Gå til innhold

Beste HDTV mediaserver: PS3 vs 360 vs PC ?


MortenS

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på forumet, lest artikler, sett på YouTube etter tips om beste HDTV mediaserver løsning. Er på tampen til å kjøpe en flatskjerm og ønsker da en bedre løsning for å se HD-filmer fra PC i stua. I dag har jeg PC-en i stua og streker S-Video og digital lydkabel gjennom stua. Funker bra det, men skal snart flytte og da må PC-en ut av stua. Alternativene som jeg ser det, er enten bruke PS3 eller 360 som "framviser" på flatskjermen i stua. Da holder det med en nettverkskabel fra PC-rommet osv.

 

Så, ønsker mer feedback fra brukerne av Playstation3 og Xbox 360, om den konsollen som virker best som medieserver på en HDTV flatskjerm, og har best støtte for alle typer filformater. Det er altså ikke mest gaming jeg skal bruke konsollen til! Jeg skal innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe så mange Blu-ray eller HD-DVD original filmer med det første, så det er avspilling av 720P/1080i/1080p filmer via en PC-server til konsollen som er tanken. Beste hadde vært om konsollen "out of the box" støttet alle typer videofiler, men leser at det først nylig at det er kommet støtte for DivX (Xvid?) på 360 og PS3.

 

Men hva med HD-filmer i format som .TS eller .MKV og alle disse formatene, som kan lastes ned på nettet. Støttes disse uten for mye stress på både PS3 og 360? Mange sier "alt går" så lenge man bruker en tredje parts medieserver program, som konverterer og streamer filen til PS3 eller 360. Men ved HD-filmer, blir det ekte 1:1 HDTV kvalitet da etter konvertering? Hvilken konsoll gir best bilde på samme HD-film fra PC etc?

 

Jeg har Playstation 2 i dag og modifisert den i sin tid. PS2 skulle liksom støtte DivX etc med et program, ekstern harddisk og masse styr, funket halvveis men det var kjipt. Mens på Xbox var det bare å chippe og laste over nytt OS, så kunne man kjøre alt som en PC kunne; TS, ISO, whatever. Jeg er redd for at Sony kommer til å sperre sin PS3 for alle slike nye homebrew "muligheter" så fort noen finner nye mods, slik at en 360 kanskje er beste kjøp til bruken jeg henviser til.. Noen tanker ?

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke forventet samme funksjonaliteten fra 360 som du har på din gamle xbox. De har holdt på i to år nå uten å få til noen form for custom firmware på 360. De kjører custom firmware på DVD spillerene for å spille backups ja, men det er en lang vei derfra til det man kan med eks. vis XBMC.

 

Jeg tror den løsningen som vil nå lengst er PS3 sin mulighet for å kjøre Linux. En linux versjon av XBMC er under utvikling, men det må en del tilpasning til for å få full utnyttelse av Cell prosessorens intrikate arkitektur.

http://xmbcdev.blogsome.com/2007/04/01/ps3mc-on-the-way/

Lenke til kommentar

Ettersom det per i dag dessverre ikke er noe god Mediacenter funksjonalitet for PS3 vil jeg si at PC vinner i dag. X360 er utelukket ettersom, etter min mening, er mediacenter funksjonen i X360 totalt ræva som det lar seg gjøre og krever at du har en PC likevell som kjører mediacenter funksjonen.

 

Du kan eventuelt om du liker spillene kjøpe en PS3 og vente til Linux utvikles ordentlig til PS3 for deretter å kjøre f.eks Linux MCE. Ettersom PS3 og har en Blu-ray spiller med vil jeg si at den gir deg bedre multimedia muligheter "ut av boksen" enn det X360 klarer (mye grunnet at du trenger å kjøpe HD-DVD addon til X360, i tillegg til et dårlig mediacenter system).

Lenke til kommentar
Jeg gikk for denne løsningen:

 

PS3 + http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337021

 

Den er helt genial.

Bra tips!

Med TViX M-4100SH Mediastreamer (HDMI 1080P) trenger jeg trengt tatt ikke PS3 eller 360 for å se HD-filer heller :-) Har du koblet den til PS3 eller? Den trenger ikke harddisk heller, bare å streame via LAN eller WLAN fra PC! Dritbra.. Synd at GUI er litt kjip bare. Men spiller den "alt" eller ?? Ser i alle fall ut slik. 3300 kr er grei nok pris, men finner den til kr 2300 på ebay. Hva med viftestøy?

 

http://www.tvix.co.kr/Eng/products/4100sh.aspx

Endret av MortenS
Lenke til kommentar

PC er best, uten tvil. Du kan spille av alt på en PC og du får også HTPC som spiller HD-DVD og Blu-ray.

Har du en PC fra før av kan du kjøpe dette drevet her som leser HD-DVD og Blu-ray

Link

Skjermkortet i PC burde støtte HTPC.

Endret av VistaGames
Lenke til kommentar
PC er best, uten tvil. Du kan spille av alt på en PC og du får også HTPC som spiller HD-DVD og Blu-ray.

Har du en PC fra før av kan du kjøpe dette drevet her som leser HD-DVD og Blu-ray

Link

Skjermkortet i PC burde støtte HTPC.

Er klar over det, men du får ikke en like delikat PC-løsning som dette, å ha i stua til samme pris..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...