Gå til innhold

Harddiskfeil - Hvordan redde data?


Rufati

Anbefalte innlegg

Min gamle trofaste 80GB sliter. Den kommer opp i Windows, men jeg får spørsmål om jeg vil formatere den om jeg prøver å kjøre den.

 

Den fungerte til rundt 30 min siden, da jeg fikk beskjed i Windows om at jeg burde kjøre chkdsk på disken. Prøvde, men det hengte seg og jeg rebootet. Nå vises den som en disk på 5.91GB i "Datamaskinbehandling", og er av filformat RAW.

 

 

Hva kan ha skjedd, og ser noen en løsning for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hviss det er noe du har på disken som du trenger, så kobler du hardisken i en annen PCe å tar ut det du skal ha. Så er det bare og formatere.

 

Nja.. Disken jeg har Windows på fungerer. Det er en av lagringsdiskene som har tatt tidlig juleferie. BIOS finner disken, og Windows sin egen "Datamaskinbehandling" viser nå at 68.62GB er utildelt. Det skulle vel ca. stemme med hvor mye som faktisk var brukt av plass på disken. Resterende 5.91GB er definert som "OK", men må formateres før evnt. brukes.

 

Wræl altså, dette er ting man ikke trodde skulle skje med seg selv. Hvordan bør jeg angripe problemet videre? Recovery programvare krever jo at du har en disk (partisjon i alle fall) som den skal hente data fra. Kan det være verdt et forsøk å merge den nye 5.91GB partisjonen, med den (nå tomme) på 68.62GB, for så å formatere hele greia og deretter prøve et Recovery program? Sukk, dette er data jeg ikke har lyst til å miste.

 

 

Btw: Vet noen av hvilke prisen IBAS og Reconsult AS opererer med? Ser noen vifter med 30k osv, men har noen erfaringer for privatpersoner? Har en 120GB WD Cav S-ata disk som forsvant fra bios og det hele i november, så jeg er i alle fall interessert i en prisantydning.

 

Edit: Fant dette etter litt googling, dog en snart 3 år gammel artikkel: "- Det koster 8900 kroner å hente ut dataene fra en slik disk, forteller Jan Holm, salgs og markedsdirektør hos Ibas til digi.no. I tillegg kommer DVD-plater eller innkjøp av en ny harddisk for å sende dataene tilbake."

 

Les mer her. Noen som kan bekrefte denne prisklassen?

Endret av Rufati
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Jeg gir med i kast med et forsøk på recoveryprogramm, må bare vente til en ny 500Gb kommer i posten slik at jeg har noe å lagre til. Windows kjører nå på en gammel Quantum Fireball, det er saker det! Men nevertheless, skal bli moro å se om getdataback eller noe lignende klarer å hente frem noe fra den gamle 80Gb disken.

 

Men snøft! Man kan bli paranoid av mindre. Etter tilsammen nesten 200Gb tapt data på en mnd. er det nesten så jeg må handle enda en ny stor disk, ta en temp. backup av det jeg har nå og så slenge disken på loftet i en eske som en slags ultimate failsafe options. Doh.

 

God natt, god jul og takk igjen for reply :)

Lenke til kommentar
Ibas+elkjøp=en feit "tekniker" som bruker prog a.la getdataback for så å fortelle deg ting du allerede visste, og så skal du betale for det.

 

Ehh.... ??? Kjenner godt til IBAS også... Det å sammenligne IBAS med Elkjøp blir kanskje litt feil? At de begge tar seg godt betalt for noe enhver kanskje kunne ha klart selv er én ting, men ikke helt samme sak. Har sett IBAS finne data på gjenstander Elkjøp hadde trodd var en gjenglemt kotelett i en micro ovn ;)

Lenke til kommentar
Ibas+elkjøp=en feit "tekniker" som bruker prog a.la getdataback for så å fortelle deg ting du allerede visste, og så skal du betale for det.

 

Ehh.... ??? Kjenner godt til IBAS også... Det å sammenligne IBAS med Elkjøp blir kanskje litt feil? At de begge tar seg godt betalt for noe enhver kanskje kunne ha klart selv er én ting, men ikke helt samme sak. Har sett IBAS finne data på gjenstander Elkjøp hadde trodd var en gjenglemt kotelett i en micro ovn ;)

Det er den nye avtalen jeg snakker om. Det står faktisk på hjemmeseiden til et av selskapene at elkjøp kun bruker software, så JO, det er akkuratt sånn degt er.

Lenke til kommentar
Vel, det forklarte jo en del ;) Hvilken av hjemmesidene til hvilket selskap er det du snakker om? Kan ikke ikke finne noe på IBAS som sier at Elkjøp kun bruker SW jeg? Linker?

Hmm, kan ikke finne det nå lenger, kan være at det var i et reklameblad fra elkjøp, stod i hvert fall at elkjøp ikke gjorede noe fysisk i harddisken. De har ikke råd til å bygge støvfrie rom med tilhørende utstyr i alle elkjøp lokaler.

Lenke til kommentar
Hviss det er noe du har på disken som du trenger, så kobler du hardisken i en annen PCe å tar ut det du skal ha. Så er det bare og formatere.

 

Nja.. Disken jeg har Windows på fungerer. Det er en av lagringsdiskene som har tatt tidlig juleferie. BIOS finner

Vil heller si den tok en sen juleferie. Vi startet hvert fall den 18 :D .

Lenke til kommentar
Ibas+elkjøp=en feit "tekniker" som bruker prog a.la getdataback for så å fortelle deg ting du allerede visste, og så skal du betale for det.

 

Ikke snakk om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Jobber selv i "Elkjøp konsernet" som "tekniker" og vi har fått en maskin av IBAS som ikke er no vanlig leketøy, ei heller for deg. Vi bruker en kombinasjon av hardware/software fra IBAS og alt er linket opp mot IBAS over nett.

 

Dette alternativet er selvfølgelig rimeligere for privatpersoner men å redde data på denne måten har aldri vært billig da svært få tilbyr dette og det brukes som siste utvei, altså ikke alt for ofte.

Lenke til kommentar
Ibas+elkjøp=en feit "tekniker" som bruker prog a.la getdataback for så å fortelle deg ting du allerede visste, og så skal du betale for det.

 

Ikke snakk om ting du tydeligvis ikke har peiling på. Jobber selv i "Elkjøp konsernet" som "tekniker" og vi har fått en maskin av IBAS som ikke er no vanlig leketøy, ei heller for deg. Vi bruker en kombinasjon av hardware/software fra IBAS og alt er linket opp mot IBAS over nett.

 

Dette alternativet er selvfølgelig rimeligere for privatpersoner men å redde data på denne måten har aldri vært billig da svært få tilbyr dette og det brukes som siste utvei, altså ikke alt for ofte.

Ok, da kan det variere fra butikk til butikk. Og kanskje det har blitt utvidet siden prosjektet ble introdusert.

 

Det jeg hørte:

IBAS "vil" at flere skal kunne bruke tilbudet deres, men det blir for dyrt å ha et høyt antall ansatte for dem. Så de samarbeider med elkjøp, som skal fikse de vanligste feilene, og en/flere person(er) fra IBAS reiser ut og holder kurs for elkjøp ansatte. Dette var da ment i forhold til software.

 

Men hva slags maskin har dere fått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...