Gå til innhold

laptop påslått i bag


Burrre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har tenkt å skaffe meg en bærbar PC til jobb, men samtidig kunne jeg tenke meg å bruke den til musikk med ørerplugger på reise.(ser for meg en liten en, f.eks Lenovo X61 med 12" skjerm.)

 

Det jeg funderer litt på er hvordan det skal gå med tanke på kjøling. Har tenkt å bruke laptopen i bagen, og styre musikken med salling clicker på mobilen, over bluetooth.

En lukket bag er vel ikke det beste miljøet for en laptop, men fins det andre løsninger for kjøling av en laptop?

evt. bager som passer formålet?

Noen som har et forslag til en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har tenkt å skaffe meg en bærbar PC til jobb, men samtidig kunne jeg tenke meg å bruke den til musikk med ørerplugger på reise.(ser for meg en liten en, f.eks Lenovo X61 med 12" skjerm.)

Det jeg funderer litt på er hvordan det skal gå med tanke på kjøling. Har tenkt å bruke laptopen i bagen, og styre musikken med salling clicker på mobilen, over bluetooth.

En lukket bag er vel ikke det beste miljøet for en laptop, men fins det andre løsninger for kjøling av en laptop?

evt. bager som passer formålet?

Noen som har et forslag til en løsning?

Er det vinter og du er ute så vil det kanskje fungere, men jeg ville ikke valgt en slik løsning. Det kan oppstå oppstå fukt med flg. kortslutning i maskinen. Dessuten vil dette bli tungt å dra på. En slik løsning er i beste fall idiotisk med tanke på maskinhavari. Jeg ville heller valgt en mobiltelefon med mp3-spiller. På et 2 GB kort får du plass til mellom 4 - 500 låter hvis vi regner ca. 4 - 5 MB pr. låt som er rimelig normalt. Telefonen på innerlomma og du har alle armene fri.

Lenke til kommentar
hmm.. men er det noen forskjell på harddisk i en laptop og en Mp4-spiller? har gått og bært på en Cowon A2 i bagen i over 2 år uten problemer....(plassert på høykant i bagen.)

Det er mulig jeg har misforstått deg, men jeg uttaler meg som om du har Laptopen i gang mens du beveger deg bærende på en bag med denne i. En slik bruk er ikke Laptopen beregnet for. Den skal være avslått eller i vente/hvile-modus under transport, dvs. at harddisken ikke skal være i gang, hvis ikke maskinen er spesielt laget for det som din Cowon A2 er.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Er også ute etter å kunne surfe nettet på farten, og se video, sjekke mail, etc.

Var først innstilt på en Cowon Q5W Mp4 spiller, men er skeptisk til WinCE, denne har også fått litt lunken omtale.

Tanken med en liten laptop som allikevel blir liggende i bagen var å kunne bruke winamp, og styre det ved hjelp av salling clicker, en løsning jeg har blitt glad i på hjemmepcen..

 

Har sett litt rundt, ser at Lenovo Thinkpad X61 tablet har ULV(ultra low voltage prosessor) som etter sigende skal trenge mindre kjøling, og skal ha et sikringssystem for støt mot harddisken.

"It also has the ThinkVantage Active Protection System, which protects the hard drive in the event of a system shocks or drop."

http://www.tabletpcreview.com/default.asp?newsID=868

For øvrig vil jeg ikke si at laptopen blir så mye i bevegelse, i forhold til hvordan jeg kjenner min egen bruk, men harddisken vil jobbe i vertikal stilling... er dette et problem?

tenker litt på playstation, som fint kan stå oppreist..

 

En siste alternativ løsning kan være SDD-harddisk, uten bevegelige deler...men disse er mer sjeldne, og passer ikke alle andre krav jeg måtte ha...

 

Tror jeg skal spørre Lenovo Direkte om bruksidéen, ikke for at jeg ikke tar deres kommentarer for godfisk, men en bekreftelse fra dem vil kunne stå seg litt som en garanti om det skulle fungere dårlig..

Lenke til kommentar

Brukte laptoppen min til og fra skolen i ca 2 år der jeg brukte den som mp3 spiller i sekken. halve året sykklet jeg til skolen. Og den lever enda. Men kommer jo selfølgelig an på kvaliteten. Men min klarte seg i alle fall. Og sekken min er veldig tett.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
IBM har vell sensorer som føler når laptopen blir ''slått'' og flytter lesehodet i en sikker stilling og forsetter å jobbe når faren er over

 

Flere av ThinkPad-maskinene har denne funksjonen, blant annet X61. Dette vil uansett ikke være noen idéel løsning. Programvaren som styrer dette "lærer" seg bevegelsene/vibrasjonene i maskinen, slik at den kan tilpasse seg til dette. Et typisk eksempel på dette er når man sitter på toget, og toget humper på skinnene. Istedet for at diskhodene stadig blir parkert, vil programvaren velge å ikke parkere hodene før et sjokk som er betydelig større en de foregående sjokkene oppstår.

 

Den samme situasjonen vil trolig oppstå når du er ute og går/sykler, bare at her vil nok sjokkene være større og mer ujevne. Jeg vil tro at hodene blir parkert veldig frekvent, men siden sjokkene trolig vil være ujevne, kommer ikke disken til å være så beskyttet som en gjerne vil tro.

 

Forøvrig er vel denne teknologien designet for å beskytte maskinen i fall, og ikke direkte støt. Når maskinen er i fall kan hodene parkeres før sjokket oppstår, men ved direkte støt på maskinen rekker ikke hodene å parkere seg før støtet har oppstått.

 

Hvis du bruker dette i kombinasjon med Intel sin Turbo Memory og kanskje et minnekort som inneholder mediafilene, burde det være mulig å få disken til å spinne ned over lengre tid, fremfor å parkere hodene. Denne situasjonen er vel kanskje enda verre for disken, da det er opp- og nedspinningen som gir mest slitasje. Dessuten koster det jo noen kroner også.

 

hmm.. men er det noen forskjell på harddisk i en laptop og en Mp4-spiller? har gått og bært på en Cowon A2 i bagen i over 2 år uten problemer....(plassert på høykant i bagen.)

 

Forskjellen mellom en harddisk i en laptop og en en harddiskbasert mediaavspiller er først og fremst den fysiske størrelsen. En 2,5" disk tåler mer sjokk enn en 3,5" disk, og en 1,8" disk, som er typiske for harddiskbaserte avspillere, tåler mer sjokk enn en 2,5" disk.

 

Jeg ville absolutt anbefalt deg å bruke en vanlig Mp3-spiller til denne jobben. Ikke bare er den mer egnet, den tåler trolig langt mer, og du slipper å gå rundt med en spiller som har en verdi av 15000 kroner + i hånda/ryggen. (Hvis det er snakk om en ThinkPad)

 

Edit 15:25, 26.12-07:

 

Det finnes SSD-lagringsenheter som kan plasseres i ExpressCard-sloten, men etter hva jeg vet så har ikke X61-modellen denne tilkoblingsmuligheten.

 

Om disken står horisontalt, vertikalt eller en blanding av dette, skal ikke ha noe å si.

Endret av PTRN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...