Gå til innhold

Fargeproblemer i Lightroom (igjen)


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har søkt gjennom forumet og lest en del innlegg, men fant ikke noe løsning på problemet mitt, selv om andre tilsynelatende har lignende problemer. Problemet er at alle bildene har forskjellige farger i Lightroom enn utenfor lightroom. Dvs, i windows, Photoshop er fargene anderledes, det gjelder forsåvidt i forhold til kameraet også. Jeg har lagt ut to eksempler på hva jeg mener. Første bildet er importert rett fra kamera, og har mørke og fine farger i lightroom (venstre). Når jeg eksporterer dette bildet til jpeg, blir fargene blasse og kontrastløse (høyre), det samme gjelder om jeg åpner bildet i Photoshop direkte fra lightroom. Om jeg importerer dette jpeg bilde tilbake til lightroom, blir fargene fyldige igjen, som originalt. I eksempel nr to har jeg kopiert et jpeg bilde fra kamera til disk (øverst), for deretter å importere (nederst). Det nederste bildet er hvordan det ser ut på kameraet også, altså slik jeg egentlig vil ha bildet. Så såvidt jeg har sett spiller det ingen rolle om man jobber med nef eller jpeg, samme resultat med begge deler. Jeg har endt opp med å overdrive fargene for å få et bra resultat når jeg eksporterer, men det er jo klart en latterlig dårlig løsning..

 

Så da ender jeg opp med å ville en av to ting. Enten må lightroom klare å eksportere bilder med samme farger, eller så må det klare å importere dem med originalfargene. Sikkert to sider av samme sak. Jeg er ganske ny når det gjelder dette programmet, så alt av hjelp tas imot med takk. Hvis dette bare er noen enkle innstillinger, kunne noen være grei å hjelpe meg i riktig retning, da jeg har pløyd meg gjennom stort sett alt av menyer på leting etter noe som kan hjelpe..

post-37161-1198764178_thumb.jpg

post-37161-1198764240_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

om jeg forstod deg riktig så stammer dette problemet fra 'fargerom' og kalibrering.

Du kan stille inn på kameraet hvilket fargerom du vil operere innen. Vanlige valg er sRGB og AdobeRGB1998.

 

De fleste "vanlige" pcskjermene er ikke i stand til å gjengi alle fargene/nyansene som er i AdobeRGB fargerommet.

sRGB er det som er vanlig på PC skjermer. (Dyrere skjermer kan takle AdobeRGB).

 

Mener å huske at Lightroom har som default at den bruker Adobe RGB. Dersom kameraet er innstillt på sRGB bytter da LR om fargerommet til AdobeRGB, og man kan få 'endringer' i fargene. Windows har normalt sett sRGB som fargerom. Dermed vil LR og windows gjengi bildene forskjellig.

 

Puh... Er ikke helt sikker på om jeg får forklart dette godt nok. Er egentlig litt komplekst samtidig som der er litt enkelt.

 

Hvertfall... Jpg kan bare holde 8bits fargeinformasjon, og i sRGB. Så når du eksporterer til jpg så mister du litt informasjon.

I photoshop kan man også stille på fargerommet, slik at det er mulig at photoshop opererer med et annet fargerom enn LR.

 

Så tingen er altså: Les litt om fargerom/"color space", sRGB/AdobeRGB. Prøv så sant der er mulig å ha samme fargerom på kamera som i LR som i PS osv...

 

 

 

Får se om det ikke er noen andre som kan gå litt grundigere og bedre inn på dette.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hei, tror Beej80 er inne på noe. Du bør sjekke innstillingene dine, både i kamera, LR og PS. Bruker du for eksempel aRGB i kameraet vil bilder vises feil i de fleste windows-program. Mener også å huske at det var et kamera hvor man kunne velge om man ville embedde profiler i bildene (mulig jeg husker feil her). Men det er uansett viktig at filene inneholder informasjon om hvilke profiler bildene har.

 

Jeg ville startet med kameraet og sjekket det først. Deretter importsettings i LR (ikke umiddelbart noe forslag til hva som kan gå galt der).

 

Photoshop har imidlertid en setting (Windows) i menyen "Edit | Color settings" hvor det går an å sette opp "feil" (egentlig er det jo ikke feil, men det gir kanskje ikke det resultatet man forventer). Hva som er ideelt opp sett her er ikke alle enige om, men jeg skrur i hvertfal alltid på (alle 3) checkboxene for Profile Mismatches/Missing Profiles.

 

I tillegg velger jeg "Preserve Embedded Profiles" for RGB (og CMYK og Gray). Da vil du alltid få sprørsmål hvs det er profile mismatch mellom filen du åpner og workig space så kan du ta stilling til hva du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Fargestyring er et nøkkelord her. Lightroom bruker ProPhoto RGB som standard som er et mye større fargerom enn både skjermen og skriveren din kan gjengi. Det letteste som en start er å sette opp alt til å bruke sRGB. Under eksportering fra Lightroom har du en fane med "colorspace" Velg sRGB her.

 

I PS går du på Edit - color settings og velger sRGB under working space - RGB. Vil du bruke Adobe RGB bytter du bare ut alt over med dette.

 

Prøv også på de bildene som er eksportert fra LR, åpne disse i PS og bruk edit - convert to profile. Velg sRGB her og se om det ikke hjelper.

 

Velg også riktig profil for skjermen før du jobber noe videre, det beste er selvfølgelig å kalibrere skjermen, men det hjelper å velge en profil, gjerne en med sRGB etc..........

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Takker for svar. Når jeg tenker etter fikk jeg opp en melding i PS om at monitor profile ikke fungerte slik den skulle. Har nettopp kjøpt en ny lcd skjerm og stilt den inn med medfølgende programvare. Jeg tok imidlertid å forandret skjermprofilen til sRGB (bare håper jeg gjorde det riktig), PS stod allerede på dette, og forandret til sRGB alle mulige plasser i lightroom jeg kunne finne. Og det ser ut som det virker, når jeg nå åpner bilder i lightroom ser de helt like ut som på kameraet og ellers, så da kan jeg redigere uten å tenke mer på det :=)

Kameraet (D300) stod som standard på sRGB, så det var nok ikke problemet..

Lenke til kommentar

Flott at det virker, men det høres likevel ikke ideelt ut. Jeg ville i hvertfall ikke gjort endringer på settings i LR til sRGB, eventuelt bortsett fra når du eksporterer til JPG, men der er vel sRGB default verdi. La LR jobbe i Prophoto og 16 bit som det vil. Kanskje ikke så viktig for JPG, men bruker du RAW er det en fordel. Med en så vid gamut beholder du flest mulig farger inntil du er ferdig med alle justeringer.

Det er forøvrig viktig at du forstår forskjellene på "Convert to profile" og "Assign profile" i Photoshop og generelt litt om fargestyring, profiler osv. Merk at å sette monitor profile til sRGB i Photoshop kan være fornuftig siden det sannsynligvis er den generiske profilen som er nærmest egenskapene til skjermen din, men det er likevel bedre hvis du kan finne en profil som er laget for din monitortype. Og beste alternativ er å kalibrere skjermen din med en hardware kalibrator som Spyder el.l. Da vil du få se bildene slik de vil se ut på andres skjermer og ved utskrift (gitt at disse også er kalibrerte/bruker fargerstyring).

Working colorspace i PS kan godt stå til sRGB, spesielt hvis du vesentlig har JPG med sRGB, men siden du også bruker LR som har Prophoto vil det også være et godt alternativ. ARGB brukes også av mange og er et middels stort fargerom og nært det som kan gjengis av for esempel litt avanserte blekkskrivere. Men husk at stadig profilkonverteringer er en destruktiv operasjon, spesielt hvis du bruker JPG som er bare 8 bits pr fargekanal. Går du derimot gjennom LR så konverterer den til 16bit og da er profilkonverteringer neppe noe problem lenger.

Det finnes forøvrig hele bøker om fargestyring så det er et stort felt å sette seg inn i hvis du vil kunne alt. Hvis du er fornøyd med det viktigste så finnes det masse ressureser på nettet og google-søk gir mye bra info. Fant f.eks denne som sier litt om innsillinger i Photoshop: http://www.earthboundlight.com/phototips/p...r-settings.html

Merk at for CMYK har USA og Europa ulike standarder, men det er først viktig når du skal sende ting til trykking.

 

Ellers er det mange nyttige artikler på: http://luminous-landscape.com/ Der kan du også kjøpe en nedlastbar video med intro til LR.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at når du redigerer RAW-bilder i LR brukes ProPhoto hele veien og at konvertering til andre fargerom kun skjer ved eksportering. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen steder dette kan forandres.

 

Hvordan det er med JPEG-filer aner jeg ikke.

 

Personlig konverterer jeg bilder for utskrift til Adobe RGB og bilder for skjermvisning til sRGB, men fargestyring og fargerom er et alt for stort felt å svare mye på her. Ellers er jo hardware-kalibrering av skjerm etter mitt syn en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Flott at det virker, men det høres likevel ikke ideelt ut. Jeg ville i hvertfall ikke gjort endringer på settings i LR til sRGB, eventuelt bortsett fra når du eksporterer til JPG, men der er vel sRGB default verdi. La LR jobbe i Prophoto og 16 bit som det vil. Kanskje ikke så viktig for JPG, men bruker du RAW er det en fordel. Med en så vid gamut beholder du flest mulig farger inntil du er ferdig med alle justeringer.

Det er forøvrig viktig at du forstår forskjellene på "Convert to profile" og "Assign profile" i Photoshop og generelt litt om fargestyring, profiler osv. Merk at å sette monitor profile til sRGB i Photoshop kan være fornuftig siden det sannsynligvis er den generiske profilen som er nærmest egenskapene til skjermen din, men det er likevel bedre hvis du kan finne en profil som er laget for din monitortype. Og beste alternativ er å kalibrere skjermen din med en hardware kalibrator som Spyder el.l. Da vil du få se bildene slik de vil se ut på andres skjermer og ved utskrift (gitt at disse også er kalibrerte/bruker fargerstyring).

Working colorspace i PS kan godt stå til sRGB, spesielt hvis du vesentlig har JPG med sRGB, men siden du også bruker LR som har Prophoto vil det også være et godt alternativ. ARGB brukes også av mange og er et middels stort fargerom og nært det som kan gjengis av for esempel litt avanserte blekkskrivere. Men husk at stadig profilkonverteringer er en destruktiv operasjon, spesielt hvis du bruker JPG som er bare 8 bits pr fargekanal. Går du derimot gjennom LR så konverterer den til 16bit og da er profilkonverteringer neppe noe problem lenger.

Det finnes forøvrig hele bøker om fargestyring så det er et stort felt å sette seg inn i hvis du vil kunne alt. Hvis du er fornøyd med det viktigste så finnes det masse ressureser på nettet og google-søk gir mye bra info. Fant f.eks denne som sier litt om innsillinger i Photoshop: http://www.earthboundlight.com/phototips/p...r-settings.html

Merk at for CMYK har USA og Europa ulike standarder, men det er først viktig når du skal sende ting til trykking.

 

Ellers er det mange nyttige artikler på: http://luminous-landscape.com/ Der kan du også kjøpe en nedlastbar video med intro til LR.

 

 

Jeg er ganske sikker på at når du redigerer RAW-bilder i LR brukes ProPhoto hele veien og at konvertering til andre fargerom kun skjer ved eksportering. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen steder dette kan forandres.

 

Hvordan det er med JPEG-filer aner jeg ikke.

 

Personlig konverterer jeg bilder for utskrift til Adobe RGB og bilder for skjermvisning til sRGB, men fargestyring og fargerom er et alt for stort felt å svare mye på her. Ellers er jo hardware-kalibrering av skjerm etter mitt syn en nødvendighet.

 

Det stemmer nok at man ikke kan forandre hvordan LR behandler RAW filer. Jeg var nok litt rask der. Det jeg nok stilte på var hvordan eksterne applikasjoner skal behandle bildene. Mulig hardware kalibrering er det beste, men jeg har verken penger eller interesse av å gjøre det så grundig, da jeg ikke ser på meg som så profesjonell at det skulle være nødvendig. Jeg har nå lest gjennom en god del materiale i linkene du sendte også, mye interessant å lære der. Akkurat nå er utskrift mindre aktuelt, men viktig å ha i bakhodet til en annen gang. Det som var kjernen i problemet mitt var nettopp det at når jeg redigerte bildene mine ble resultatet såpass annerledes når jeg lagret dem og åpnet dem i annet enn LR. Klart irriterende å ha justert bildene perfekt i LR til ingen nytte da de ikke ser ut så raskt jeg ser dem andre steder.

Jeg har imidlertid nå stilt inn LR og PS til å jobbe i ProPhoto for å beholde mest mulig av fargeinformasjonen. Under "Color Management" på skjermen min (samsung 2232gw) har jeg imidlertid skiftet til sRGB. Mulig dette var kilden til problemet mitt, da jeg hat fått visse indikasjoner, bla.a av PS, at skjermprofilen jeg hadde først ikke fungerte slik den skulle. Nå har jeg ihvertfall samme resultat uavhengig av hvilket program jeg bruker, så da er det nå mulig å redigere bilder å vite at de ser likt ut ellers og :=) Takker uansett for innspill og god hjelp

 

edit: og bare et lite spm. Da kameraet er stilt inn på sRGB, vil det da ha noe for seg å redigere i et større fargerom ? er ikke da de mulige "ekstra fargedataene" allerede tapt ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå oppdaget jeg kanskje det som egentlig var problemet. Kanskje noen kunne hjelpe meg å forklare hva som egentlig skjer her, jeg gjorde følgende:

 

-Importerte et RAW bilde til LR

-Eksporterte til jpeg, ett med sRGB og et med med ProPhoto

 

Hvis jeg åpner disse bildene i windows ser de helt like ut, ingen forskjell.

Derimot, skifter jeg til thumbnail view er de veldig forskjellig. Dette merket jeg også da jeg forsøkte å laste opp til flickr, og bildet så helt annerledes ut. (sRGB versjonen så bra ut, ProPhoto var forandret utfra det jeg jobbet med i LR,altså mye mattere og blasse farger)

 

Så hvordan kan dette ha seg ? at begge versjonene ser helt like ut i windows picture viewer, Photoshop og LR. Men ikke som thumbnails i windows og i Browseren ?

 

...nå ble jeg litt forvirra av alt dette her :p

 

Edit: jeg har også lagt merke til at samme fenomen oppstår ved bruk av photomatix, altså regner jeg med det overhodet ikke har noe med LR å gjøre i det hele tatt da. Både lagring til jpg og tiff gir forvrengte farger i forhold til selve programmet.. akkurat da jeg trodde det skulle bli en dans på roser

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette er helt naturlig. Noen programmer har fargestyring og der vil bildene se like ut. Der hvor programmene ikke forstår hvilke fargerom du bruker vil et bilde i ProPhoto se veldig blast ut. En web-browser er ikke noe sterk på farger og vil vise bilder som er i annet enn sRGB feil. Jeg tror det er en browser som viser det riktig, men ingen av de jeg kjenner og bruker.

 

ProPhoto gjengir et mye større fargespekter enn sRGB og egner seg lite til visning på PC. Det er også for stort i forhold til skrivere, så hvis du skriver ut et bilde i ProPhoto vil du helt sikkert få noen overraskelser på hvordan bildene ser ut.

 

Det sikreste frem til du får bedre kontroll på fargestyring er å eksportere alle bildene i sRGB. Etterhvert vil det sikkert komme utstyr og programmer som fikser større fargerom, men pr. i dag er det kun et fåtall av de aller dyreste skjermene som kan gjengi større fargerom enn sRGB.

 

Her er en artikkel om fargestyring, og her er en som viser forskjellen mellom Adobe RGB og sRGB.

 

Søker du på colorspace og color management er det skrevet masse om dette.

Lenke til kommentar

Det er i dag en webbrowser som støtter profiler og det er Apples Safari. Så bruker du noe annet enn sRGB på nett vil det se feil ut for alle andre brukere. Det er imidlertid håp, for siste versjon av Firefox (v3) har også støtte for profiler, men den er kun tilgjengelig i beta. I tillegg er profilstøtte skrudd av som default, men hvis du laster ned denne betaen og enabler profilstøtte så kan du også se bilder med andre profiler enn sRGB korrekt når du bruker browser. Men å legge ut bilder med annet enn sRGB på nettet vil i øyeblikket bety at minst 95% av brukerene ser bildene med feil farger.

 

Edit: En kommentar til.

Det er ikke bare browsere som ikke håndterer fargeprofiler korrekt. Mange andre program sliter med samme svakhet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...