Gå til innhold

Hvilken tv skal jeg velge? sony 40w3000, pioneer 428xd, panasonic pz700.


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny tv og her er kandidatene:

 

Pioneer 428xd plasma:

Sannsynligvis markedets beste 42" med desidert best sortnivå og og fargegjengivelse. Den store mangelen er at den ikke har 1080p oppløsning.

Mange sier at det ikke er nødvendig med mer enn 720p men jeg synes det er stusselig på en tv til nesten 25 000 at den "bare" har 720p oppløsning. mangler også mpeg4 dekoder.

Hadde denne tv`n hatt 1080p og mpeg4 dekoder så hadde jeg kjøpt den uten tvil.

Billigste nettbutikk: ca 20500,-

 

Panasonic 42pz700 plasma:

Virker som en meget bra skjerm, har meget gode spesifikasjoner deriblant 1080p. Høster gode referanser som en "folketv". Har problemer med å skille pz700 fra lillebroren pz70. Det skal visst være noe med lyden og med bildebehandlingen. mangler mpeg4 dekoder.

Billigste nettbutikk: 16500,-

 

Sony 40W3000 LCD:

Fantastisk tv med ALLE spesifikasjoner deriblandt 1080p og mpeg4 dekoder! Dette er den eneste av de 3 skjermene jeg har sett på selv og jeg må si at den er helt fantastisk. Prøvd med ps3 spill, blue ray film og WOW i 1080p med hdmi overføring fra pc. Å spille WOW på denne tv`n var bare helt rått, detaljene slo meg helt ut! Tør ikke tenke på hvordan bildet blir fra f.eks crysis.

Det store minuset fra min side er at under filmtitting fra blue ray så oppdaget jeg et meget irriterende etterslep!

Jeg har lest mange tester og ingen av de rapporterte etterslep men jeg kan med 100% sikkerhet si at denne tv`n har etterslep! Filmen var "flags of our fathers" på blue ray og det skal sies at jeg så filmen mer for å analysere tv`n enn å følge med på filmen!

Et annet minus er at mpeg4 dekoderen enda ikke er godkjent for bruk i norge! Canal digital nekter derfor å selge digitaltv abonnement uten å selge dekoder, og da er mpeg4 dekoderen i praksis ubrukelig.

Tv`n er også helt elendig på analogt bilde så man gidder ikke vente til dekoderen er godkjent før man skaffer seg digitaltv abonnement og da er man stuck med ekstern dekoder.

Hadde det ikke vært etterslep så hadde jeg kjøpt denne tv`n uten tvil!

Billigste nettbutikk ca 17500,-

 

Det er ikke lett å kjøpe tv! Jeg kan godt bruke 21k på pioneeren hvis den kan garantere meg det beste bildet, men den har ikke 1080p og da kan jeg nesten like godt kjøpe panasonicen som koster 4k mindre og har 1080p!

Sonyen er en kjempetv men etterslepet plager meg grenseløst.

 

Kan noen hjelpe meg????

 

Hilsen Bjørn

Endret av Bjørn85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv så har jeg Pioneer 428XD og har ingen problemer med å anbefale den videre, men så spørs det jo hva du skal bruke den til. Bruker min til vanlig tv, film, X360, PS3 og den fungerer alldeles utmerket på de områdene. Har koblet den opp mot datamaskinen, men heller sjeldent jeg benytter meg av den muligheten så vet ikke helt hva jeg skal si om ytelsen på det området.

 

At den ikke har 1080p tviler jeg for at du vil legge merke til hvis du ikke skal sitte klin inntil tv'n, selv så sitter jeg 3m fra den og jeg kan ikke telle piksler. Det er jo en del lærde personer som mener at man ikke trenger 1080p før man begynner å få litt størrelse på skjermen som er fra 50" og oppover.

 

Har ikke så mye å si om de to andre valgene dine siden jeg ikke har sett dem med mine egne øyne eller lignende..

Lenke til kommentar

Takk for det innspillet!

Selv sitter jeg noe nærmere tv`n enn deg, jeg sitter ca 2 meter fra skjermen.

 

Vet du noe om hva den store forskjellen er mellom 428XD og 4280XA?

På www.pioneer.no så står det at XD har mpeg2 dekoder(noe som er helt ubrukelig i norge) mens XA er analog.

Føler at det burde være noe annet som skiller dem siden det er 5000,- i prisforskjell på veiledende utsalgspris.

 

For øvrig så kan det virke som enkelte tester blander navnene litt, på www.hdtvtest.co.uk så kaller de tv`n for 4280XD, mener de da 428XD eller 4280XA??

 

Jeg sitter også med en følelse av at når 9. generasjon 42" pioneer plasma kommer så vil den være med 1080p og da kommer pioneer til å skryte hensynsløst av det.

Lenke til kommentar

Kan være at hukommelsen min svikter meg litt, men hvis jeg husker rett så mangler XA-modellen:

- Lyssensor som automatisk stiller kontrasten(aldri benyttet meg av den)

- Usb-inngang hvor man kan vise bilder og sånt(aldri brukt den heller)

- Klargjort for ISF-kalibrering

- Fjernkontrolli aluminium

- Subwooferutgang(ikke brukt)

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe XA-modellen, men de hadde bare en igjen og det var den som sto utstilt i butikken så jeg kjøpte heller en helt fersk XD. Bildekvaliteten er den samme på begge skjermene, XD har bare mer utstyr.

 

Med 4280XD mener de 428XD.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

to nye kandidater seiler opp...

 

Sony 40x3500: mye av det samme som w3000 men med 100hz motionflow og enda bedre bildeprosessor. Det burde vel fjerne etterslepet fra w3000.

 

Philips 429732: Virker ganske lik sony x3500! men har muligens litt dårlig kontrast og betraktningsvinkel. billigere.

 

Erfaringer???

Lenke til kommentar

Ja har lest denne tidligere..

Når man skal se film og vanlig tv så har ikke full hd noe særlig å si(hvertfall ikke på 40 - 42 tommer)

Men når jeg kobler pc`n til så må jeg nok ha 1080p

 

For øyeblikket så ligger x3500 nærmest mine krav men den er jo også den dyreste.

Syns det er viktigere å bruke noen tusen ekstra for å få skikkelig bra bilde nå enn å måtte bytte tv allerede etter få år.

Lenke til kommentar
Ja har lest denne tidligere..

Når man skal se film og vanlig tv så har ikke full hd noe særlig å si(hvertfall ikke på 40 - 42 tommer)

Men når jeg kobler pc`n til så må jeg nok ha 1080p

 

For øyeblikket så ligger x3500 nærmest mine krav men den er jo også den dyreste.

Syns det er viktigere å bruke noen tusen ekstra for å få skikkelig bra bilde nå enn å måtte bytte tv allerede etter få år.

 

Hvor langt unna sitter du? Jeg har 50" Full-HD(PDP-LX508D) og oppløsningen er alt for høy til at den er brukanes til pc-ting. (jeg sitter 3 meter unna)

 

Jeg må ca 1 meter unna før at jeg skal kunne bruke den på fornuftig måte med PC. (slik jeg bruk min 24" Full-HD PC skjerm)

Lenke til kommentar

Er du sikker på at alt av billedprossesering var skrudd av på W3000 da du irriterte deg over etterslep?

 

Jeg må ca 1 meter unna før at jeg skal kunne bruke den på fornuftig måte med PC. (slik jeg bruk min 24" Full-HD PC skjerm)

Emm... Hvor langt sitter du unna 24" da? Selv er jeg vant til å sitte ca. 1 meter fra 24" PC-skjerm.

Endret av bosannes
Lenke til kommentar
Er du sikker på at alt av billedprossesering var skrudd av på W3000 da du irriterte deg over etterslep?

 

Jeg må ca 1 meter unna før at jeg skal kunne bruke den på fornuftig måte med PC. (slik jeg bruk min 24" Full-HD PC skjerm)

Emm... Hvor langt sitter du unna 24" da? Selv er jeg vant til å sitte ca. 1 meter fra 24" PC-skjerm.

 

Jeg har vel hodet ca 40-50 cm fra skjermoverflaten. 1 meter høres jo helt vilt ut. Da er det på tide å investere i 30".

 

Jeg har et helt vanlig kontorbord. Skulle jeg plassert skjermen 1 meter unna måtte jeg trødd den gjennom veggen.

 

 

 

 

Jeg sitter under 2 meter fra skjermen.

 

Jeg har prøvd og spille wow i 1080p på sony w3000 og det var helt rått! Trenger ikke nødvendigvis surfe, men spille!

 

Hvis du holder deg til wow er det vel mulig å få pc som gir grei ytelses med den oppløsningen, men nyere spill som crysis vil jeg tro du vil slite med å kjøre full-HD. tillegg er det veldig få spill som støtter Full-HD (som jeg har prøvd iallfall)

Lenke til kommentar
Ja har lest denne tidligere..

Når man skal se film og vanlig tv så har ikke full hd noe særlig å si(hvertfall ikke på 40 - 42 tommer)

Men når jeg kobler pc`n til så må jeg nok ha 1080p

 

For øyeblikket så ligger x3500 nærmest mine krav men den er jo også den dyreste.

Syns det er viktigere å bruke noen tusen ekstra for å få skikkelig bra bilde nå enn å måtte bytte tv allerede etter få år.

Du må ha? Hvor langt unna sitter du da? Når jeg kobler opp pc på min 42" full-hd så må jeg enten myse, eller sette meg ca 1.5-2 meter unna for å lese normal tekst.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at alt av billedprossesering var skrudd av på W3000 da du irriterte deg over etterslep?

 

Nei jeg er ikke sikker på det.. Vi hadde akkurat fått tv`n i hus så vi var ikke så kjent med den enda.

Nå får man faktisk w3000 ned i 15500,- så da tror jeg ikke jeg gidder å bruke 5k ekstra på x3500!

Jobber for tiden i afghanistan og skal kjøpe tv når jeg kommer hjem om 2 uker.

Endret av Bjørn85
Lenke til kommentar
Ja har lest denne tidligere..

Når man skal se film og vanlig tv så har ikke full hd noe særlig å si(hvertfall ikke på 40 - 42 tommer)

Men når jeg kobler pc`n til så må jeg nok ha 1080p

 

For øyeblikket så ligger x3500 nærmest mine krav men den er jo også den dyreste.

Syns det er viktigere å bruke noen tusen ekstra for å få skikkelig bra bilde nå enn å måtte bytte tv allerede etter få år.

Du må ha? Hvor langt unna sitter du da? Når jeg kobler opp pc på min 42" full-hd så må jeg enten myse, eller sette meg ca 1.5-2 meter unna for å lese normal tekst.

 

 

Ja jeg vil ha 1080p! Det er rett og slett stusselig å kjøpe noe mindre når man skal bruke 15-20k på ny tv.

Om få år så kommer alle til å ha 1080p og da blir man hengende litt etter med 720p!

Som jeg har sagt tidligere så tror jeg f.eks pioneer kommer til å ha 1080p på 9. generasjon 42" plasma og da kommer de til å skryte hensynsløst av det! Da vil ikkje jeg sitte med 8. generasjon med 720p.

Endret av Bjørn85
Lenke til kommentar
Ja jeg vil ha 1080p! Det er rett og slett stusselig å kjøpe noe mindre når man skal bruke 15-20k på ny tv.

Om få år så kommer alle til å ha 1080p og da blir man hengende litt etter med 720p!

Som jeg har sagt tidligere så tror jeg f.eks pioneer kommer til å ha 1080p på 9. generasjon 42" plasma og da kommer de til å skryte hensynsløst av det! Da vil ikkje jeg sitte med 8. generasjon med 720p.

Ikke bry seg så mye om briefe-faktoren kanskje?

 

Forresten så har vel ikke Pioneer Kuro 42" mer enn 1024 x 768 oppløsning uansett. Dvs ikke engang squarepixel og dermed serdeles uegnet til pc-bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...