Gå til innhold

Reklamasjonsgrunnlag ved støv som henger seg opp i bærbarmaskina


Sinseven

Anbefalte innlegg

Min bærbar pc har tatt kvelden pågrunn av artifacts(prikker og ting og tang på skjerm)

Mest sannsyligvis har skjermkortet blitt overoppheta pågrunn av for mye støv.

 

Et fint diagnosebilde følger med for å vise dette..

 

Er forbruker annsvarlig for å pusse støv ut av bærbarmaskinen sin for å opprettholde krav i vedlikehold ?

 

Prøver å leite fram i forumet her om dette er reklamasjonsgrunnlag nok.

 

Er dette reklamansjonsgrunnlag nok ?

 

Veldig viktig at noen finner svar på dette..

post-115987-1197585092_thumb.jpg

Endret av Sinseven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting eg glemte å ta med i innledning er at:

 

Om eg hadde åpnet maskinen min en dag tidligere og fjernet støv hadde eg muligens ikke skrevet noe her i det hele tatt. Så hele garanti greia ved bærbarmaskina at en ikke skal åpne dem er no litt feil etter min mening.

 

Det er heller ikke noen forsegling som eg har sett på min Dell inspiron 9300. Tvert imot så vises det i manualer til dell hvordan en skal selv åpne en maskin. Og i tillegg for supporten så er det og en mulighet for at supporten skal kunne hjelpe deg til å åpne maskinen og muligens fikse problem via tlf/e-mail.

 

Husker fra noen år tilbake at en ikke skulle åpne maskinen for garanti osv. Om det gjeldet i dag vet eg ikke.

 

Lovdata.no , mye å lese.. hvor står det om støv da?

Endret av Sinseven
Lenke til kommentar

Eg var ikke den skarpaste eleven i dette faget på skulen. Så eg trenger den hjelpen som trengs.

 

Etter lovdata.no etter forbrukerkjøpsloven , som flere andre er blitt referert til ved lignende forumsider:

 

så leser eg kapittel 6:

 

sitat:

 

§ 27. Reklamasjon:

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

 

* Det foreligger en mangel ja, se bilde over, noe er rivruskende gale. Er ganske sikker på at selger vil og se at noe er gale og det foreligger en mangel, men hvor ligger ansvaret som deler ut skyld?

 

 

 

§ 15. Tingens egenskaper:(utdrag)

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og

andre egenskaper

 

* a) skjermkortet skal vise skikkelig bilde, dette gjør den ikke.

* b) da eg kjøpte bærbar viste eg ikke at forventet levealder på batteri var 1 år, eg hadde egentlig forventet flere år siden eg nesten bare brukte fast strøm tilkoplinga.-men det reduserer batteriet betraktelig på den måten, vet ikke om det er HS/SW feil eller om det ikke er mulig å unngå dette.

 

 

§ 16. Mangel:

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

*a) ja, skjermkortet funker ikke..

*b/d) kan ikke huske å fått et skriv som sei at eg må åpne maskinen min for å ta bort støv med f.eks q-tips

ellers så vil maskina di ta kvelden en vakker dag.

 

så er det motstillingene til mangel:

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

*Hva måtte eg kjenne til ved kjøpet?

 

"Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren."

 

* ja, og den ??

Endret av Sinseven
Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at en forbruker selv skal kunne rengjøre maskinen innvendig. Er det "normalt" med støv så skal dette dekkes av garanti/reklamasjon. Er det vanvittige mengder med støv og annen skit, så vil det ikke dekkes. Da skal det riktig nok være tilnærmet sammenproppet der, og man vil kunne si at du har brukt maskinen i et miljø der den ikke er ment for å brukes.

 

Er det bare overopphetning pga støvansamling ved normal bruk i et normalt miljø så skal det dekkes.

Lenke til kommentar

Det er ikke viften som er gåen, men komponenter på skjermkort mest sannsynligvis har tatt skade av alt for høg varme. En direkte konsekvens av at støvsamling kveler kjølesystemet i dette tilfellet en vifte og en kjøleribbe som har forgreining til skjermkort cpu og cpu.

 

støv i seg selv er noe alle har på maskinen sine i forskjellige menger. Men for mye av det fører til overoppheting om ikke fjerning av støv utføres. 2-3 år med godt brukt var min maskin. Da eg fikk dette problemet så begynte eg å tenkte på dei alle tusen brukere som ikke en gang tør å opne sin egen pc. Hvor utstrakt dette problemet er og kostander hver enkelt bedrift får, som igjenn gjør prisene for pc deler dyrere igjenn.

 

Ser at enkelte andre i forumet er flink til å nevne dette problemet for å forhindre mest mulig av denne skaden. Både forbruker og selger har godt av fysiske rutiner for å hindre dette problemet.

 

Alle mine tidligere maskiner har vært av en mindre varmeutviklende maskiner. Eg har aldri hatt bærbar før.

Da eg kjøpte maskinen visste eg at maskinen gav gode 3d resultater og dermed øker varmemengden nærmest proposjonalt. Det eg ikke viste var at bruk av maskinen medførte veldig stor varmeutvikling i sammenligning med andre bærbarmaskiner på samme tid, og at det var viktig med god ventilasjon.

 

Og eg er sikker på at det er mange flere som har opplevd samme situasjonen som meg.

 

Maskinen er heller ikke fiklet eller tweaket med i noen som helst grad. Alt er plain orginalt.

Eneste eg gjorde var å formatere Hd for å sette opp et skikkelig partisjonsoppsett med os og bruker partisjon. Fast strømtilkopling er flittig brukt , og ellers bruksområde vil eg sei helt normal bruk av maskinen.

 

Som en notat til meg selv så har eg oppdatert gylne regler for bruk av pcer:

 

1 oppdatert OS

2 oppdatert ad aware og virus og konfigurert firewall

3 oppdatert drivere

4 Puss støv hvert år !

Endret av Sinseven
Lenke til kommentar
Støv i maskinen er ikke garantisak/reklamasjonssak. Er det derimot viften som har brutt sammen er det garanti/reklamasjonsgrunnlag.

Det var vel en litt bastant påstand? Bare fordi enkelte produsenter/verksteder sier dette grunnet egne økonomiske interesser, så gjør det ikke det automatisk til loven.

 

1. Det kommer an på mengden med støv som har samlet seg opp. Er mengden støv/tilstopping vært av en slik karakter at man kan anta at maskinen ikke har blitt brukt i det miljøet den er tiltenkt?

 

2. Produsent oppgir ikke noe om at maskinen burde/må regelmessig inn på service for vedlikehold.

 

3. Kunden har selv ikke anledning til å rense maskinen, ei blir kunden heller informert om hvordan en slik operasjon kan gjøres på egenhånd.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
3. Kunden har selv ikke anledning til å rense maskinen, ei blir kunden heller informert om hvordan en slik operasjon kan gjøres på egenhånd.

nå ja, på de fleste nye bærbare maskiner har kunden tilgang på såkalte service luker der man blant annet har mulighet for å få tilgang til harddisk ram og vifte og den indre siden av kjøleribben som luften blåses gjennom på vei ut / fra siden av maskinen.

 

av erfaring som både kunde og kundebehandler innen dataservice så er det helt vanlig å si til kunden at vis maskinen din begynner å s bli veldig varm er det mulig det er støv, vi anbefaler dermed at du slår av maskinen kobler ut batteri og strøm skrur av lokke(t)(ne) og bruker trykkluft på boks for å blåse innenfra og ut.

 

tror du får litt av et problem med å bevise at støv under vanlig bruk vil i et vanlig hus vil være et så stort problem at det ødelegger så mye som det snakkes om her.

 

MEN... vis en bærbar pc blir så varm at den "brenner" i stykker komponenter på endel av maskinen så er det noe galt med maskinen da den skal ha tempratursensorer som slår av maskinen automatisk lenge før maskinen blir så varm. og det spør du meg er der du har en grei reklamasjonsak.

 

 

og litt ekstra. erfaringsmessig så må jeg si at maskiner som bli sendt inn med støv blir veldig ofte av serviceteknikkerene meldt videre som defekt vifte og rep dekkes av selger/produsent

 

 

*dette er basert på erfaringer som forbruker og supportmedarbeider innen data*

Lenke til kommentar
3. Kunden har selv ikke anledning til å rense maskinen, ei blir kunden heller informert om hvordan en slik operasjon kan gjøres på egenhånd.

nå ja, på de fleste nye bærbare maskiner har kunden tilgang på såkalte service luker der man blant annet har mulighet for å få tilgang til harddisk ram og vifte og den indre siden av kjøleribben som luften blåses gjennom på vei ut / fra siden av maskinen.

 

av erfaring som både kunde og kundebehandler innen dataservice så er det helt vanlig å si til kunden at vis maskinen din begynner å s bli veldig varm er det mulig det er støv, vi anbefaler dermed at du slår av maskinen kobler ut batteri og strøm skrur av lokke(t)(ne) og bruker trykkluft på boks for å blåse innenfra og ut.

Det hjelper lite at man enkelte ganger får beskjed om å gjøre dette fra kundesenteret, så lenge ikke dette står i manualen som følger med maskinen. Den store majoriteten ringer aldri eller sjeldent til kundesenteret.

 

Dog er det bra at det opplyses dem som ringer inn, men jeg har en mistanke om at de fleste får beskjed om å levere maskinen inn på service.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg ante ikke at Dell hadde vedlikeholdsopplegg for sine lappiser på linje med bil.:

 

"Deres bil er nu klar for periodisk vedlikehold ved vårt verksted fra" skift ut "bil" med laptop.

Slik høres det ut.

 

Sitat.

"Er forbruker annsvarlig for å pusse støv ut av bærbarmaskinen sin for å opprettholde krav i vedlikehold ?"

Slutt sitat.

 

Jeg ser ikke bort fra at du muligens kan komme noen vei hvis laptopen er leaset, men hvis du har kjøpt den står du selv ansvarlig for å få den renset.

 

Så lenge laptoppen er innenfor garantitiden burde du kontaktet Dell med hensyn til både varmgang og støv og la dem fixe laptopen på eget verksted. Rens antar kr 500,-. må du nok betale selv.

 

Når laptoppen har blitt 3 år gammel og stadig har blitt varmere ville det ha vært en fordel at man kanske reflekterte litt med hensyn til mulige årsaker hvis man da ønsket lang levetid på laptoppen.

 

Jeg har selv 2 laptoper og med mitt bruk i mine lokaler er det behov for rens hvert 2. år og da lar jeg et dataverksted gjøre jobben.

 

Jeg aner ikke hvordan det er med Dell sine laptoper, men svært mange laptoper har skjermkortet som en intergrert del av hovedkortet. På skjermkortbiten sitter det en liten chip og problemet med den er at den blir degenerert av varme over tid.

Når laptopen begynner å bli varmere grunnet dårlig lufting grunnet støv og spesielt hvis tobakksrøyk er tilstede som pakker støvet vil chipen raskere bli ødelagt.

 

Hvis man kanske i tillegg benyttet laptopen til resurskrevende spill som genererer mye resursbruk og derav varmeutvikling får man kjappt problemer som illustrert her.

 

Trøsten får være at man lærer litt hele tiden, uansett.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Har en veldig lignende sak gående som er beskrevet i denne tråden: Netshop - Reklamasjon på bærbar PC

 

Jeg ble heller ikke opplyst om at maskinen periodevis trengte renseservice, og det står heller ikke nevnt i manualen. Jeg venter nå på å høre hvordan Forbrukerrådet stiller seg til saken. Min maskin var ca 3 år gammel da skjermkortet røk og har utelukkende vært i bruk i normalt innemiljø.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter E-mail konversasjonen så kom han på den andre siden at maskinen skulle på reparasjon. Ett selskap som ordnet reklamasjonen ble nevnt og eg kunne sende inn maskinen der dem skiftet skjermkortet mitt. Det var ikke selv Dell som gjorde dette. Men slik som Telenor styrerer med, bruker andre selskap for å betale mindre skatt eller noe i den duren.

 

 

---slutt---

Endret av Sinseven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...