Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har jeg ved dette bilkjøpet ?


Waco

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Håpte jeg kunne få litt hjelp eller råd angående denne saken.

 

Saken er at for 9mnd siden kjøpte jeg en bruktbil av en privatperson ca 50mil fra her jeg bor. Vi hadde lenge planlagt at jeg skulle hente bilen på en Fredag en gang for 9mnd siden, en Fredag bilen ble godkjent hos biltilsynet.

Problemet var at selger fikk ikke utlevert skilt på den dagen. Vi vart enige om at jeg henta uansett bilen den dagen siden vi allerede hadde tatt oss fri den dagen. Så vi ble bare enige om at han skulle sende skilt i posten når han fikk dem utlevert.

 

Jeg og en kamerat henta da bilen med prøveskilter, selger sa da at skilta ville bli sendt til meg uka etter siden bilen var godkjent.

 

 

Vi skrev en kontrakt som er slik : bil selges bla bla bla, selger sender skilter i posten så snart registeringen hos tollvesenet er fullendt.

 

Dette er en bil han selv importerte.

 

Nå har det gått 9mnd og jeg har ikke sett snurten av skilter, eneste han har sagt i tlf siste 6 mnd er at det ordner seg iløpet av 14dager, tollvesenet jobber med saken, sånn har det bare fortsatt og nå er jeg lei.

 

Han vil ikke gi meg tlf nr til saksbehandleren hans hos tollvesenet.

 

 

Har jeg noen rettigheter i det hele tatt ? Bilen står i garasjen i samme stand som ved kjøp og bilen er jo verdiløs for meg uten skilter. Bilen kosta meg 100000 så vil ikke glemme hele saken heller.

 

Er det noen som har råd til meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det stinker av hele saken, og spesielt av selgeren. Det er synd å si det, men jeg tror du er blitt forsøkt lurt. Om det er med vilje eller at det har oppstått problemer med fortolling av bilen vet man jo ikke. Siden du har en kontrakt og hadde et vitne med deg vil jeg tro at du stiller sterkt. Ring forbrukerrådet der du bor og forhør deg om hvordan du skal gå fram. Ring også Tollvesenet og oppgi navnet på selger og hvilken bil det er snakk om så får du vite om den i det hele er forsøkt fortollet. Er den ikke det så har selger gjort noe kriminelt (unnlatt å fortolle en importert bil) og du har noe å slå i bordet med til selger. Når du har snakket med de forskjellige vesener så vet du mer enn nå. Hvis bilen lar seg fortolle og du fremdeles er interessert i å beholde den så må du stille krav til selger. 1. Gi han en siste frist på, la oss si en uke til å få alt i orden. Kan han ikke det så truer du han med anmeldelse og rettsak. Det er kanskje også lurt å forhøre seg med en advokat. Mange advokater gir gode råd for en rimelig penge. Vil du ikke beholde bilen så viser du til avtalen og ber om at handelen må gjøres om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...