Gå til innhold

Server til under 3000 kroner


Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Skal oppgradere serveren min, og da må jeg ha følgende deler:

 

Hovedkort med 8 sata-porter (mest mulig altså.)

Prosessor (trenger ikke være kraftig)

PCI-X 16 grafikk-kort (trenger ikke være kraftig).

512 / 1024 MB minnebrikke.

 

Men hvor billig er det mulig å få det til, uten at det blir direkte rævva og ustabilt? Jeg er ute etter god kvalitet, og lav pris.

 

Er det mulig?

 

Har ikke bestemt meg om jeg vil gå for AMD eller Intel. Alt etter hva som er billigst og best.

 

Har tenkt på følgende, men ikke bestemt meg:

 

INTEL SOCKET 775:

 

884,- GIGABYTE Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/ DDR3, GbLAN, PCI-Ex16 (GA-P35C-DS3R)

Den har 8 SATA porter, og det passer meg utmerket.

562,- INTEL Pentium E2140 1.6GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/vifte (BX80557E2140)

219,- MSI GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express, supports 512MB, Tv-Out/ DVI (NX7100GS-TD128E)

139,- KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 1024MB CL5

738,- WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM (WD5000AAKS)

 

Total pris: 2542,- pluss 125,- i frakt på Amentio.

 

AMD SOCKET AM2:

 

766,- ASUS M2N-SLI Deluxe, nForce 570 SLI, Socket-AM2, DDR2, 2xGbLAN, ATX, PCI-Ex16 (M2N-SLI DELUXE).

7 SATAPORTER

258,- AMD SEMPRON 64 3400+ AM2 1.8GHZ 256KB 90NM 1.4V 62W 1.6GHZ FSB PIB (SDA3400CWBOX)

219,- MSI GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express

139,- KINGSTON ValueR. DDR2 PC5300 1024MB CL5

738,- WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM (WD5000AAKS)

 

Total pris 2120,- pluss 125,- i frakt på Amentio.

 

 

Er det noen andre forslag der ute? Gode ideer og innspill?

 

<edit> la til riktig minnetype :-)

Endret av marw_the_big_headed_rhino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bruke et gammelt PCI-skjermkort? En server har da på ingen måte behov for et skjermkort med futt i. Om du har et gammelt liggende/kjenner noen som har et gammelt liggende så ville du jo spart litt penger på det. Da kan du jo doble minnet, og fortsatt komme billigere ut av det ;)

Lenke til kommentar

bør kanskje nevne hva du skal bruke serveren til, du kan egentlig bare drite i et skjermkort. SKal du ha egen skjerm til servern så bruk et hovedkort med integrert eller finn et gammelt pci-kort på dynga.

Har en server stående med kun strøm og nettverkskabel koblet til, serveren blir administrert via hovedmaksinen over nettverk.

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Jeg ville for Intel ikke valgt P35 basert kort. Ville heller valgt G33 eller G35, som begge har innebygd GPU. Noe som holder godt for en server. Gigabyte GA-G33-DS3R er et valg i samme prisklasse, og da sparer du de ca 200 kr skjermkort koster. Etter min mening et helt OK kort for en rimelig server.

 

Ulempen med disse er uansett at de ikke bruker Intel eller Broadcom nettverkskontrollere. Men dessverre er det altfor få som gjør dette i noe lavere prisklasse.

 

Og som sagt, minnet ditt er helt feil - du skal ha plain DDR2 minne. Her ville jeg faktisk kjøpt billig og mye, avhengig av hva serveren skal brukes til. Er det en rein filserver så trenger man ikke mye. Med de minneprisene som er i dag, ville jeg like gjerne kjøpt et 2 GB sett (2 x 1) til ca 350 kr (for de som tror at minne vil bli ekstremt mye billigere, så vil det neppe skje. Produsentene taper i dag penger på produksjon av minne).

 

For AMD plattformen finnes det dessverre ikke fornuftige kort med innebygd GPU (ikke når man skal ha 6 - 8 SATA). Noe som gjør at prisen blir omtrent hipp som happ mellom et Intelbasert system og et AMD-basert. I dette tilfellet ville jeg valgt Intel, pga langt bedre ytelse på E2140 enn Sempronen (mildt sagt).

Lenke til kommentar

Kjøp enten et HK med VGA onboard eller finn som sagt en pci skjermkort.

 

Jeg personlig ville heller valg en Seagate disk beregnet for 24/7 bruk, koster dog en 100 lapp til eller noe. Eller en WD raid edition.

Om det bare skal være en vanlig HDD er Samsung best- min erfaring.

 

Selv har jeg flere servere stående, med bare strøm og nettverk tilkoblet. Fungerer utmerket. Og kan stue dem bort der jeg vill, samtidig som jeg kan nå dem over nettverket.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke et gammelt PCI-skjermkort?

 

Har ikke noe gammelt PCI-skjermkort liggende.

 

 

bør kanskje nevne hva du skal bruke serveren til, du kan egentlig bare drite i et skjermkort. SKal du ha egen skjerm til servern så bruk et hovedkort med integrert eller finn et gammelt pci-kort på dynga.

 

Skal bruke serveren som filserver. Dvs filmer, bilder, musikk, dokumenter, lagring.

 

Kjøp enten et HK med VGA onboard eller finn som sagt en pci skjermkort.

 

Jeg personlig ville heller valg en Seagate disk beregnet for 24/7 bruk, koster dog en 100 lapp til eller noe. Eller en WD raid edition.

Om det bare skal være en vanlig HDD er Samsung best- min erfaring.

 

Skal plassere den vekk en eller annen plass. Bruker RDP for tilkobling. Diskene settes til hvilemodus etter en viss tid. Liker også Samsung, men er det noen stor forskjell på WD og Samsung når det gjelder støy?

 

Har du noen forslag til hovedkort med integrert grafikk og 7-10 SATA-porter som er rimelig og bra?

Endret av marw_the_big_headed_rhino
Lenke til kommentar
Skal plassere den vekk en eller annen plass. Bruker RDP for tilkobling. Diskene settes til hvilemodus etter en viss tid. Liker også Samsung, men er det noen stor forskjell på WD og Samsung når det gjelder støy?

 

Har du noen forslag til hovedkort med integrert grafikk og 7-10 SATA-porter som er rimelig og bra?

 

Som jeg har skrevet ovenfor, Gigabyte sine G33 kort er helt greie. Her er link til alle 775 kort med integrert VGA og minst 7 SATA. Link

 

For AMD med AM2 finnes det bare et kort til ca 2 000 kr med alt dette.

 

Problemet er at mer en 6 SATA er ikke særlig vanlig. Det er forskjell mellom Samsung og WD når det gjelder støy etter min erfaring. Personlig liker jeg best Seagate i servere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har 2 sata kontrollere med plass til 2 disker på hver. Eneste problemet er at jeg ikke finner noe driver til det ene kortet. Har lett over hele Internett, og jeg tror det er noe ala den ene sokken som bare forsvinner fra vaskemaskinen alltid.

 

Har vel noenlunde endt opp med dette:

 

1 Asus S-775 iQ965 mATX VGA(256) Audio GbLAN SATA-II Raid 2x1394 Retail, P5B-VM DO

2 WD Harddisk 750.0GB 7200RPM SATA300 3.5" 16MB , WD7500AAKS

1 Geil 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC2 4300 533MHz 3ns , GX21GB4300UDC

1 Asus VGA-Card nVidia GF7200GS 128MB(512) PCI-E DVI HDTV Retail, EN7200GS/HTD/128

1 Intel CPU Core 2 Duo E4500 2.2GHz S-775 800MHz 2MB "Conroe" Boxed , BX80557E4500

 

Prisen på PS.no var 652 for hovedkortet, 852 for 1 Harddisk, 165.- For 1GB ram, 228.- for grafikk-kortet, og 760.- for prosessoren. Alt eks mva.

 

Ink mva ble den nette pris: 4101 kroner.

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...