Gå til innhold

Trenger hjelp med valg av høytalere + forsterker.


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Har planer om å bytte ut mitt trofaste Logitech z680 system med to gulv/front høytalere + forsterker og siden jeg ikke har så mye peiling på hifi og slikt.. så spør jeg dere om hjelp. Vil helst bruke minst mulig på dette, men 5-12.000,- for hele pakken inkl kabler er vel greit. Vil gjerne ha flere alternativer å velge imellom, feks ett sett til 5000,-, ett til 8000,- og ett til 10.000+,- osv.

 

Men først litt fakta som hjelper deg med å hjelpe meg:

1: Hva slags musikk skal jeg spille?

Mye forskjellig, men hovedsaklig: Rap, contemporary klassisk, rock & nu-metal.

 

2: Hva skal jeg koble til?

Ikke noe som helst, men skal koble annlegget til pcen og spille via den.

 

3: Noen spesielle krav til lyden? (spille rent, høyt, mye bass osv.)

Skal ikke spille nevneverdig høyt, så jeg prioriterer kvalitet framfor kvantitet.

Jeg setter pris på en fyldig, dynamisk og bestemt bass uten antydning til dundring, forvrengning eller farging. Ellers vil jeg at lyden skal være detaljert og nøytral.

 

4: Romstørrelse?

25-45 m²

 

5: Andre hensyn? (utseende, resten av befolkningen i huset osv.)

Skal være gulvhøytalere

Hvilken som helst farge utenom brunt.

Gjerne litt størrelse på høytalerne, men det er ikke en nødvendighet.

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott fremlegging av hva du ønsker, veldig bra! ;)

 

Starter med et rimelig anlegg bestående av et par gulvhøyttalere, en subwoofer og en forsterker.

Det er et par billige høyttalere som skal spille veldig "pent", i alle fall i forhold til prisen. En liten og kompakt subwoofer som skal kunne levere greit med bass, passelig og pen forsterker. Finish er Pianolakk og sort, børstet aluminium, altså en fryd for øyet ;)

Frakt er medregnet i totalprisen.

 

Høyttalere: Dynavoice F6 - 990,- + 390,- = 1380,-

Subwoofer: XTZ 99 W8.16 - 1790,- + 249,- = 2039,-

Forsterker: Cambridge 540A v.2 - 2698,-

Totalt: 6117,-

 

Faktisk kan du bruke det samme opsettet i et dyrere anlegg, bare bytt ut subben med en XTZ 99 W10.16 til 3280,- ,(2990,- + 290,-), noe som gjør totalprisen 1241,- dyrere slik at den ender på 7358,-

 

Dersom du vil ut med enda litt mer penger kan du slå fra deg F6 og bevege deg over på tyngre skyts.

Det følgende anlegget vil spille med mer kraft, og er nok mer passelig for din stuestørrelse:

 

Høyttalere: Dali Concept 6 - 4396,-

Subwoofer: XTZ 99 W10.16 - 2990,- + 290,- = 3280,-

Forsterker: NAD C352TI - 3998,-

Totalt: 11 674,-

 

Til anlegget over kan du også benytte deg av en XTZ 99 W12, som koster 3790,-/3690,- (pianolakk/matt sort) +290,-.

Den har mange instillingsmuligheter og skal spille veldig bra.

Prisen på anlegget over øker med 700 eller 800 kroner, avhengig av finishen du ønsker.

 

Så til anlegget jeg mener vil spille desidert best, men som også koster mest:

Høyttalere: B&W DM684 - 7496,-

Subwoofer: XTZ 99 W12 - 3690,- + 290,- = 3980,-

Forsterker: NAD C352TI - 3998,-

Totalt: 15 474,-

 

Du kan selvfølgelig kutte ut subwooferen eller bytte den ut med 10-tommeren.

 

Eventuellt kan du satse på B&W DM683 som koster ca 10 000kr, men de trenger en kraftig forsterker, optimalt en NAD C372 som koster ca 6000, men noen sub vil du nok ikke trenge på en stund med de komponentene.

 

Hva kabler angår, så mener jeg at du fint klarer deg med passe dyre høyttalerkabler og passe dyre signalkabler.

Jeg er selv godt fornøyd med mine QED Silver Anniversry til 75 kr meteren, og mener disse er passelige til alle anleggene.

Fra forsterker til Subwoofer trenger du en vanlig RCA-stereokabel, og muligens en Y-splitt kabel, (også RCA), til den billigste subben. En RCA stereokabel trenger du ikke bruke mer enn et par hundre kroner på, stort sett alle vil gjøre god jobb, men signalkabler generellt br ikke være av den billigste sorten, som mange kaller "lakrissnorer".

Fra PC til forsterker mener jeg at det holder med en Argon 5005 som koster 200kr for 1,5 meter.

Så kjøper du de kablene ender du nok på rett under tusenlappen for kablene, og dersom du skal ha bananplugger mener jeg at de du finner på Biltema/Clas Ohlson gjør samme nytten som de du får hos HiFi Klubben. Ofte er de ganske rause på kabellengden, og du får sikkert plugger på kjøpet om du bruker litt penger der, så ikke kjøp plugger på Biltema før du har anlegget i boks.

 

Dersom du skal ha subwoofer, så hold deg til XTZ, de gir mest for pengene og spiller bra.

8"eren passer best som billigste utvei, mens 10 og 12" eren passer til de litt dyrere anleggene.

 

Vil også bare legge til at selv det beste anlegget spiller dårlig dersom du mater det med sanger av dårlig kvalitet, så jeg anbefaler minimum 256 kbps mp3 filer, aller helst CD-kvalitet/lossless.

 

Beklager til slutt hvis det ikke ble like oversiktelig som ditt inlegg :p

Håper likevel det er til god hjelp.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak alle høyttalervalgene, både Dali og B&W skal passe godt til den valgte musikksmaken. På den annen side skulle jeg ønsket litt flere valg på forsterkersiden. Både H/K og Marantz har forsterkere i samme prisklassen som er veldig gode. Når det gjelder subber har også B&W og Dali alternativer som kan konkurrere med XTZ.

Lenke til kommentar

Holdt utvalget snevert for å ungå at skulle involveres for mange butikker, men du har helt rett i at det finnes andre merker som absolutt konkurrerer med NAD og Cambridge.

 

Har ikke hørt noen Dali subber, men jeg har fått demonstrert B&Ws nyeste 8" modell, og den tror jeg ikke vil tilføre allverden til et par gulvstående høyttalere i forhold til XTZ 99 W12 som koster like mye.

Nå skal det nevnes at jeg heller ikke har hørt noen XTZ subber, men kun baserer meg på tester og omtalelser.

Lenke til kommentar

Måtte bare tillegge at det finnes flere alternativer ;) Syns du gjør en veldig god jobb med å hjelpe folk, skulle selv ønske at jeg oftere hadde samme tid og ork til å svare like dypt som deg.

 

Nei, subber er kanskje ikke B&W's sterkeste kort men syns selv Dali har noen gode. AW8 hørtes ganske grei ut for meg når jeg hørte den med Concept 2 men er kanskje litt vanskelig å sammenligne stativhøyttalere med gulvhøyttalere.

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for gode svar, spesielt Bluum's detalje rike post.

 

Prøver å sette opp litt flere alternative pakker som jeg kan velge imellom. :)

 

F-6 virka som en stilig høyttaler, men jeg heller litt mot M-65 som ser ut til å ha bedre og riktigere lyd med flere høyttalere og større tyngde (volum), nesten dobbel tyngde så den er nok litt mere fysisk stabil vil jeg også tro.

 

Prisen er ikke noe å klage på heller. :)

 

Og som forsterker så er vel CAMBRIDGE 640A v.2 en grei forsterker til å drive de høytalerne eller?

 

Men, vil det holde med en 8'' sub eller vil du si at 10'' er en absolutt nødvendighet?

Endret av -Makaveli-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...