Gå til innhold

Når kan båten sjøsettes?


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når du vil.

Noen lar båten ligge ute hele vinteren, fordi de bruker den.

Har du hatt den på land og bunnsmurt, skiftet girolje osv.?

 

Så lenge vannet ikke fryser, og den ikke ligger i fare for storm og mye sjø (mye bølger å sånn), så mener jeg du ikke har nor å frykte.

Hehe, betryggelig å høre.

Den er på land, men ikke bunnsmurt eller skiftet girolje. Det skal selvfølgelig gjøres rett før den legges ut på vannet, men spørsmålet er bare når jeg kan det. Vil sjøsette den så fort som mulig, da jeg har fotoprosjekter som krever båt. Vil heller ikke ta den ut så tidlig at det krever mer tilsyn enn jeg kan klare å få til. Hvis dere skjønner. :)

Lenke til kommentar

Å ha båt ute på denne tiden krever alltid med ettersyn enn på sommeren, man må ofte øse med mindre den er selvlensende, eller måke snø. Men man kan heller ikke stole på den evnt. selvlensingen i båten for mye, det må sjekkes til og se at ikke denne fryser.

 

Ellers burde det ikke være noen fare og ha den på vannet nå, men siden du skal noe spesielt ute i båten nå, så kan du jo vurdere og sette den ut nå, og ta den opp når du er ferdig med det du skal gjøre. Med mindre du skal bruke den aktivt utover vinteren ville ikke jeg latt den ligge ute.

 

Obs, giroljen skal forøvrig byttes når man tar opp båten/motoren, ikke rett før man setter den ut. Regner også med at du har ferskvannskjørt og konservert den?

Lenke til kommentar
Å ha båt ute på denne tiden krever alltid med ettersyn enn på sommeren, man må ofte øse med mindre den er selvlensende, eller måke snø. Men man kan heller ikke stole på den evnt. selvlensingen i båten for mye, det må sjekkes til og se at ikke denne fryser.

 

Ellers burde det ikke være noen fare og ha den på vannet nå, men siden du skal noe spesielt ute i båten nå, så kan du jo vurdere og sette den ut nå, og ta den opp når du er ferdig med det du skal gjøre. Med mindre du skal bruke den aktivt utover vinteren ville ikke jeg latt den ligge ute.

 

Obs, giroljen skal forøvrig byttes når man tar opp båten/motoren, ikke rett før man setter den ut. Regner også med at du har ferskvannskjørt og konservert den?

Hehe.

 

Båten skal brukes stort sett hver helg fra den sjøsettes til den taes inn igjen før neste vinter (med mindre jeg lar den ligge ute i vinteren og bruker den av og til). Dette er vel tilsyn nok til å la den ligge ute på denne tiden av døgnet? Bor forresten på vestlandet, så det er en del nedbør her, menmen. En gang i uken bør være nok.

 

Båten er over 25 år gammel, mens motoren er litt nyere. Den skal kun brukes til fisking og sånn. Den er ikke ferskvannskjørt eller konservert. :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg ville nok kanskje sjekket oftere til den en det, selfølgelig litt avhengig av vær da. Så lenge ikke den fryser inne burde det vel ikke være noen andre farer.

 

Hvis ikke motoren er ferksvannskjørt og konservert er dette absolutt noe du bør/må gjøre, konserveres ikke motoren kan i verste fall stemplene ruste fast og sylinderveggene ruste.

Ved manglende ferskvannskjøring vil de tynne kjølekanalene etter hvert tette seg, og du kan risikere at motoren går varm og skjærer seg.

Lenke til kommentar
Den er på land, men ikke bunnsmurt eller skiftet girolje. Det skal selvfølgelig gjøres rett før den legges ut på vannet, men spørsmålet er bare når jeg kan det. Vil sjøsette den så fort som mulig, da jeg har fotoprosjekter som krever båt. Vil heller ikke ta den ut så tidlig at det krever mer tilsyn enn jeg kan klare å få til. Hvis dere skjønner. :)

 

 

Hva slags fotoprosjekter?

 

300mm + 1,4 konverter i båt = uting :|

Prøvde det i sommer, ble ikke mange klare bilder :D

Lenke til kommentar
Den er på land, men ikke bunnsmurt eller skiftet girolje. Det skal selvfølgelig gjøres rett før den legges ut på vannet, men spørsmålet er bare når jeg kan det. Vil sjøsette den så fort som mulig, da jeg har fotoprosjekter som krever båt. Vil heller ikke ta den ut så tidlig at det krever mer tilsyn enn jeg kan klare å få til. Hvis dere skjønner. :)

 

 

Hva slags fotoprosjekter?

 

300mm + 1,4 konverter i båt = uting :|

Prøvde det i sommer, ble ikke mange klare bilder :D

Hehe. Er ikke mye snakk om konverter nei.

 

For spesiellt interesserte kan jeg røpe at det er snakk om fotografering av havørn fra båt med 300mm f/4L og 1Dmk2. :)

Lenke til kommentar
Hørtes interesant ut. Har vurdert å prøvd dette selv, men da å ligge under kamo på land.

Hehe. Vurderer ikke kamuflasje fra land, da havørnen nærmest ikke frykter mennesker "på vann" i det hele tatt. Den har mye større skrekk for mennesker på land, mens den er vant med å ta fisk / fiskeavfall fra båter. Samtidig må man ha en relativt god (og dermed dyr) kamuflasje og mye mer tålmodighet hvis man skal fotografere fra kamuflasje. I tillegg til at man kun kan gjøre det i sen vinter. Mange prøver seg i november, men det er for tidlig. Akkurat nå er det nok den beste tiden for fotografering fra land.

 

Men mye trafikk midt på sommeren (fellesferien o.l.) kan få havørnen til å holde seg vekke fra å hente fisk fra vannet også. :)

Lenke til kommentar
Største problemet blir vel måker? De er vel kjapt nede og henter åten. Eller?

Nei, egentlig ikke. Så lenge fisken er stor nok til at svartbaken ikke prøver seg, men likevel ikke for stor for havørnen, er det bra.

 

Fiskeslo til måkene, for å lokke havørnen fram. Den hører måkene på lang avstand, og med mindre den nettopp har hatt en tre-retters middag med koldtbord, letter den på vingene. Når den kommer kan man trygt kaste utpå en hel fisk, fordi måkene tør ikke nærme seg når havørnen er i nærheten. Eller så kan man gi brødmat til måkene. :)

Lenke til kommentar
csViRuS, du som har så god peiling :D :

jeg har hørt rundt mange plasser, og gjort opp en mening selv.

men sant det er ikke noe poeng å bytte plugger hver vår? Holder det ikke å bytte når motoren begynner å fuske?

 

Jeg håper ihvertfall dette, for pluggene til Evinruden koster litt over 1000 K for 4 stk .. :(

Pluggene byttes når de er modne for bytte, eller minst vert 3-4 år ville jeg bytta de. Din motor har så nøye styrt og innstilt tenning og bensinmengde at slitasjen på pluggene skal være minimal. På e-tecen (som er ganske lik til din) byttes de hvert 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...