Gå til innhold

Dmx relaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har ett par spørsmål angående dmx styring av Movingheads.

 

Hvordan fungerer det?

 

Hvordan styrer man det?

 

Og hva trenger man for å kunne bruke det?

 

 

 

Er denne feil postet OG/ELLER finnes det et annet emne om dettte allerede så gjærne flytt/henvis link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Movingheads vil antagelig trenge rundt 8 adresser på bussen, der de forskjellige adressene styrer alt fra posisjon (x,y), goboer, farge, o.l.

 

Det du trenger er en lyspult med DMX-utgang, som har en formening om hvordan man styrer movingheads. Er greit med noen hjul når man skal programmere :)

Lenke til kommentar

Ihverfall da jeg holdt på med sånt måtte man ha et litt heftigere lysbord om man skulle bruke moving heads. Disse må også kobles på egen kurs, ikke via dimmere. Ettersom de selv regulerer lysintensiteten via en iris og har en lyskilde som bare funker på 230V går ting litt til helvete om man prøver å dimme de kursene på samme måte som man kan dimme en fresnel. Vanligvis brukes jo DMX-kabler mellom lysbord og dimmer. Hva slags opplegg er det dere bruker?

Lenke til kommentar
Ihverfall da jeg holdt på med sånt måtte man ha et litt heftigere lysbord om man skulle bruke moving heads. Disse må også kobles på egen kurs, ikke via dimmere. Ettersom de selv regulerer lysintensiteten via en iris og har en lyskilde som bare funker på 230V går ting litt til helvete om man prøver å dimme de kursene på samme måte som man kan dimme en fresnel. Vanligvis brukes jo DMX-kabler mellom lysbord og dimmer. Hva slags opplegg er det dere bruker?

 

 

Vi har et zero 88 bord, som er koblet til dimmerskapet som da koblet til stikkontakter på div bomer.

så for i det hele tatt kunne styre moving headsene så trenger jeg nytt lysbord og?

Lenke til kommentar

Har som sagt ikke holdt på med dette på noen år, men kikket innom siden til Zero 88, noen av bordene har mulighet for å kontrollere moving heads, andre ikke. De fleste så ut som om de brukte DMX, det var som regel det som går mellom lysbordet og dimmerskapet.

 

Sikkert andre enn meg som har mer peiling her inne.

Lenke til kommentar
Har som sagt ikke holdt på med dette på noen år, men kikket innom siden til Zero 88, noen av bordene har mulighet for å kontrollere moving heads, andre ikke. De fleste så ut som om de brukte DMX, det var som regel det som går mellom lysbordet og dimmerskapet.

 

Sikkert andre enn meg som har mer peiling her inne.

 

 

Dem har opptatert siden siden sist jeg var innom, da fant jeg det bordet vi har.

Men ett bord med bare dimmer spaker kan da vel ikke styre movingheads?

Lenke til kommentar

alle lysbord med dmx kan styre movingheads, det er bare veldig knotete å gjøre det med et lysbord som ikke har innebygde funksjoner for enkel styring.

 

en movinghead bruker flere dmx-kanaler, minimum en for shutter for å justere lysstyrke, en for pan og en for tilt. så er det gjerne en for gobo, en for fargehjul osv.

 

hvis vi starter med shutteren, så er f.eks. dmx-verdi 0, (dvs spaken helt nede), at shutteren er helt lukket, og ikke slipper ut noe lys. ved dmx-verdi 255, (dvs spaken helt oppe) er shutteren helt åpen og slipper maks lys ut.

 

på en tilt-kanal er verdi 0 at hodet er tiltet helt over til ene siden, mens 255 er helt på andre siden.

 

problemet er hvis du har flere enn en movinghead, blir det fort for mange spaker å holde rede på, og du trenger et lysbord med innebygde funksjoner for å styre ting mer automagisk.

 

tipper du kan få et brukt bord som styrer movingheads fra ti tusen kroner. ellers koster det vel cirka 500 å leie inn et lysbord av bra kvalitet for en dag.

 

billigste løsningen er et pc-basert lysbord som du kan laste ned helt gratis, kombinert med en usb-dmx interface som koster ca. 500 å få kjøpt nytt, eller rundt en hundrelapp å bygge.

 

olaaaa, pirumitter sliter jo nok med å stå i lyset når de skal, om de ikke skal begynne å styre det:)

 

 

-tredje samf-person i denne tråden.

Lenke til kommentar

magicq støtter i tillegg til sine egne produkter open usb dmx, dvs enten fra enttec eller sjølbygd, samt artnet (dmx over ip) og sikkert noe mer.

 

de fleste gratisprogrammene støtter open usb dmx.

 

magicq er laget av folk som tidligere jobbet med å utvikle hog, så det er relativt lik tankegang.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...