chokke Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 Ja, jeg har utrolig store problemer med å forstå noe som tydeligvis skal være så enkelt om man følger "reglene". På tentamen var det en oppgave som lød, hva er PH i en løsning mettet med Ca(OH)2. Vel, ifølge likningen Ca(OH)2 <=> Ca2+ + 2OH-. Vel, vi har jo formelen Ksp = [Ca2+] * [OH-]2 , men her tar vi hensyn til at det er dobbelt så mange OH- - ioner ifohold til Ca2+. Dette er dere enige i regner jeg med? Men lærern min mener at, noe jegi kke er enig i (nå, selv om jeg kan ha feil) at utifra likningen så er OH-/[Ca2+] = 2/1 . Og så hopper jeg litt og jeg mener at ksp = x*x2 = x3 Mens lærern min får utifra det jeg har sagt over, ksp = x*(2x)2 = 4x3 , men har man ikke her tatt hensyn til at det er dobbelt så mange OH- -ioner to ganger, delvis at svaret blir feil? Jeg er mildt sagt veldig forvirra her, siden tenker man andre veien, at både Ksp og [OH-] er kjent så vil man jo da ta hensyn til at det er 2/1 i forholdstall bare en gang, hvorfor? (Og nei, jeg ber ikke om hva PH'en blir, er prinsippet bak jeg lurer på) (Fy faen jeg er lei av å opphøye og sette ned tall her :O )
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 (endret) Læreren din har rett ! Formelen er egentlig: AnBm <=> nAm+ + mBn- Ksp = [Am+]n *[bn-]m Og dersom [A] = x er = m/n = m/n x Endret 18. desember 2007 av Thorsen
chokke Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Skrevet 18. desember 2007 Så vi får da, med et annet eksempel: ksp(AlPO4) = x*(4x)4 = 256*x2? God damn. Hva med ksp(Ag2CrO4) = (2x)2*(4x)4 = 1024*x6, om en skal finne konsentrasjonen av hver av de i en mettet løsning med riktig blandingsforhold?? Det virker jo absurd...
Thorsen Skrevet 18. desember 2007 Skrevet 18. desember 2007 (endret) Så vi får da, med et annet eksempel: ksp(AlPO4) = x*(4x)4 = 256*x2? God damn. Hva med ksp(Ag2CrO4) = (2x)2*(4x)4 = 1024*x6, om en skal finne konsentrasjonen av hver av de i en mettet løsning med riktig blandingsforhold?? Det virker jo absurd... CrO42- er fortsatt bare ett ion. (det er 4 av oksygenatomet ikke av ionet) Likningen blir (2x)2*x (det samme gjelder for det første eksempelet ditt, bare et ion her også (faktisk x*x)) Det høyeste du normalt vil komme opp i er 3. For eksempel Au(OH)3 men nå har dette stoffet også en løselighetskonstant på 5,5*10-46 (ufattelig lite) Endret 18. desember 2007 av Thorsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå