Gå til innhold

KU990 eller N82? Hjeelp?


handbook

Anbefalte innlegg

Nå er jeg skikkelig i tvil om hvilken telefon jeg skal ha.

Kvalitetene jeg ser etter er:

1.) Byggekvalitet

2.) Responsiv telefon

3.) KAMERA, KAMERA, KAMERA. Er p.g.a kamera jeg kjøper ny telefon.

4.) En telefon jeg gjerne kan ha ett par år.

 

Nå bestilte jeg KU990 forleden, og den står fortsatt som åpen ordre på mpx, så jeg har mulighet til å avbestille. Så jeg har komt litt i tvil på om jeg kanskje bør avbestille den og heller gå for N82? Er N82 sitt kamera mye bedre? Hvilken andre ting taler for imot? Den er jo litt dyrer, 570 kroner omtrent...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N82 har et merkbart bedre kamera på bilder. Den tar ikke opp 120fps, men den klarer vertfall å ta opp en glatt og ikke hakkete vga video. N82 er veldig rask til og være symbian og du kan sikkert ha den i noen år.

Selv hadde jeg først tenkt å kjøpe ku990, men gikk for n82 og angrer ikke et sekund. Eneste så jeg likte

godt med ku990 var den store skjermen.

 

Edit: Satser på å vinne en ku990 i julekalenderen :D

Endret av maxxi
Lenke til kommentar

Jeg har N82, og må si meg veldig fornøyd. Kameraet "blew me away", rett og slett. Svært god og responsiv telefon, innebyggd GPS, svært gode synkroniseringsmuligheter, fin og ryddig kalender, flott galleri, mulighet for WiFi, oppkobling til hjemme-nettet ++.

 

Noen som sa at den så veldig "plastic-fantastic" ut, men det er den over hodet ikke. Den både er og ser veldig solid ut. Knappene er fantastiske syns jeg, ikke for små eller ekle. Bra med god mp3-spiller og en 3,5 mm jack på toppen av telefonen, som gjør at man bare kan legge igjen iPoden sin hjemme :p

 

Kjøpte denne hovedsaklig for at jeg kunne ha 3 in 1. Kamera, mp3-spiller og telefon. Jeg har fått uendelig mye mer enn det. Jeg kan bare anbefale deg denne telefonen på det sterkeste.

 

Baloni

Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt N82 i ca 9 timer, man har hatt en drøss med Nokiatalefoner. Har kun hatt en LG, og det var flere år siden. Men etter mine erfaringer, og etter det jeg har høst og lest; Her er mine tips:

 

1.) Byggekvalitet

 

Regner med LG går foran her. Jeg synes N82 er vel mye "plastic fantastic", men det gjenstår å se hvor holdbar den er. Jeg behandler mobilene meget pent, og det bør N82 i alle fall tåle. Men synes skjermen sitter utsatt til (ikke nedsenket). Derimot er både blitz og kameralinse nedsenket, og sistnevnte har beskyttelsesdeksel.

 

2.) Responsiv telefon

 

N82 er kjapp, ingen tvil om det.

 

3.) KAMERA, KAMERA, KAMERA. Er p.g.a kamera jeg kjøper ny telefon.

 

Har lest masse skryt om N82 sitt kamera. Selv om jeg kun har tatt bilder innendørs i dag ettermiddag, synes jeg den tar flotte bilder. At den har xenonblitz hjelper også på. Har også prøvd video, og også den er av god VGA-kvalitet, og med 30 frames/sek.

 

4.) En telefon jeg gjerne kan ha ett par år.

 

Ut fra hva de to telefonene er utstyrt med, vil de være oppegående ett år og to, om man ikke alltid skal ha det nyeste. N82 er nok alt i alt best utstyrt, og med innebygget GPS og wlan. Wlan på Nokia funker når den skal, og holder seg ellers avslått.

 

Nokia lager den beste PC-programvaren, og nokiatelefonene er normalt meget gode på kalender og telefonbok. Nokia har også programvare for overføring av kart, video/bilder, konvertering av video til formater/oppløsning som passer til mobilen, musikkoverføring med mer. Mulighetene for å ta sikkerhetskopi til minnekort eller PC er også gode.

 

Nokia er også flinke med å tilby oppgradering av telefonenes software (firmware), som man selv kan utføre. Tror ikke LG er kommet så langt der i gården.

 

Batteritiden på N82 er ikke spesielt god, men man er vel for det meste i nærheten av et strømuttak.

 

Den har bevegelsessensor, som blant annet styrer at skjermbildet står eller ligger alt etter hvordan du holder telefonen, i en rekke programmer. Om ønskelig kan dette deaktiveres. N82 har også støtte for Ngage-spill.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Nå er jeg skikkelig i tvil om hvilken telefon jeg skal ha.

Kvalitetene jeg ser etter er:

1.) Byggekvalitet

2.) Responsiv telefon

3.) KAMERA, KAMERA, KAMERA. Er p.g.a kamera jeg kjøper ny telefon.

4.) En telefon jeg gjerne kan ha ett par år.

 

Nå bestilte jeg KU990 forleden, og den står fortsatt som åpen ordre på mpx, så jeg har mulighet til å avbestille. Så jeg har komt litt i tvil på om jeg kanskje bør avbestille den og heller gå for N82? Er N82 sitt kamera mye bedre? Hvilken andre ting taler for imot? Den er jo litt dyrer, 570 kroner omtrent...

 

 

jeg ville godt for KU990 har aldri likt Nokia telefoner :)

Lenke til kommentar
Vel, videofunksjonen driter jeg egentlig i.

 

På GPS kartet, MÅ man koble seg opp mot nettet med mobilen da? Eller går det an å laste over fra pc? Hvordan funker dette?

Kart kan med fordel lastes ned fra internet på PC-en med Nokia Map Loader gratis til minnekortet (settes i en minnekortleser - SD). De KAN også lastes ned via pakkedatatilkobling (GPRS), men dette koster penger. OM kart lastes ned via GPRS skal det kun være områdene du benytter som overføres.

 

Jeg mottok telefonen med forhåndsinstallerte kart (for Norden ser det ut til).

 

Nettverk benyttes ellers til:

AGPS (Assisted GPS) - Forespørsel sendes til server hos Nokia om hvor basestasjonen du er

tilkoblet befinner seg (posisjon). Dataene benyttes for å hjelpe GPS'n med å beregne posisjon.

Dette skal kun være overføring av små mengder data, og kun ved oppstart av GPS'n. Funksjonen

kan slåes av.

 

Bruk av nettverk ved søk (adresse, hoteller osv.). Nettverk kan slåes av.

 

I tillegg:

Ønsker du å benytte stemmeguiding ved bilkjøring må dette kjøpes som egen tjeneste.

Lenke til kommentar
Vel, videofunksjonen driter jeg egentlig i.

 

På GPS kartet, MÅ man koble seg opp mot nettet med mobilen da? Eller går det an å laste over fra pc? Hvordan funker dette?

Kart kan med fordel lastes ned fra internet på PC-en med Nokia Map Loader gratis til minnekortet (settes i en minnekortleser - SD). De KAN også lastes ned via pakkedatatilkobling (GPRS), men dette koster penger. OM kart lastes ned via GPRS skal det kun være områdene du benytter som overføres.

 

Jeg mottok telefonen med forhåndsinstallerte kart (for Norden ser det ut til).

 

Nettverk benyttes ellers til:

AGPS (Assisted GPS) - Forespørsel sendes til server hos Nokia om hvor basestasjonen du er

tilkoblet befinner seg (posisjon). Dataene benyttes for å hjelpe GPS'n med å beregne posisjon.

Dette skal kun være overføring av små mengder data, og kun ved oppstart av GPS'n. Funksjonen

kan slåes av.

 

Bruk av nettverk ved søk (adresse, hoteller osv.). Nettverk kan slåes av.

 

I tillegg:

Ønsker du å benytte stemmeguiding ved bilkjøring må dette kjøpes som egen tjeneste.

 

Du kan velge å laste ned via wlan i stedet for gprs. Dette er å foretrekke dersom man vil laste ned kart, men avhenger av at man har wlan-nett tilgjengelig.

 

Stemmestyringen er vel en del av navigasjonen man må betale for, og med kjøpet av N82 følger et tre måneders abonnement. Jeg aktiverte det på telefonen, og stemmestyringen virket.

Lenke til kommentar

For å svare kort, jeg tror du blir mer fornøyd med N82.

 

MEN, jeg synes du skal ta en tur innom en butikk som har både N82 og N95 8GB og se på dem. Jeg tror du vil få en liten "aha" opplevelse.

 

Det er veldig viktig at du ser N82 i levende livet før du kjøper den, det er godt mulig at du blir veldig skuffet hvis den ikke er for deg. Den er litt spesiell med tanke på form og taster.

Jeg ble i alle fall skuffet.... Den nye N958GB ble jeg derimot dirkete imponert av.

Årsaken til at jeg gnåler om N95 8GB er at den fungerer på samme glimrende måte som N82, minus xenon blitz (som i mange tilfeller bare ødelegger bilder med lyse motiv..imo) pluss at den har en imponerende skjerm, som er veldig avslappende og praktisk til det daglige bruk. Jeg opplevde faktisk N82 som stor og lang iforhold til N958GB.

 

Jeg har pr idag N95-1 og er egenlig veldig fornøyd med hvordan telefonen fungerer, og jeg mener at s60 idag tilbyr den beste integrasjonen mellom smarttelefon og telefon til hverdagslig bruk.

N958GB blir min neste telefon.

Lenke til kommentar
For å svare kort, jeg tror du blir mer fornøyd med N82.

 

MEN, jeg synes du skal ta en tur innom en butikk som har både N82 og N95 8GB og se på dem. Jeg tror du vil få en liten "aha" opplevelse.

 

Det er veldig viktig at du ser N82 i levende livet før du kjøper den, det er godt mulig at du blir veldig skuffet hvis den ikke er for deg. Den er litt spesiell med tanke på form og taster.

Jeg ble i alle fall skuffet.... Den nye N958GB ble jeg derimot dirkete imponert av.

Årsaken til at jeg gnåler om N95 8GB er at den fungerer på samme glimrende måte som N82, minus xenon blitz (som i mange tilfeller bare ødelegger bilder med lyse motiv..imo) pluss at den har en imponerende skjerm, som er veldig avslappende og praktisk til det daglige bruk. Jeg opplevde faktisk N82 som stor og lang iforhold til N958GB.

 

Jeg har pr idag N95-1 og er egenlig veldig fornøyd med hvordan telefonen fungerer, og jeg mener at s60 idag tilbyr den beste integrasjonen mellom smarttelefon og telefon til hverdagslig bruk.

N958GB blir min neste telefon.

 

Jeg prøvde både N95 8GB og N82 i går. Elsket N95 8GB. Den hadde en konge skjerm, og materialene var utsøkte. Men den ble for dyr, samtidig som jeg ville ha minnkortplass, slik at jeg kan ta ut minnekort ved lagring/kopiering av store datamengder. Batteritiden på N95 8Gb var noe bedre enn på N82. Dessverre var kamerabeskyttelsen som man finner på N95 borte på N95 8GB, og linsa lå ganske utsatt til.

 

Oppdaget forresten en flott finesse på N82: Søk på internett og Mitt innhold. Denne startes fra Active Display og man kan lett finne raskt fram til kontakter, kalenderoppføringer, alle typer mediafiler (som bilder/video/musikk), avtaler, bokmerker osv, uten å måtte starte de respektive applikasjonene. Man kan også søke med å taste inn bokstaver.

 

Nå har vel ikke Prazor angitt så detaljert hva han vektlegger ved valg av de to mobilene, men i svarene kan han jo se hva han liker eller ikke liker av de egenskaper vi andre har omtalt.

 

La meg omtale kameraet i N82 en gang til. Det imponerte meg rett i senk. Og ennå har jeg ikke tatt bilder i dagslys! Vil også nevne at Nokias Series 60-telefoner genererer kamerafiler med unike filnavn, basert på dato og et serienummer. Dermed er det veldig lett å sortere dem etterpå, når de skal over til PC. Sony Ericsson har også unike filnavn, men ikke med dato i filnavnet; heller slike filnavn man finner på digitalkamera.

 

På Nokas Series 40-mobiler, Samsung og kanskje også LG (?) blir filnavnene Photo 001, Photo 002 osv. Det blir innmari lett å overføre dette til PC, dersom man har samme filnavn fra før. Enten må man manuelt opprette mapper etter dato, eller endre filnavn. Med Nokias Series 60-telefoner slipper man slikt.

 

Nevnte også billedoverføringsprogrammet i Nokia PC Suite. Her kan man automatisk eller manuelt få overført bilder og videoer fra telefonen til PC'ens Mine bilder-mappe, eller velge/opprette en annen mappe. Man kan også velge om programmet skal overføre alt i samme mappe, eller at det genereres undermapper, f.eks etter overføringsdato eller dato bildene ble tatt. Man kan også velge om bildene skal slettes fra telefonen samtidig, eller om de kun skal kopieres.

 

Dersom man ikke bare ser telefonen isolert, er Nokia mitt soleklare valg. Men N82 står seg mot KU990 uansett, også i duell mobil mot mobil.

 

N82 er den mest komplette mobil jeg noensinne har hatt. Det finnes lassevis av penere mobiler, men utseendet er da til å leve med. Den samler heldigvis ikke så masse fingeravtrykk som mørke, blanke mobiler. Det er jo ikke så veldig appetittlig med en mobil med masse fettflekker, om den er aldri så stilig uten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Setter virkelig pris på det!

 

Da går jeg nok heller for N82. Avbestilte nettop KU990 hos mpx, og venter på at komplett skal komme til hektene igjen med websiden sin så jeg får bestilt N82. :D Gleder meg!

 

Edit:

Angående N95 8GB så er det sikkert en fin telefon, men det går nok en grense for hvor mye jeg er villig til å betale for en telefon. 5900 blir for mye for min smak :)

 

En ting jeg derimot lurer på er; hvordan har GPS systemet til nokia komt seg siden N95? I sommer var det flere på jobben som klagde over at det fungerte dårlig.

Endret av Prazor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...