Gå til innhold

Vil gå på folkehøyskole, men trenger hjelp.


Skyax

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Går nå på VG1(16 år) og har tenkt å gå på folkehøyskole etter VG2.

Men er et par ting jeg lurer på:

 

 

- Hvis jeg velger et helt år på folkehøyskole, vil skoleåret være det samme som alle andre skoler? fra høst til sommer.?

 

- Har tenkt å gå på friluftsliv, men har ikke noe særlig med erfaring, og er ikke så veldig trent... Er det noe jeg må være fra før, veltrent og erfaring...

 

- Trenger også tips til hvilken skole jeg bør velge, innen friluftsliv.

 

 

 

Er lit tidlig ute, men fant nettopp ut at jeg har lyst til å gå på folkehøyskole:D

Takker for svar:)

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å gå på friluftsliv, men har ikke noe særlig med erfaring, og er ikke så veldig trent... Er det noe jeg må være fra før, veltrent og erfaring...

 

Far min er lærar ved ei friluftslinje, og klagar konstant over kor uerfarne og dvaske elevane hans er. Skal du gå på friluftsliv vil eg anbefale at du veit kva det vil seie å gå ein LANG skitur, overnatte fleire netter i skog/fjell, generelt sett vere mykje og lenge ute i skog og mark.

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Går nå på VG1(16 år) og har tenkt å gå på folkehøyskole etter VG2.

Men er et par ting jeg lurer på:

 

 

- Hvis jeg velger et helt år på folkehøyskole, vil skoleåret være det samme som alle andre skoler? fra høst til sommer.?

 

 

Er lit tidlig ute, men fant nettopp ut at jeg har lyst til å gå på folkehøyskole:D

Takker for svar:)

 

Kjempebra at du vil gå folkehøgskole! Jeg gjorde det i fjor, og hadde et fantastisk bra år.

 

Vi begynte 20. august og sluttet 12. mai. Skoleåret er som oftest rundt det - eventuelt en uke "utsatt".

 

Angående friluftsliv kan jeg ikke si så mye.. Du får bare se på de aktuelle skolene og vurdere litt.. www.folkehogskole.no er en fin side for sånt.

Lenke til kommentar
Har tenkt å gå på friluftsliv, men har ikke noe særlig med erfaring, og er ikke så veldig trent... Er det noe jeg må være fra før, veltrent og erfaring...

 

Far min er lærar ved ei friluftslinje, og klagar konstant over kor uerfarne og dvaske elevane hans er. Skal du gå på friluftsliv vil eg anbefale at du veit kva det vil seie å gå ein LANG skitur, overnatte fleire netter i skog/fjell, generelt sett vere mykje og lenge ute i skog og mark.

 

 

 

Men det faren din klager på er vel viljen deres? ("dvaske elevane hans er")

At de ikke gidder..

 

 

Jeg vil gå på friluftsliv for det virker utrolig kjekt ut! (de eksemplene virket fristende:))

Tar også jegerprøven i Januar :)

 

 

Men er linja satt opp for at du må være i veldig god form, og ha masse med erfaring?

Eller må du være i OK form, og lit erfaring... går jo på linja for å lære lit mer?

 

 

 

 

Wow, vanskelig å velge en skole ut i fra alle de Shaggy.. Det var jo ikke bare en friluftsliv linje for å si det sånn:P

 

Noen som har erfaring med en av skolene?

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Men det faren din klager på er vel viljen deres? ("dvaske elevane hans er")

At de ikke gidder..

 

La oss sei det slik: mange av elevane hans har tydelegvis hatt vrangforestillingar om kva som venta dei på linja. Til dømes er det ein god del som har troppa opp og trudd at dei skulle køyre snowboard og vera i bakken heile tida, fordi det stod i læringsplanen at dei skulle ha sesongkort i bakken. Det viste jo seg sjølvsagt å vera feil. Mange har visstnok også ha vore dvaske og umotiverte.

 

Men for all del, om du er interessert i friluftsliv er folkehøgskule, og ei slik linje ypperleg for deg. Eg for min del hadde aldri gidda, nettopp fordi eg er snowboarder og aldri hadde gidda gå meir enn 1 time på ski!! hehe :D

Lenke til kommentar

Friluftsliv linja viker bare helt perfekt for meg:)

 

Hvilken skole er det faren din jobber på da, siden de går lange turer osv. :p?

 

 

 

Hvordan kan jeg trene meg opp til dette?

Snart nytt år, så jeg kan sette meg et nyttårsløfte:)

 

 

 

 

Takk for hjelpen Frigata og Shaggy :D

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Fant en som så veldig bra ut.. sto at linja var for deg med ikke så mye erfaring også:)

Skolen

 

Men min plan er at jeg skal gå på folkehøyskole etter VG2, å da er jeg 18 år..

Er jeg for ung eller?

Siden det står at 90% av alle er over 19 år....

 

De fleste som går FHS gjør det etter ferdig videregående - og jeg vil nok si det er å anbefale. Samtidig, jeg gikk med mange som var ferdige med andreåret, det var ikke som at de følte seg utenfor eller noe. Men mange skoler har en praksis med at de ikke tar inn søkere som er under 18 når året starter - husker en hos oss var 17, han ble tatt inn ved en feil :p

 

Erfaring med skolene? Har en kompis som gikk på 69 grader nord og hadde det fint der, og ei som hadde det skikkelig bra på Voss. Har også hørt mye fint om Ringerike, Numedal, Nordmøre, Rødde og flere og. Høyt og lavt-linja på Torshus er og veldig bra, men det er vel litt utenfor det du spør om. (Hvis noen lurer: både mamma og stefaren min har lenge jobbet på fhs...). Tror egentlig de fleste skoler er rimelig bra...

 

Du får vurdere litt hvilke andre kriterier som er viktige for deg - geografi, kristen/frilynt, nøyaktig hva slags linje du vil gå (ser det er mange varianter av friluftsliv) osv.

Lenke til kommentar
Fant en som så veldig bra ut.. sto at linja var for deg med ikke så mye erfaring også:)

Skolen

 

Men min plan er at jeg skal gå på folkehøyskole etter VG2, å da er jeg 18 år..

Er jeg for ung eller?

Siden det står at 90% av alle er over 19 år....

 

De fleste som går FHS gjør det etter ferdig videregående - og jeg vil nok si det er å anbefale. Samtidig, jeg gikk med mange som var ferdige med andreåret, det var ikke som at de følte seg utenfor eller noe. Men mange skoler har en praksis med at de ikke tar inn søkere som er under 18 når året starter - husker en hos oss var 17, han ble tatt inn ved en feil :p

 

Erfaring med skolene? Har en kompis som gikk på 69 grader nord og hadde det fint der, og ei som hadde det skikkelig bra på Voss. Har også hørt mye fint om Ringerike, Numedal, Nordmøre, Rødde og flere og. Høyt og lavt-linja på Torshus er og veldig bra, men det er vel litt utenfor det du spør om. (Hvis noen lurer: både mamma og stefaren min har lenge jobbet på fhs...). Tror egentlig de fleste skoler er rimelig bra...

 

Du får vurdere litt hvilke andre kriterier som er viktige for deg - geografi, kristen/frilynt, nøyaktig hva slags linje du vil gå (ser det er mange varianter av friluftsliv) osv.

 

 

 

 

 

Er ferdig etter VG2.. siste året på elektro ;) (er da 18 når begynner på fhs)

 

 

Jeg så litt på 69 grader nord, men fant aldri ut hvor det var...

 

 

 

Nå gleder jeg meg vikelig til fhs. Bare 1 1/2 år til nå :p

Lenke til kommentar

Ingen i hele norge trenger å trene seg opp til folkehøgskole. Folkehøgskole er et tenke år med masse opplevelser. Gikk selv idrett og der var store greske guder i samme dam som slappfiskene, og alle hadde det like gøy.

 

Folkehøgskole er et helt annerledes år en hva du er vant med på vgs. Fra ungdomskolen til vgs fikk du enda mer frihet, fra vgs til folkehøgskolen stiger friheten ytterligere.

 

Folkehøgskole er ypperlig for folk som ikke vil kaste bort et år etter vgs selv om di ikke vet hva di vil.

 

3 poeng får du også, om du velger bort militæret.

 

Tjoho!

Endret av pukki
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
3 poeng får du også, om du velger bort militæret.

 

Du framstiller det som om FHS er eit alternativ til militæret, jf. det du seier om 3 poeng. Det medfører i alle tilfelle ikkje riktigheit . :)

 

 

Er du ikke tjenestedyktig eller må gjennom siviltjeneste pga overbevisnings grunner passer det helt ypperlig å gå folkehøgskole, da dette er et deilig og behagelig sted å være sosial og å bli voksen.

Og du får 3 poeng, om du ikke er tjeneste dyktig eller slepper unna siviltjenesten av andre grunner.

 

TAKK!

Lenke til kommentar
Er du ikke tjenestedyktig eller må gjennom siviltjeneste pga overbevisnings grunner passer det helt ypperlig å gå folkehøgskole, da dette er et deilig og behagelig sted å være sosial og å bli voksen.

 

Eg vil no heller tru at ein blir softare av å gå folkehøgskule. Det inntrykket eg har av gutar som går på folkehøgskule, er at dei er jentete. Sjølvsagt gjeld ikkje dette alle, men eg har sett og snakka MYKJE med folkehøgskuleelevar oppgjennom åra. No er det sikkert teit av meg å seie at militæret er ein så mykje betre arena å utvikle seg sosialt og blir voksen (sjølv meiner eg det), men her får ein i alle fall prøvd sine eigne grenser til ytterpunktet. Eg har aldri hata og banna og klaga så mykje som den øvelsen då eg måtte gå 1,5 mil i kramsnø opp til knea, med 50 kg på ryggen. Imidlertid fekk eg oppleve kva det vil seie å vera totalt nedbrutt, og har levd lenge på mestringsfølelsen og at eg greide å gjennomføre dette i ettertid. Høyrte eg nokon påstå at å arrangere elevkveld og teater gir samme bonus tilbake? Nei, det er vel heilt subjektivt det. Militæret er også ein glimrande arena for å vera sosial. Hugs at du vil bli stua inn i brakker og rom med totalt ukjende folk, som du på ganske kort tid berre MÅ lære å kjenne på godt og vondt. Sjølvsagt er det nokon ein ikkje kjem overeins med, men eg har aldri hatt det så morro som det året eg var inne i Luftforsvaret. Dette var 05/06, og eg har framleis god kontakt med mange av gutta eg var inne med.

 

No gjekk eg sikkert veldig OT, men eg vil til slutt anbefale å ikkje sluntre unna militæret ved å prøve å overbevise, whine om eiga helse, vera pasifist etc, når ein eigentleg ikkje er det.

Lenke til kommentar
3 poeng får du også, om du velger bort militæret.

 

Du framstiller det som om FHS er eit alternativ til militæret, jf. det du seier om 3 poeng. Det medfører i alle tilfelle ikkje riktigheit . :)

 

 

Er du ikke tjenestedyktig eller må gjennom siviltjeneste pga overbevisnings grunner passer det helt ypperlig å gå folkehøgskole, da dette er et deilig og behagelig sted å være sosial og å bli voksen.

Og du får 3 poeng, om du ikke er tjeneste dyktig eller slepper unna siviltjenesten av andre grunner.

 

TAKK!

 

Hadde besøk av folkehøgskola på skolen min idag (Levanger Vgs.) fra og med august i år gies det bare 2 studiepoeng for fullført folkehøgskole, det samme gjelder militæret.

 

Nok om det, selv har jeg lyst til å gå både et år folkehøyskole og førstegangstjenesten, noen som har erfaringer fra Rødde Folkehøyskole eller Lederutdanning (2 årig) i militæret... beklager at jeg ikke husker helt navnet på det...

Lenke til kommentar
3 poeng får du også, om du velger bort militæret.

 

Du framstiller det som om FHS er eit alternativ til militæret, jf. det du seier om 3 poeng. Det medfører i alle tilfelle ikkje riktigheit . :)

 

 

Er du ikke tjenestedyktig eller må gjennom siviltjeneste pga overbevisnings grunner passer det helt ypperlig å gå folkehøgskole, da dette er et deilig og behagelig sted å være sosial og å bli voksen.

Og du får 3 poeng, om du ikke er tjeneste dyktig eller slepper unna siviltjenesten av andre grunner.

 

TAKK!

 

Hadde besøk av folkehøgskola på skolen min idag (Levanger Vgs.) fra og med august i år gies det bare 2 studiepoeng for fullført folkehøgskole, det samme gjelder militæret.

 

Nok om det, selv har jeg lyst til å gå både et år folkehøyskole og førstegangstjenesten, noen som har erfaringer fra Rødde Folkehøyskole eller Lederutdanning (2 årig) i militæret... beklager at jeg ikke husker helt navnet på det...

 

 

Ok, da jeg gikk fikk vi 3 poeng.

Lenke til kommentar
Eg vil no heller tru at ein blir softare av å gå folkehøgskule. Det inntrykket eg har av gutar som går på folkehøgskule, er at dei er jentete. Sjølvsagt gjeld ikkje dette alle, men eg har sett og snakka MYKJE med folkehøgskuleelevar oppgjennom åra. No er det sikkert teit av meg å seie at militæret er ein så mykje betre arena å utvikle seg sosialt og blir voksen (sjølv meiner eg det), men her får ein i alle fall prøvd sine eigne grenser til ytterpunktet. Eg har aldri hata og banna og klaga så mykje som den øvelsen då eg måtte gå 1,5 mil i kramsnø opp til knea, med 50 kg på ryggen. Imidlertid fekk eg oppleve kva det vil seie å vera totalt nedbrutt, og har levd lenge på mestringsfølelsen og at eg greide å gjennomføre dette i ettertid. Høyrte eg nokon påstå at å arrangere elevkveld og teater gir samme bonus tilbake? Nei, det er vel heilt subjektivt det. Militæret er også ein glimrande arena for å vera sosial. Hugs at du vil bli stua inn i brakker og rom med totalt ukjende folk, som du på ganske kort tid berre MÅ lære å kjenne på godt og vondt. Sjølvsagt er det nokon ein ikkje kjem overeins med, men eg har aldri hatt det så morro som det året eg var inne i Luftforsvaret. Dette var 05/06, og eg har framleis god kontakt med mange av gutta eg var inne med.

 

Noen slasker ( :thumbup: ) trenger nok å bli pisket rundt oppe i fjellheimen i kramsnø med 50kg på ryggen for å komme seg videre etter et enkelt liv hos mor og far, men dette gjelder ikke alle.

 

Og du har rett, på skolen min var det mye jentegutter som du kaller det, dette var gutta som skulle gå musikk og drama. Når det er sagt så er ingen blitt jentegutt av året på folkehøgskolen. Di er, og har alltid vært sånn, og det skal di få lov til.

 

Fint for deg at du er fornøyd med tjenesta di, og at du fikk mye nyttig utav den. Føler det på samme måte fra året mitt på folkehøgskole.

 

På folkehøgskole bor du på rom med 1 eller flere gjennom hele året. Du er på mange overnattingsturer, både utendørs og innendørs, innland og utland. Selv fikk jeg dame, som jeg har vært i lag med i 4 år, og jeg bor med 3 kompiser fra samme skole, 4 år etterpå. Så den sosiale delen av folkehøgskole skal du ikke kimse av ;)

 

No gjekk eg sikkert veldig OT, men eg vil til slutt anbefale å ikkje sluntre unna militæret ved å prøve å overbevise, whine om eiga helse, vera pasifist etc, når ein eigentleg ikkje er det.

 

Enig. Velg forsvaret om du ikke har en god grunn for å la være, men har du en skavank som gjør deg tjenesteudyktig eller har overbevisningsgrunner som ikke går overens med førstegangstjeneste, så velg folkehøgskole, det kommer du nok aldri til å angre på. Eller som mange, velge begge deler.

Endret av pukki
Lenke til kommentar
Hæ?

Er militæret samtidi som FHS?

*Forvirra*

 

 

Di fleste velger å gå folkehøgskole rett etter VGS, når guttene må inn i militærtjenesten. Derfor består folkehøgskolene av 75% jenter.

 

 

 

Kan vel velge å ta det neste år da?

 

 

 

Mange mener det er å sløse et år å gå på folkehøyskole, men jeg har veldig lyst til å på det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...