Gå til innhold

"Godkjenning" av deler før bestilling (spillepc)


Anbefalte innlegg

Ok, er nå så godt som klar til å bestille deler for å sette sammen en stasjonær PC, hovedsaklig tenkt til spilling og bruk som mediasenter (påkoblet TV).

Har bladd gjennom noen tråder med omtrent samme emnetittel som min, uten å bli noe klokere.

 

Hva jeg har:

Ettersom den skal brukes for å spille av både film og musikk så er det viktig at den er stillegående. Har derfor allerede kjøpt et Lian Li PC7v3 kabinett, Mist 500W strømforsyning og en Noctua UH-12F prosessorkjøler. I tillegg har jeg kjøpt en Samsung 226BW for bruk på PCen, og har en 37" LCD TV med DVI -> HDMI kabel.

 

Hva jeg har satt opp å skal bestille:

Handlevogn

Det jeg har tenkt her er en PC med mulighet for litt multitasking (E6850 ville nok vært likegod, men har lyst på quad), spilling og moderat 24/7 overklokking.

Har lyst på 4GB minne rett og slett fordi jeg er veldig treg med å oppgradere når jeg først har fått en fungerende PC.

 

Av de tingene jeg er usikker på er skjermkort og tildels hovedkort.

Skjermkortet er jeg litt skeptisk til ettersom 8800GT koster betydelig mye mindre og er nesten like rask, det jeg er redd for er at kjøleløsningen er dårlig og bråker på GT kortet.

Hovedkortet var ikke egentlig noe jeg hadde sett for meg, men etter å ha lest litt reviews så virket det veldig bra. Sett ilag med at jeg likte layouten, og kortet kanskje er over gjennomsnittet godt til å klokke så håper jeg det er et bra valg.

 

Det var alt jeg lurte på, tror jeg.. :blush:

 

Edit: av DVD-brenner så tenkte jeg egentlig på AD-7173S, men den lå ikke i prisguiden.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg si at handlekurv linken din ikke fungerer :)

 

ATI Radeon 3870 kortet er billigere eller helt lik pris og ligger på samme linje med GT, kjøleløsningen på 3870 er veldig stille i forhold til mange andre kort til og med på ganske høye vifte hastigheter dessuten tar den mye mindre strøm en noen andre skjermkort i dag, noe som er veldig positivt :) gir deg muligheten for crossfire hvis høyere performance er ønsket senere, hvis du har tenkt til å ha pcen mer enn 2 år ville jeg kjøpt quad, hvis ikke ville jeg gått for E6850 siden det er lite støtte for quad core til dags dato.

Lenke til kommentar

Sorry, trodde jeg hadde aktivert handlevognen, men det hadde jeg tydeligvis ikke gjort.

Men nå skal det funke. :)

 

Usikker på hvor lenge jeg skal ha maskinen, det vil vel tiden vise, men har stortsett bestemt meg for quad uansett, spiller endel Flight Simulator, som er veldig glad i prosessorkraft.

 

Skjermkort tror jeg fortsatt jeg holder en knapp på nVidia ettersom jeg er vant med løsningene deres, og kortene gjør det veldig godt. Crossfire tror jeg ikke vil være noe for meg, uten at jeg skal påstå noe som helst for høyt.

For meg står det nok mellom GT og GTS, men for en GT må jeg regne med å koste på den en annen kjøler, så der blir jo den litt dyrere tror jeg.

Lenke til kommentar

Mushkin skal jo være uber greier slik jeg har forstått det. OCZ er jo bra det også klart men jeg kan ikke se noen grunn til at de minnebrikkene skal være noe bedre når det er snakk om samme hastighet/timings og mushkin brikkene trenger mindre spenning. Jeg så såvidt en review forleden og de var da klokket ifra 800 til oppunder 900mhz, men det var på en helt ukjent webside, så godt mulig de kan klokkes enda lengre. Skjønt alt det kommer an på kunnskap/tid/ressurser etc.

Men for all del om noen vet noe vi ikke vet her så ... Gleder meg til mine 8GB kommer...

Lenke til kommentar

Tror jeg gjør det slik da, takk for tipset! :)

 

Men skjermkort er det det lurer mest på nå, er ytelseforskjellen mellom 8800GT og GTS verdt prisforskjellen, tatt i betraktning at jeg sannsynligvis vil investere i en annen kjøleløsning i tillegg, om jeg går for GT (har vanskelig for å tro at den viften GT er utstyrt med er god nok, om støy også er viktig)?

 

Er også litt usikker på om jeg kanskje skulle lagt til et bedre lydkort også når jeg først bestiller. Står vel mellom Creative X-Fi Extreme Music og Extreme Gamer, music er jo noe billigere, men om noen av dem i det heletatt er verdt å kjøpe da jeg ikke er overdrevet opphengt i lyd uansett.

Skal brukes med et Logitech Z2300 høytalersett.

Lenke til kommentar

Vel Geforce 9 kort skal vel komme i februar, det kan jo være noe å ha i bakhodet. Jeg hadde ikke gått for noe dyrt nå i alle fall som kommer til å falle enda mer i pris om par måneder. Har creative x-fi gamer kortet og er veldig fornøyd med det. Jeg lurer stadig vekk på om folk er døve når jeg spiller noe online spill, dvs quake 3. Jeg vil ikke si at jeg er noe opphengt i lyd ellers i det hele tatt, men jeg kunne ikke tenkt meg onboard lyd med det første. Da skal det være rimelig bra.

 

MSI hadde på socket 939 ett Diamond kort med innebygget creative audigy 2 tror jeg det var. Det var veldig bra. Hardware.no har såvidt jeg kan huske testet diverse creative kort i f.eks 3dmark.

Dette var veldig spesielt tilbake i 2003 med 3dmark dengang. Innebygd lyd har så klart kommet en lang vei siden da, men creative er jo i bransjen for at de har produkt som funker.

Du kan jo prøve med innebygget og se om du synes det holder.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis blir jeg nok fornøyd med onboard, men det skyldes nok helst at jeg ikke vet bedre.

 

Angående utviklingen videre fremover fikk jeg et svar fra Simen1 i en annen tråd her:

Når det kommer til skjermkort så skjer det ikke så mye de nærmeste månedene i den prisklassen. (Det kommer noen nylanseringer i toppklassen 4000kr ++ fra både ATI og Nvidia og noen fra ATI i budsjettklassen under 800 kr). Både Nvidias og ATIs neste generasjon GPU ligger nok et godt stykke frem i tid.

 

Med det så tror jeg jeg heller mot 8800GTS, blir vel sikkert fornøyd med det.

 

For lydkort, hva er den praktiske forskjellen på Extreme Music og Extreme Gamer? Noen av dem som har midi-port (har en gammel joystick som hadde vært gøy å få til å virke)?

Lenke til kommentar

Vil det være noen vits/fordel å kjøre lydkort på PCIe uansett, hovedkortet har jo flere vanlige PCI-porter, og er vel enda en god stund før den orginale PCI-porten forsvinner fra hovedkortene?

 

Edit: Extreme Audio er da vel det kortet som ikke hadde den samme X-Fi brikken som resten av serien, og da også var betydelig dårligere enn de andre kortene?

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp liste på hvor jeg bestiller de forskjellige tingene fra. Ble tre butikker innblandet her, men tror jeg har gjort det lønnsomt.

Uansett, har de delene som ligger i handlevognen, men Mushkin-brikkene som ble anbefalt istede for OCZ.

 

Lurer på om det ser greit ut, og om jeg har glemt noe viktig som jeg ikke har tenkt på.

Lydkortet har jeg bestemt å vente med, så får jeg den aha-opplevelsen ved overgang til bedre lydkort. :p

Kjølepasta har jeg, samme med mus, tastatur, strømforsyning, høytalere og kabinett.

Hva mer trenger jeg?

Lenke til kommentar

Det er 512MB G92-basert GTS jeg tenker på, ja.

 

Og kjøleren til GT er nok helt ok, hadde vel neppe blitt brukt om den ikke greide å holde kortet kjølig. Men synes å huske fra reviews av kortet da det kom ut at viften var merkbart mer støyende enn gamle GTS, og kjørte på et mye høyere turtall siden den er endel mindre.

I tillegg kjørte kortet litt varmere (ikke problematiskt da), men det er vel egentlig ikke så viktig så lenge det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...