Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL eller ADSL?


Anbefalte innlegg

Telenor sin ADSL er full duplex.

 

Er du stein eller?

Telenor sin ADSL er HALF DUPLEX, vis man tenker seg om er det ikke half duplex engang mere noe som quart duplex, men ikke no som heter det så man forholder seg til half duplex. Tror ikke du vet hva full duplex er engang.

 

Full Duplex er evnen til å sende i begge retninger samtidig. Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned.

 

Selfølgelig er ADSL Full Duplex, noe annet ville være høl i huet.

 

PS: Neste gang du uttrykker deg om noe du tydeligvis ikke har peiling på, så vær snill å oppføre deg litt mer høflig.

Takk for støtten, har ikke mye peiling på det med duplex.

Men har lest på www.Online.no at de har full duplex.

 

Kanskje hoved linjene demmes er Full duplex men det de leverer til kundene er half duplex, hvordan skulle man kunne surfe nettet eller i det hele tatt kunne benytte seg av half duplex i internett sammenheng? uten request kan man faen ikke surfe nettet engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehm.. dere har komme litt på vill spor her... :p

 

Jeg skal ha meg ny internett tilkobling når jeg skal flytte snart, men er i tvil om SHDSL eller ADSL. Jeg spiller en god del over internett. hva er egentlig forskjellen på dem? hvilken burde jeg velge ? Er det MYE  

forskjell på pingen med en ADSL: 1024/512 og SHDSL: 1160/1160 i feks CS.. ? :woot:

 

Tviler på at forskjellen er stor hvis du ikke kjører P2P samtidig som du spiller eller noe. Så lenge det ikke uploades mye fra maskinen din burde det ikke være stor forskjell. Går sjelden over 50 i ping på CS med NGT ADSL'n min.

 

nVIDIAsucks hevder at ping kommer ned i 5-6 med SHDSL, men det høres heller tvilsomt ut, med mindre du sitter på servern. Så lav ping er da vel ikke normalt i lan engang.

 

Asså, du er jo faen meg dum, selvfølgelig gjør du det!

Det er ikke alltid spillet oppdateres nok til å vise hvordan den korrekte pingen din egentlig er.

Det er bare 1 måte å sjekke dette på, å det er å pinge i ms dos ledetekst eller andre ping relaterte program.

om servern kjører sv_fps 20 vil du få høyere ping i selveste spillet.

Start -> cmd -> Ping www.online.no <- wanna trai ?

I lan ligger man vanligvis på rundt 1ms eller gjerne litt under det.

med SDSL om man bor rundt Oslo Området får man gjerne 5-6ms til rundt 12ms.

 

Og for duden som sa han bor i Nordnorge og det har ikke noe å si, SJEKK bostedet mitt du. det jeg legger fram her.

Lenke til kommentar

Fint innlegg Dj_Offset.

Men til gutten/mannen som skulle ha seg en ordentlig linje så er altså SDSL/SHDSL det beste valget. Da du får mindre hops og statisk IP, pluss at de baserer dette på en mye bedre teknologi og er dermed full duplex.

 

Men alt begrenser seg jo etter pengboka så, valget er jo egentlig opp til den da =)

Lenke til kommentar

bare for å hive meg på bølgen..

 

dette er med en enkel ISDN linje delt på lokal nettverk.

hadde jeg bare ha fått dette i CS når jeg spiller på VG servere ;)


C:>ping www.vg.no



Pinging www.vg.no [193.69.165.20] with 32 bytes of data:



Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=40ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245



Ping statistics for 193.69.165.20:

   Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

   Minimum = 30ms, Maximum =  40ms, Average =  32ms

 

og for half/full duplex diskusjonen, så mener jeg å ha lest i en eller annen tidsskrift for et par år siden som sa at ADSL er half duplex..

2cents :)

Lenke til kommentar
bare for å hive meg på bølgen..

 

dette er med en enkel ISDN linje delt på lokal nettverk.

hadde jeg bare ha fått dette i CS når jeg spiller på VG servere ;)


C:>ping www.vg.no



Pinging www.vg.no [193.69.165.20] with 32 bytes of data:



Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=40ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=30ms TTL=245



Ping statistics for 193.69.165.20:

   Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

   Minimum = 30ms, Maximum =  40ms, Average =  32ms

 

og for half/full duplex diskusjonen, så mener jeg å ha lest i en eller annen tidsskrift for et par år siden som sa at ADSL er half duplex..

2cents :)

 

Windows 2000 runder av ping replys, så det er for unøyaktig til å drive målninger med.

bruk wintrace ellerno, tror jeg det het.

Lenke til kommentar

Har ikke giddet å lese alt i tråden men jeg må bare komme med noen ord.

 

ADSL kan være både full duplex og half duplex, det samme gjelder SDSL og SHDSL. I ett half duplex 10Mbit nettverk kan du sende eller motta 10Mbit og da er all båndbredde på linja brukt. Hadde linja vært full duplex istedet kunne du ha både sent og motatt 10Mbit samtidig. Hadde du ikke sendt noe så hadde du selvfølgelig ikke fått 20Mbit download.

 

Et hodet med peiling skjønner at det jeg snakker nå er teori. Og dem som motsier dette og sier dem er godt utdannet ved NTNU må kanskje studere litt mer enn de normale fem årene.

Lenke til kommentar

Det er ikke teknologien som gir lavere ping med SHDSL enn ADSL, det er infrastrukturen, bare så det er sagt. Det er kanskje det dere mener men det fremstår som om SHDSL gir deg færre hops og lavere ping fordi den er symmetrisk og det er feil.

 

-Rim

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg gikk ikke noe ned i ping fra bytte av adsl til sdsl.. ligger ca. på 60 oO

 

Da har du no feil med linja di iaff, jeg vet at med å bytte fra adsl til sdsl får man bedre ping, og ikke minst mindre hops, det vil si at du er innom mindre sentraler, slikt catchcom opperer. I tillegg til at dem leverer statisk IP.

----

Røyka gress eller?

Hops ene vil da ikke bli mindre... Om du bor på en plass så bor du på en plass... Der har Telenor ADSL en merkelig infrastruktiur... sinnsyk mange hopp ut.. BlueCom rocker der... 2 - 3 hopp og jeg er på utsiden. Forresten. har en 384/128 linja fra blueCom, 3 stk på CS samtidig. No Problem. kan sitte alene på CS med 20 i ping !

HA!

 

- Wabby -

Need Network Support

Visit #lan @ Undernet

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei, Full duplex er når hastigheten opp og ned er lik, (symetrisk)

Imotsetning til ADSL som asymetrisk, det er half duplex, halv upload en hva download er.

 

Humm... okay... så hvis jeg har hjemmenettverk på 10/100Mbit Half Duplex... hva har jeg da?? 10/100 inn og 5/50 ut? lol! :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...