Gå til innhold

forskjellen på dyre og billige høyttalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder høyttalere betyr ikke watt noe så det trenger du ikke tenke på. Lydkvalitet og byggekvalitet er vel de to tingene som skiller billige høyttalere fra dyrere. Vet at det gjør det vanskelig å se forskjellen bare man sjekker på nettet men sånn er det bare. Derfor det beste tipset man kan gi til nye kjøpere at de tar en tur innom noen butikker og hører selv.

 

Hvis du vil ha et høyttalertips kan du se på annonseringen på denne delen eller i min signatur og putte inn informasjonen som står der. Blir en del lettere da.

Lenke til kommentar

-Bedre elementer

-Bedre delefilter

-Bedre kabinett

-Bedre internkabling

-Bedre mellomtone

-Bedre bass

-Bedre diskant

-Bedre interndemping

-Bedre terminaler

-Mere oppløst lyd

 

You name it...

 

Du kan ikke se på seseifikasjonene om en høyttaler er bra eller ikke.

Det må man bruker ørene til.

Mener ikke alt fordi en høyttaler er dyr er den bedre enn de som er billigere.

Men det er ofte slik.

En dyr høyttaler kan spille mye lavere, men bedre enn en som er billig.

Og ant watt har lite å si på en høyttaler.

 

Ta en tur til en Hifibutikk så finner du det fort ut.

Lenke til kommentar

Er mye deiligere å høre på bedre høytalere (ikke nødvendigvis dyre). Er forskjell, som nevnt over, hvor dypt de spiller, kvaliteten på lyden (fyldigere lyd f.eks), finish er jo en faktor, materialet som er brukt, kvalitet på selve høytaleren og selvfølgelig hvor mye guffe det er i den. Men skal man kjøpe seg ekstremt dyre høytalere så er omtrent alle høytalerne i denne prisklassen "perfekte", altså må man se etter høytalere som leverer den type lyd du er ute etter. Jeg vil ikke si at watt ikke har noe å si, peak effekten har ingenting å si, men rms effekten gir en god pekepinne på hvor kraftig den er.

Lenke til kommentar

Men maks dB ut og oppgitt RMS watt går vel litt hånd i hånd eller er den oppgitte effekten helt missvisende? For jeg har diskutert dette tidligere og jeg har fått intrykk at RMS effekten, altså den gjennomsnittelige effekten høytaleren kan yte over lengre tid er er god pekepinne på hvor kraftig den er

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
En høyttaler er ikke kraftig, ettersom den ikke kan gjøre noe på egenhånd - effekttrinnet i anlegget avgjør hvor kraftig ting er.

Derfor blir jeg like irritert vær gang jeg hører noen som er i tvil om hvilken forsterker de skal kjøpe, fordi høyttaleren er på "300W", mens forsterkeren "bare er på 120W". (Og når jeg skriver 120W, så mener jeg "120W").

Lenke til kommentar

Mange gode svar, men jeg vil gjerne tilføye litt.

 

Kanskje den største forskjellen man ser mellom billige og dyre elementer er størrelsen på magneten. Dette er en dyr del, og billigmerker kutter ned her. -Derav vil også følgelig vekten være lavere på billigelementer. Merk at det finnes neodymmagneter som har sterkere magnetisk felt enn størrelsen skulle tilsi.

 

Ting man lett også kan se etter:

- Pinglete oppheng

- Oppgitt kjempehøy bullshitt-watt (PMPO)

- Tynne ledere og små tilkoplingsterminaler

- Papp, eller annet billigmateriale som membran

- Evt enkle delefiltere

Lenke til kommentar
Ting man lett også kan se etter:

- Pinglete oppheng

- Oppgitt kjempehøy bullshitt-watt (PMPO)

- Tynne ledere og små tilkoplingsterminaler

- Papp, eller annet billigmateriale som membran

- Evt enkle delefiltere

 

 

Jeg er ikke like enig i alt som skrives her.

- Usikker på hva du mener med pinglete oppheng

- Så lenge lederene er store nok til å gjøre jobben, ser jeg ikke grunnen til at de skal være et problem

- Valg av membranmatereiale er en dårlig indikator på kvalitet. Selv bruker jeg basselement med pappmembran og de fungerer helt topp. Koster dog 3500,- per stykk.

- Et enkelt delefilter kan i mange tilfeller fungere bedre enn et mer avansert. Det finnes dyre og gode høyttalere som kun har en kondensator på diskanten som delefilter.

 

Frode

Lenke til kommentar
Ting man lett også kan se etter:

- Pinglete oppheng

- Oppgitt kjempehøy bullshitt-watt (PMPO)

- Tynne ledere og små tilkoplingsterminaler

- Papp, eller annet billigmateriale som membran

- Evt enkle delefiltere

 

 

Jeg er ikke like enig i alt som skrives her.

- Usikker på hva du mener med pinglete oppheng

- Så lenge lederene er store nok til å gjøre jobben, ser jeg ikke grunnen til at de skal være et problem

- Valg av membranmatereiale er en dårlig indikator på kvalitet. Selv bruker jeg basselement med pappmembran og de fungerer helt topp. Koster dog 3500,- per stykk.

- Et enkelt delefilter kan i mange tilfeller fungere bedre enn et mer avansert. Det finnes dyre og gode høyttalere som kun har en kondensator på diskanten som delefilter.

 

Frode

 

Er nok enig med deg der Frode. Kan vel ikke akkurat si at Scan-Speak sine pappmembraner er dårlige. Er vel heller ingen automatikk i at 1. ordens Butterworth delefiltre vil gi dårligere lyd enn 4. ordens Linkwitz Riley delefiltre. I mange tilfeller vil vel nettopp førstnevnte gi bedre lyd med tanke på at de er mindre kompliserte (og vesentlig billigere).

Lenke til kommentar
Ting man lett også kan se etter:

- Pinglete oppheng

- Oppgitt kjempehøy bullshitt-watt (PMPO)

- Tynne ledere og små tilkoplingsterminaler

- Papp, eller annet billigmateriale som membran

- Evt enkle delefiltere

 

 

Jeg er ikke like enig i alt som skrives her.

- Usikker på hva du mener med pinglete oppheng

- Så lenge lederene er store nok til å gjøre jobben, ser jeg ikke grunnen til at de skal være et problem

- Valg av membranmatereiale er en dårlig indikator på kvalitet. Selv bruker jeg basselement med pappmembran og de fungerer helt topp. Koster dog 3500,- per stykk.

- Et enkelt delefilter kan i mange tilfeller fungere bedre enn et mer avansert. Det finnes dyre og gode høyttalere som kun har en kondensator på diskanten som delefilter.

 

Frode

 

Er nok enig med deg der Frode. Kan vel ikke akkurat si at Scan-Speak sine pappmembraner er dårlige. Er vel heller ingen automatikk i at 1. ordens Butterworth delefiltre vil gi dårligere lyd enn 4. ordens Linkwitz Riley delefiltre. I mange tilfeller vil vel nettopp førstnevnte gi bedre lyd med tanke på at de er mindre kompliserte (og vesentlig billigere).

 

Å si at 1.orden Butterworth er bedre enn 2 el. 4.orden linkw. riley pga færre komponenter blir litt feil. Det er mange ting som spiller inn.

Delefrekvens, avrulling på elementene, frontbaffel, m.m.

 

På Seas sine magnesiumelementer brukes kun en sugekrets i parallell for å ta oppbrytningen pga membranresonannsen, og en spole i serie for å flate ut stigningen på frekvenskurven som bl.a kommer fra elementet selv, og refleksjoner fra baffelen.

 

Jeg bruker 12dB(2.orden) filter for å få 24dB(4.orden) akustisk avrulling.

Man utnytter da elementenes naturlige avrulling, og fasegangen blir ofte bra.

Dessuten får man en tilnærmet flat frekvenskurve i overgangen mellom elementene.

Det er ofte vanskelig med 1 og 3.ordens filter.

Lenke til kommentar
Hvilken fordel har dyrere magneter?
Se innlegget. Jeg sier ikke at dyrere magneter er bedre, men at gode magneter koster.

 

 

Jeg er ikke like enig i alt som skrives her.

- Usikker på hva du mener med pinglete oppheng

- Så lenge lederene er store nok til å gjøre jobben, ser jeg ikke grunnen til at de skal være et problem

- Valg av membranmatereiale er en dårlig indikator på kvalitet. Selv bruker jeg basselement med pappmembran og de fungerer helt topp. Koster dog 3500,- per stykk.

- Et enkelt delefilter kan i mange tilfeller fungere bedre enn et mer avansert. Det finnes dyre og gode høyttalere som kun har en kondensator på diskanten som delefilter.

 

Frode

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig..

Jeg innrømme at jeg i første omgang her tenker på SPL konkurranse elementer, da det er dette jeg har mest erfaring med.

Med oppheng mener jeg at membrankant og magnet ikke er forbundet med 1mm tykk plastikk.

At lederene er store nok til å gjøre jobben.. da er vi helt enige! Men et skikkelig element på xxx W har ikke 1mm2 ledere.

 

Når det kommer til membranen skal jeg være enig i at et element med pappmembran slett ikke trenger å være dårlig, men jeg snakker om indikatorer, og referer også til 2 setning i dette innlegget så vi snakker nok om litt forskjellige områder :) Gir meg på det i den sammenheng.

 

Delefilteret snakker jeg også kun om en indikator, ikke et fasitsvar. En kondensator vil som nevnt på diskant kun gi et 1.ordens høypassfilter, og det er en særs billig måte å gjøre det på. Jo høyre orden, jo mer demping pr dekade/oktav. Er ikke alltid gunstig med et xx. ordens filter, da man til tider ønsker at frekvensene skal blende i hverandre over flere elementer som spiller forskjellige toner.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Det man bør konkludere med er at det er et vanskelig spørsmål å svare på med mindre man vet hva slags kvaliteter man er på jakt etter :)

 

EDIT: Som nevnt: Øret vet best. Det optimale er selvfølgelig å høre på det man har tenkt til å kjøpe, med riktig tilkoplet utstyr i det miljøet man skal bruke det i. - Dog ikke alltid gjort i en håndvending :p

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Godt mulig du allerede vet dette, men en høyttaler er så masse mer om den er koblet opp mot riktig elektronikk... nytter ikke bruke en formue på høyttaleren om forsterkeren ikke henger med i sivngene...

 

Ikke at jeg har mye insikt i akkurat dette, men vil ikke en høyttaler være mer tungdrevet jo høyere ordenen på delefilteret er? Jo flere komponenter, jo mere last?

 

Ellers er vel forskjellen, etter hva produsentene vil, en mer "virkelighetsnær lyd... dvs så nær studioinnspilling som mulig på dyre høyttalere... i alle fall i Hi-fi-segementet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...