Gå til innhold

Fant gamle objektiver i kjelleren


Anbefalte innlegg

Det viste seg at min far en gang har vært fotoentusiast som han så pent titulerte seg, og etter en titt i kjelleren kom jeg over en svær fotobag med mye rart. Jeg lurte bare på om de objektivene jeg fant er noe spesielt gode objektiver. Er klar over at det ikke er AF på noen av de, men de fungere i alle fall manuelt med min D70.

 

Hoya 80-205mm 1:4,5 (står det skrevet om man titter "inn" i objektivet, men utenpå står det 52mm av en eller annen grunn)

 

Tokina 25-105mm 1:3,5 (utenpå denne står det 55mm, og flere steder står det skrevet Vivitar)

 

Og til slutt et Nikon 50mm 1:1,8. Jeg hadde egentlig planlagt å kjøpe et slikt - koster jo ikke rare greia, men er autofokusen verd en tusenlapp?

 

Fant også en hel haug med no glassplater i små plastesker som det står Cromofilter på. Hva er dette?

 

edit: Nå begynte jeg å lure på om det objektivet ikke er av merket Hoya, men at de har laget noe av det, og at det bare sto Hoya på det. Kan ikke så mye om dette her :)

 

 

 

 

post-14925-1198199279_thumb.jpg

Endret av Haugiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da innebygd autofokusmotor i D70 om jeg ikke tar helt feil?

Det er ikke det vi snakker om her. Dette er manuelle objektiver fra en tid hvor AF var bare en våt drøm ;)

 

Disse er ikke videre kule på D40-D40x-D50-D70-D80 da disse kameraene mangler de bitene som gir huset info om innstillt blender + justering av nevnte blender. Så objektivene må brukes i M og etter å ha tatt bildet se på histogrammet om man har truffet rett eller ikke...

 

Tom

Lenke til kommentar

Synes kameraet ser ut som en F eller F2 pga. det store prismehuset. I så tilfelle har du et meget godt manuelt kamera! Hvis benevningen ikke står på selve huset pleier den ofte å stå før serienummeret. F.eks. "F2 999999". De fleste 50mm virker til å ha gode optiske egenskaper og din 1.8 versjon er sikkert ikke noe unntak. Om jeg ikke husker feil så var det Nikkor-H 50mm f/2.0 som fulgte med F2'en i kit da det ble solgt. I alle fall det kit'et onkelen min kjøpte. Kos deg med gammelt og godt mekanisk utstyr og god jul:)

Lenke til kommentar
Hvilken vivitar? 283? vivitarblitser er meget gode

 

Det var en 283, ja. Det er kanskje mye jobb å veldig manuelt å bruke den med D70?

 

Og objektivet jeg trodde het Hoya var av merket Aubell.

 

Jepp det er noe arbeid, og må gjøre litt innsats for å finne en måte å avfyre den trådløst på (optisk slave, du finner det hos nærmeste fotoforhandler til en billig penge). Ikke sett blitsen på kamera, du kan dø eller ødelegge kamera (skal litt til før du dør, men du kan få deg en real støkk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...