Gå til innhold

*slettet*


random85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom jeg spiller gitar, vil det aldri bli sånn at jeg automatisk kan spille bass. Bassister har sine teknikker som slap og den slags (nå skal det nevnes at jeg ikke spiller bass selv, så ord og uttrykk innen bass-verdenen kan jeg spare meg for), og slap vil man aldri få bruk for på gitar såvidt jeg vet. Det samme går den andre veien og, slik som ... tjasj, pinch harmonics kanskje? :p

Lenke til kommentar
Dersom jeg spiller gitar, vil det aldri bli sånn at jeg automatisk kan spille bass. Bassister har sine teknikker som slap og den slags (nå skal det nevnes at jeg ikke spiller bass selv, så ord og uttrykk innen bass-verdenen kan jeg spare meg for), og slap vil man aldri få bruk for på gitar såvidt jeg vet. Det samme går den andre veien og, slik som ... tjasj, pinch harmonics kanskje? :p

 

Man kan da sikkert bruke slap-teknikk på gitar også, på samme måte som kan kan bruke 'pinch harmonics', tapping, og sweeping på bass også.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Verden er full av gitarister som tror de kan spille bass, uten at det nødvendigvis medfører riktighet. Å sette en finger på venstre hånd på riktig sted og spille en bassrytme med høyre hånd klarer de aller fleste, og har du grunnleggende forståelse av time og harmoni kommer du et godt stykke på vei. Fordelen gitarister har er at de er vant til å flytte fingrene fort på venstre hånd og det kan være en fordel rent teknisk. Enkelte også har god oversikt over hvor ulike noter er plassert på halsen i og med at de er vant til å spille akkorder og soloer.

 

Men: det er et langt stykke igjen til å bli en god bassist. For det første svikter ofte teknikken i høyre hånd (å spille med plekter er bare en mulighet). For det andre har gitarister (og pianister og blåsere for den del) som regel liten musikalsk forståelse for forholdet mellom bass og trommer, rett og slett fordi det er noe de vanligvis ikke behøver å forholde seg særlig til så lenge det fungerer. En god bassist lytter både til trommer og andre instrumenter og er "limet" mellom de ulike seksjonene.

 

Just as the earth is the foundation for the other elements, so does the bass have the property of sustaining, establishing, and strengthening the other parts.

 

If the bass were to disappear, the whole piece of music would be filled with dissonance and confusion.

 

- Zarlino

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Mange gode poeng her...

 

Jeg har vært både gitarist og bassist i ca. 17 år nå, og for min del er det en helt egen "modus" mentalt sett å spille det ene eller det andre. Man har helt forskjellige roller stort sett (i bandsammenheng). Teknikkene er jo også ganske forskjellige, naturlig nok siden bassen har mye tykkere strenger og større bånd.

 

Så, selv om instrumentene er veldig like på mange måter, og mange klarer å spille helt greit på begge er det ikke dermed sagt at man er en god gitarist eller bassist av den grunn.

Endret av Azagrath
Lenke til kommentar

Største problemet når jeg nå har begynt å spille bass, etter en del måneder på gitar, er å spille med fingrene. Å spille med plekter var fra begynnelsen av nesten problemfritt. Innen metall er ofte bass og gitar så og si likt, og er ikke sjeldent jeg til og med kommer borti riff som i praksis er helt like. Om du derimot skal spille jazz/funk/soul osv er nok derimot forskjellene ganske store. Her føler jeg at høyrehånda er viktigere enn venstre, som jo er det stikk motsatte fra gitar. Å spille bass med fingrene er nesten som å starte på nytt igjen.

 

Har derimot ikke spilt hverken bass eller gitar særlig lenge, så bl.a kjekkulfs svar er nok et bedre "fasitsvar" enn dette.

 

edit: Spiller forresten mye fingerspill når jeg spiller akustisk gitar, så er ikke det å bruke fingrene som er uvant fra gitar, men måten du bruker dem på.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom en bassist og en gitarist er jo hovedsaklig at bassisten er en del av rytmeseksjonen. Han/hun er med på å skape grooven i låta, samtidig som han er med på å gi bunn og fylde til det gitaristen spiller. En gitarist kan selvfølgelig spille det samme som en gitarist, men hver gang jeg låner bort bassen min til gitaristen vår så begynner han å spille noen licks helt uavhengig av trommene. Han blir en solobassist uten groove. Og når jeg spiller gitar så spiller jeg noe rytmisk sammen med trommene, eller alene for den saks skyld. Jeg kan spille raske gitarlicks og, men det gir meg ikke noe. Der er kanskje bassister og gitarister forskjellige. Jeg er ute etter groove og rytme. Gitaren er ute etter melodi.

Hvis jeg spiller en bassolo så ender jeg også alltid opp med å spille noe groovie. Det er det jeg føler at rollen til bassisten er. Å holde publikum interessert i det de hører på.

 

Det Kjellulf sa om at gitaristen har bedre greie på hvor toner er, er ganske rart å si. Jeg som bassist har minst like god greie på hvor toner er som gitaristen vår. Og det burde alle andre bassister kunne og. Ellers blir det vanskelig å lage en vettug groove, som ikke bare skal passe sammen med trommene, men også med gitaren. Og hvis du ikke er sikker på hvor tonene ligger, hvordan skal du da klare å legge inn fill-ins, og spille solo? Du er sjanseløs.

 

Bunnlinja er at en gitarist og en bassist OG en trommis er likefullt musikere. De bare kanaliserer følelsene sine på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Fordelen gitarister har er at de er vant til å flytte fingrene fort på venstre hånd og det kan være en fordel rent teknisk. Enkelte også har god oversikt over hvor ulike noter er plassert på halsen i og med at de er vant til å spille akkorder og soloer.

 

Jeg tolket det slik at du mente at gitarister er bedre på toner enn bassister :) My bad

Lenke til kommentar

Tja, det finnes da unntak også fra det :)

 

Our bass player Gary Grimes is a right handed guitar player who learned to play bass left handed just for the show. The basses are strung left handed. Our drummer Greg George is naturally left handed, like Ringo, but as we all know Ringo played right handed, and Greg grew up playing left handed, so he had to learn how to play right handed for the show. With our entire rhythm section playing opposite to their natural feel, we looked great but no one was dancing. Our guitarist Jimmy Pou has played bass most of his musical life.

 

Mark Benson (1964, the Tribute)

Lenke til kommentar

"Alle" gitarister kan det grunnleggende på bass, det er jo i teorien en forenklet og forstørret versjon av gitaren. Men det å virkelig kunne spille bass, er noe annet. Teknikker for eksempel, som er nevnt tidligere, er litt annerledes på bass. Jeg tror ikke så mange "slapper" (eller hvordan det staves) på gitar :p Det å kunne spille med fingrene (og da tre fingre, ikke bare to), er også noe som er spesielt for bass, siden man ikke bør brukt plekter (det finnes selvfølgelig mange unntak, men "standard" bass spilles med fingrene).

 

Man kan jo snu på det også. Kan ikke en bassist spille gitar? Jo, selvfølgelig. Det hadde ikke blitt så bra, men det hadde jo fungert. På samme måte kan en gitarist spille bass, men det blir ikke like bra som om en "ekte" bassist hadde gjort det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...