Gå til innhold

BK: Sounds of Christmas


wo0ly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig så likte jeg ikke det første bildet. Motivet er litt for mørkt i forhold til omgivelsene, som er naturlig for et kamera, men som er kritikkverdi fordi det er dette fotografer skal fikse på. Gjøre det som kameraene ikke kan. Bildet lider også av to forskjellige unaturlige hvitbalanser, som ser uvirkelig ut. Bjellene er unaturlig farget av dårlig innelys, og bakgrunnslyset er preget av det kalde utelyset på vinteren. Jeg syns du skal gjøre masse nye forsøk, et slikt motiv kan du lære masse av. Jeg hadde en lignende erfaring i jul, da jeg skulle ta et portrett foran et vindu der kjølig lys strømmet inn, samtidig som det var varme julelys inne, og jeg trengte å lyse opp ansiktet til min bror fordi det var mørkt inne. resultatet ble godt (første forsøk - ikke skryt, men fordi jeg har gjort lignende før, men jeg lærte masse om hvor kult det kan bli med forskjellig farget lys og har holdt på en del med dette den siste uken). hvis du har en blits foreslår jeg å bruke denne, svakt på juletreet og bjellene, men fra en annen retning. prøv også forskjellige retninger og kanskje en litt mindre blenderåpning. du har nok lys i bakgrunnen, ikke la lyset velge hvilken blenderåpning du må bruke.

 

det andre bildet har stort potensiale, og jeg elsker fargene og skyggene i fjellet. lyset som er på bakken rett foran deg er for unaturlig og passer ikke inn, du burde ikke ha med bakken nedover, den passer ikke inn. kom deg ned over gjerdet, i alle fall slik at du ikke ser det. dette bildet må vises i større oppløsning, da det er detaljene i lyset i småstedet som er interresant. eksponeringen er god. jeg tror også at hvis du kommer det lavere ned vil du få en følelse av hvor høye fjellene er, samtidig som du vil få bedre vinkel. du kunne også tatt det høyt opp, men bakken nedover er ikke bratt nok, og ødelegger siden den ikke burde være med.

Lenke til kommentar

Tusen takk for super kritikk, skal prøve meg på flere bilder av samme motivet, kan være veldig lærerikt som du sier :)

 

Når det gjelder bilde to, så skal jeg ta turen opp igjen med et lett stativ. Fant det vanskelig å finne en løsning som ikke involverte høy iso eller lange lukkertider på håndholdt.. Skal prøve å få med bare fjellene og bygdene, det var ganske kaldt i lufta når jeg var der sist så temperaturen tillot meg ikke å flytte meg så veldig mye rundt i snøen :p Men skal prøve på det neste gang!

 

Igjen, tusen takk for kritikken, det hjelper godt med til uerfarne fotografer!

Lenke til kommentar

Hvis du skal tilbake på det samme stedet er det veldig viktig å huske på å være tilbake der på samme tidspunkt på dagen som gangen før. Lyset du fikk da var helt perfekt. Du burde dra en del tidligere, slik at du kan finne possisjonen du liker. Etter det burde du sette i gang å gjøre deg klar. Ta massevis av bilder i litt forskjellige eksponeringer osv. Jeg ville prøvd å bruke under f/16, og fokusert på småstedet i midten med de oransje lysene.

 

EDIT: skrivefeil

 

du kan kanskje også prøve å ta bildene litt tidligere og. alt annet enn småstedet ble litt mørkt, om du skal gjøre alt lysere blir småstedet for lyst. om du begynner litt før, slipper du altfor mye etterarbeid. jeg antar at bildet ble tatt når det begynte å bli mørkt, på grunn av lyset. formørkningen varer i en kort stund, derfor er det viktig å ha gjort alt forarbeidet, for å bare kunne fokusere på eksponering og blenderåpning.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Likte det det nederste bildet veldig bra, og jeg syns det gjør seg at du har med snøen. Det gir meg skikkelig vinterstemning og sporene gjør sånn at jeg har lyst til å dra nedover i dalen.

Er det en lyktestolpe e.l siden det er så lyst på snøen? Kansje det hadde gjort seg hvis du hadde tatt med en fakkel som ga litt gulere lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...