å brukernavnet du skal bruke har ikke noe med brukerkontoen på PCen din.

 

Har du prøvd å ikke skrive noe på brukernavn og passord? Noen jensen rutere har dette som default. Eller skal innloggings informasjon stå i dokumentasjonen du fikk sammen med ruteren

 

Mener du å bare trykke enter når den påloggings-boksen dukker opp? Ja, det har jeg prøvd, det funker ikke. Dokumentasjonen har jeg dessverre ikke lenger, ruteren er ganske gammel...

Lenke til kommentar

Er dette en sånn lek vi har, at jeg må poste to ganger for jeg får svar? Haha, bare tuller:)

 

Men jeg må vite om de andre maskinene får noe nettverktrøbbel om jeg tuller rundt inne på settingene. Både morra og søstera mi bruker det samme nettverket, og hvis jeg ødelegger nettverket for dem, kommer det til å bli et sant helvete her hjemme:P

 

EDIT: OK, jeg forandra kanalen, og nå har jeg rota det til her... Jeg kommer meg ikke på nettverket på noen av PCene, det vises ikke engang i listen over tilgjengelige trådløse nettverk! Trenger hjelp ASAP!!!

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar
Er dette en sånn lek vi har, at jeg må poste to ganger for jeg får svar? Haha, bare tuller:)

 

Men jeg må vite om de andre maskinene får noe nettverktrøbbel om jeg tuller rundt inne på settingene. Både morra og søstera mi bruker det samme nettverket, og hvis jeg ødelegger nettverket for dem, kommer det til å bli et sant helvete her hjemme:P

 

EDIT: OK, jeg forandra kanalen, og nå har jeg rota det til her... Jeg kommer meg ikke på nettverket på noen av PCene, det vises ikke engang i listen over tilgjengelige trådløse nettverk! Trenger hjelp ASAP!!!

 

Hei

 

Om du kobler en kabel fra pcen inn på port 1,2,3 eller 4 vil du kunne komme inn på den igjen. Prøv da å endre tilbake til kanalen den hadde. Det kan være at kanalen du valgte kom i direkte konflikt med et annet trådløst nettverk.

Når du endrer kanal på ruteren vil pcene automatisk finne riktig kanal etter et par sekunder.

Du kan nå gjerne prøve flere kanaler og se om du får dekning på rommet ditt.

 

Hvor god dekning du får avhenger også av hvordan trådløst kort du har i pcen din.

 

Om du f. eks. kjøper deg ny ruter (f. eks. AL89300 fra Jensen)så har disse ruterne en mye bedre dekning enn ruteren du nå har.

 

Vennlig hilsen

Tor

tekniker - JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...