Gå til innhold

Koble pærebase til ballast


Anbefalte innlegg

Jeg har denne ballasten her som jeg gjerne skulle ha brukt til å få lys i ei pære. Men tenkte jeg skulle spørre her før jeg brant ned huset eller no sånt.

 

Bilde av ballasten:

s4010024bj6.th.jpg

 

Bilde av spesifikasjonene:

s4010019wo3.th.jpg

 

Her er sånn jeg tror det skal være utifra tegningen på klistermerket på ballasten (se bilde av spesifikasjonene).

1. Strøm inn (den ene ledningen fra kontakten kobles på en ledning det står 240V på, for det funker med 240V selv om kontakten er 230V?)

 

2. Den ledige ledningen fra den hvite sylinderen kobles på den hvite ledningen på pærebasen

 

Her er jeg usikker på hva jeg skal gjøre, og hvordan jord skal komme tilbake til kontakthullet igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal brukes til å lage et solarium. Dere skjønner at denne pæren gir ut UV-lys, så nå kan jeg beholde brunfargen gjennom vinteren.....

Neida bare tuller. Den skal forresten ikke brukes til å dyrke "spesielle" planter heller ;)

Den skal i en prosjektor jeg har planer om å bygge :)

 

Jeg har tegnet en skisse så det blir lettere å forklare.

skisseln9.th.png

Det jeg skjønner er at strøm-inn fra kontakten kobles på en av de ledningene det står 240V på. Denne strømmen er innom ballasten og går ut gjennom kondensatoren og så videre til pæra. Etter dette skal den tilbake i veggen, men hvordfan kommer den seg dit?

Det er to ledninger som går ut fra ballasten det står com på, skal den kobles på den ene og så kobles den andre til veggen, eller går det bare rett fra lampa og til veggen?

Hva er da den andre ledningen det står 240V til?

Er ikke så dreven på koblingsskjemaer så jeg ville bare være sikker på hva jeg gjorde før jeg gjør noe.

Endret av geranimo
Lenke til kommentar

Ja det forstår seg..;)

Det er riktig så langt, og ja, den ledige ?-ledningen fra lampa kobles til den ene COM, og den andre COM kobles til den ledige pinnen i kontakten. Evt. jord i kontakten kobles til transformatorens kjerne, for sikkerhets skyld. Akkurat som det står på skjemaet på trafoen..;)

Endret av Trosterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...