Gå til innhold

Oblivion - passer spillet til en 13-åring mtp. 16-års aldersgrense?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tviler på at DataMam tar seg en tur innom forumet vårt igjen, men sønnen hennes høres oppegående ut, og undersøkelser viser at det normalt kun er folk som har mentale problemer som kan påvirkes negativt av voldsspill, med unntak av mareritt blant oss "vanlige" (har en venn som spilte 5 min i F.E.A.R før han dro ut kontakta og brente spillet, og fortsatt har mareritt om det :roll: Ikke akkurat en hardcore-gamer). Oblivion burde ikke lage noen problemer for oppegående ungdom på 13+ (eller yngre), og hvis du er redd for at han laster ned skumle mods, kjøp konsoll versionen eller hold øye med PC-versionen hans ;)

Endret av ShampooMacTavish
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tviler på at DataMam tar seg en tur innom forumet vårt igjen, men sønnen hennes høres oppegående ut, og undersøkelser viser at det normalt kun er folk som har mentale problemer som kan påvirkes negativt av voldsspill, med unntak av mareritt blant oss "vanlige" (har en venn som spilte 5 min i F.E.A.R før han dro ut kontakta og brente spillet, og fortsatt har mareritt om det :roll: Ikke akkurat en hardcore-gamer). Oblivion burde ikke lage noen problemer for oppegående ungdom på 13+ (eller yngre), og hvis du er redd for at han laster ned skumle mods, kjøp konsoll versionen eller hold øye med PC-versionen hans ;)

Jeg liker vennen din, han høres kul ut.

Skrevet

meh, er 14 fjorten år selv og har spilt CS siden jeg var 8 og Oblivion siden jeg var 12.

Volden i Oblivion er relativt tam i forhold til aldersgrensa vil nå jeg si men.

Oblivion (og mange andre spill også) er grei for å få litt økt kunnskap på engelsk også.

Skrevet
meh, er 14 fjorten år selv og har spilt CS siden jeg var 8 og Oblivion siden jeg var 12.

Volden i Oblivion er relativt tam i forhold til aldersgrensa vil nå jeg si men.

Oblivion (og mange andre spill også) er grei for å få litt økt kunnskap på engelsk også.

samme her, Jeg er 14 har spilt mange spill fra da jeg var liten xD

husker da jeg fikk oblivion da det kom ut

jeg syntes det burde ha 11+ aldersgrense " etter alt jeg har spilt "

Skrevet

Jeg spillte oblivion når jeg var tretten, jeg er 15 år nå.

Tror grunnen til 16+ er mest for hva du kan gjøre i spillet, du kan gjøre akuratt hva du vil med visse begrensninger, du kan velge ditt eget liv i dette spillet, anderledes fra Grand thef auto og visse andre spill.

Det værste du gjør i dette spillet er og bli med i et Laug/Guild kallt "The Dark Brotherhood" a la Assassins guild, hvor du får i oppdrag og drepe andre mennesker, visse scener kan være litt skremmende syntes jeg når jeg var tretten, ikke nå lenger fordi nå har jeg fått ut all den skrekk spillingen etter FEAR, da var det ikke noe gøy mer.

Mange scener du må igjennom i denne ene guilden som var skremmende som jeg nevnte over, visst han har engelsk kunnskaper og leser de bøkene som står der, fordi vil mange ting dukke opp underveis i disse oppdragene som gir deg et på en måte flashback.

Men det og bli med i dette guildet innebærer at du må drepe en person, altså kløyve en vanlig person i spillet.

Utover det så er det ingenting annet i spillet enn og redde jorden eller stjele for Thieves guild.

Så min konklusjon: Det er et veldig bra spill med mye histore, da jeg var tretten skjønte jeg alt på hele spillet og syntes det var gøy i 5 dager og da var det over, da hadde jeg gjort ferdig hele spillet.

Så jeg sier, La han spille spillet, da har SirAmp et poeng med at da har du noen poeng til overs.

Ellers kan du jo også risikere at han kommer til piratenes verden igjennom venner på skolen og laster ned alle de ekle spillene!

Skrevet (endret)

Nå begynner det å bli seks/syv år siden jeg var tretten, men husker fortsatt hvilke spill jeg spilte. Vel, sånn noenlunde da. Foreldrene min lot meg selvsagt ikke spille de verste spillene, spesielt de med 18 års aldersgrense. Men når det er sagt var det ikke nødvendigvis aldersgrensen det stod på, men hvordan spillet var. Jeg er nemlig så heldig å ha vokst opp med en spillinteressert far som gjerne spilte spill sammen med meg.

I trettenårsalderen spilte jeg for det meste strategispill, men det var også et skytespill og et hack'n slash-rollespill som var populært den gang. Skytespillet jeg spilte het Swat 3 og gikk ut på å være en del av et SWAT-team (spesial politistyrke i USA) som skal nøytralisere en kriminell trussel. Spillet var ikke av de voldeligste den gangen, men bruk av skytevåpen i spill vil vel uansett regnes som voldelig. Men alt tatt i betraktning var målet med spillet kanskje viktigere. Å ta ut de kriminelle gruppene (ranere, terrorister etc.) med ikke-dødelige metoder. Her var det om å gjøre å ta dem levende. Spillet oppfordret på ingen måte til blind vold, og det var vel det som gjorde at jeg fikk lov til å spille spillet.

Hack'n slash-rollespillet var det annerledes med. Her var det store formålet å rense en hel fantasiverden for onde monstre. Og dette spillet var relativt blodig for sin tid. Hver gang man møter på en stor gruppe monstre blir det liggende blod og gørr og lik i store antall. Nå drepte man riktignok kun monstre i enspilleren, så noen kan jo se det formildende. Men faktum er at spillet var voldelig, men faren min viste at han stolte på min modenhet.

Oblivion er langt på nær så voldelig som Diablo II, til tross for at man i enkelte omstendigheter dreper andre mennesker. Det er minimalt med blod i spillet, og dette kan slås av. Men viktigst av alt er hovedmålet i spillet å bekjempe onde monstre og til slutt redde fantasiverdenen i spillet. Det finnes en haug av verre spill sønnen din kan få tak i. Det finnes spill med det mål for øyet å finne de sykeste måter å ta livet av et uskyldig menneske på. Det finnes spill som har mål for øyet å simulere krig (i den grad det er mulig), og det finnes spill som går ut på mye rart. Oblivion er et spill som legger vekt på god historie og en levende verden med mange personer å kommunisere med. Alt tatt i betraktning er Oblivion et av de spillene sønnen din burde spille.

Endret av Snorre
Skrevet (endret)
Nå begynner det å bli seks/syv år siden jeg var tretten, men husker fortsatt hvilke spill jeg spilte. Vel, sånn noenlunde da. Foreldrene min lot meg selvsagt ikke spille de verste spillene, spesielt de med 18 års aldersgrense. Men når det er sagt var det ikke nødvendigvis aldersgrensen det stod på, men hvordan spillet var. Jeg er nemlig så heldig å ha vokst opp med en spillinteressert far som gjerne spilte spill sammen med meg.

I trettenårsalderen spilte jeg for det meste strategispill, men det var også et skytespill og et hack'n slash-rollespill som var populært den gang. Skytespillet jeg spilte het Swat 3 og gikk ut på å være en del av et SWAT-team (spesial politistyrke i USA) som skal nøytralisere en kriminell trussel. Spillet var ikke av de voldeligste den gangen, men bruk av skytevåpen i spill vil vel uansett regnes som voldelig. Men alt tatt i betraktning var målet med spillet kanskje viktigere. Å ta ut de kriminelle gruppene (ranere, terrorister etc.) med ikke-dødelige metoder. Her var det om å gjøre å ta dem levende. Spillet oppfordret på ingen måte til blind vold, og det var vel det som gjorde at jeg fikk lov til å spille spillet.

Hack'n slash-rollespillet var det annerledes med. Her var det store formålet å rense en hel fantasiverden for onde monstre. Og dette spillet var relativt blodig for sin tid. Hver gang man møter på en stor gruppe monstre blir det liggende blod og gørr og lik i store antall. Nå drepte man riktignok kun monstre i enspilleren, så noen kan jo se det formildende. Men faktum er at spillet var voldelig, men faren min viste at han stolte på min modenhet.

Oblivion er langt på nær så voldelig som Diablo II, til tross for at man i enkelte omstendigheter dreper andre mennesker. Det er minimalt med blod i spillet, og dette kan slås av. Men viktigst av alt er hovedmålet i spillet å bekjempe onde monstre og til slutt redde fantasiverdenen i spillet. Det finnes en haug av verre spill sønnen din kan få tak i. Det finnes spill med det mål for øyet å finne de sykeste måter å ta livet av et uskyldig menneske på. Det finnes spill som har mål for øyet å simulere krig (i den grad det er mulig), og det finnes spill som går ut på mye rart. Oblivion er et spill som legger vekt på god historie og en levende verden med mange personer å kommunisere med. Alt tatt i betraktning er Oblivion et av de spillene sønnen din burde spille.

Du kan ikke sammenligne oblivion med grafikk som ser ekstremt godt ut, Crysis sin version av 2006, med et dårlig spill som diablo 2, ser jeg bilder av det kan det like så godt ha vært en 4 årig unge som har klussa i Paint for første gang. Oblivion har en realistisk form for vold, diablo 2 sin vold kan ikke bli kaldt vold, for du ser ingenting, jeg spillte diablo 2 mye når jeg var rundt 7 år, men så fant jeg ut at det var et av de dårligere spillene jeg har spillt.

Historien er bra men for et møkkaspill og sammenligne.

Samme som å si, Volden i GTA er ikke langt på nær som i Heroes: Might and Magic 2.

screenshot2.jpg

Edit: Når jeg ser på spillet nå så er det jo full splatter fra det ene monstret til det andre, MEN det er ikke skadelig vold.

Realistiske spill er skadelig vold.

Endret av WildWolF
Skrevet
Tusen takk til alle som har svart meg. Sønnen min har svært gode engelskkunnskaper, og ville nok ikke hatt problemer med å skjønne spillet, :nei: men tror likevel jeg sier nei en stund til.

Du høres ut som en streng overbeskyttende mamma. Seriøst...Oblivion? Han er 13 år. Han har startet å utforske alkohol, sex og røyk. Våkn opp!

Framtidens barn kommer til å dø med en gang de trer ut døren hjemme.

Skrevet

At Diablo II er et dårlig spill kan diskuteres, men er strengt tatt ikke en del av diskusjonen. At grafikken ikke er så realistisk er mer relevant for saken. Men jeg ville absolutt ikke si at man ikke ser noe. Jeg er klar over at man ikke nødvendigvis klarer å skilne mellom de individuelle ribbebeina på monsterlikene. Men det faktum at kroppene til monstrene formelig ender opp som en blanding av bein og gugge, mens man kutter dem istykker, er grunn nok til å kalle det voldelig. Langt mer voldelig enn Oblivion hvor monstrene bare siger sammen ned i bakken hvor de blir liggende i perfekt tilstand. (Med mindre man installerer mods, men det er irrelevant).

Og jo, man kan sammenligne Oblivion og Diablo II til tross for sistnevntes nå utdaterte grafikk. Hvorfor du som syvåring ikke oppfattet Diablo II, et femtenårsgrensespill som voldelig er forbi min fatteevne. Kanskje du ikke klarte å leve deg inn i spillet? Er forsåvidt et stort problem for unge. Samfunnskunnskap-læreren jeg hadde på videregående tok et godt eksempel på dette. Han og klassen skulle se en film (husker ikke hvilken). Filmen var ikke av nyeste dato, og "spesialeffektene" var ikke av ypperste kvalitet. Så når den store massakre-scenen i filmen kommer hvor uskyldige mennsker slaktes (skytes ned på stedet) ler elevene i klassen. Hvorfor? Fordi det ikke ser så virkelighetstro ut. Læreren derimot sitter med tårer i øynene. Å oppfatte noe som voldelig handler minst like mye om å leve seg inn i situasjonen som blodeffektene etc.

Poenget mitt er hvertfall at Oblivion bygger på en rekke opplevelser utenom det å drepe. Utforskning og gåteløsning er kanskje vel en så viktig bit av spillet. Er klar over at mainquest og sideoppdrag innvolverer dreping av monstre og i noen tilfeller mennesker. Men tatt i betraktning hvor få mennesker som må lide dødens skjebne ser jeg ikke problemet. Med mindre man blir med i the dark bortherhood er det for det meste monstre av forskjellige slag, samt dyr og ånder som blir bekjempet.

Skrevet
Tusen takk til alle som har svart meg. Sønnen min har svært gode engelskkunnskaper, og ville nok ikke hatt problemer med å skjønne spillet, :nei: men tror likevel jeg sier nei en stund til.

Du høres ut som en streng overbeskyttende mamma. Seriøst...Oblivion? Han er 13 år. Han har startet å utforske alkohol, sex og røyk. Våkn opp!

Jeg har ikke begynt å utforske alkohol og røyk.

Men fy søren hadde mora mi vert så overbeskyttende hadde jeg flyttet til faren min.

Skrevet (endret)

Jeg er 15 og jeg har holdt meg unna :)

Det som er med moren min er at hun lar meg spille voldelige spill, men fikk ikke lov og spille GTA som 12 år, ikke før jeg var 13-14år osv.

Men hun synes ikke noe om at jeg spiller voldspill men jeg får lov ;)

Virker som om trådstarter ikke har vårt her på snart 7 måneder, ifølge profilen hennes besøkte hun sist gang 01-09-2008

Endret av WildWolF
Skrevet
Han mener nok som i engelsk, første måned, niende dag, 2008. altså 9. Januar 2008.

EDIT: Forresten, Snorre. Hvilket Hack'n slash-rollspill spilte du?

Diablo II var nok det eneste jeg virkelig spilte og fortsatt spiller. Prøvde meg på Arcanum (mener det var det det het), men ble aldri fenget. Ellers har jeg jo prøvd Diablo 1, men etter Diablo II ble jo det en slags nedgradering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...