Gå til innhold

Oppsett av server til Windows Home Server

tormi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Skal sette opp Windows Home Server her hjemme og har noen spørsmål i den forbindelse.

Jeg har sålangt et kabinett klart og også en god strømforsyning.

Det jeg trenger hjelp til er valg av Hovedkort egentlig.

Sitter idag på en gaming pc med Asus P5B DLX hovedkort med Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz. Det er 2 PCI-E slotter på HK men kan jeg kjøre SLI med det?

Resten av oppsettet er i min signatur.

Tanken min har vært å oppgradere HK og prosessor på gaming PC og bruke det gamle i den nye serveren.

Jeg ønsker helst å bruke minst mulig penger men samtidig best mulig oppsett som holder.

Noen som har noen tips til meg her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SLI nei, crossfire ja

det står på specen at dette hket støtter: ATI CrossFire-teknologistøtte

Er vel berre hk med nvidia-chipset som støtter SLI ( rett meg om eg tar feil)

Skrevet
SLI nei, crossfire ja

det står på specen at dette hket støtter: ATI CrossFire-teknologistøtte

Er vel berre hk med nvidia-chipset som støtter SLI ( rett meg om eg tar feil)

Ahh.. Riktig så da må jeg bare bestemme meg om jeg skal ha SLI da. For da kan jeg evt. kjøpe et SLI HK og bruke dagens HK i server... Men det koster vel peng ja :)

Skrevet

Jeg ser 3 rimelige løsninger:

1. Bruk HK og CPU som du har + et nytt billig skjermkort og ram til server. Kjøp nytt nForce 680/780SLI HK og E6850/Q6600 CPU til gaming PCen.

2. Kjøp helt alt nytt til serveren, HK med innebygd skjermkort billig CPU og ram.

3. Samme som over utenom CPU da du bruker din gamle E6300 i serveren og kjøper en ny E6850/Q6600 til gaming maskinen.

Den første er dyrest og de andre er litt billigere.

Jeg hadde gått for siste alt så lenge jeg ikke skulle kjøre SLI.

Skrevet (endret)
Jeg ser 3 rimelige løsninger:

1. Bruk HK og CPU som du har + et nytt billig skjermkort og ram til server. Kjøp nytt nForce 680/780SLI HK og E6850/Q6600 CPU til gaming PCen.

2. Kjøp helt alt nytt til serveren, HK med innebygd skjermkort billig CPU og ram.

3. Samme som over utenom CPU da du bruker din gamle E6300 i serveren og kjøper en ny E6850/Q6600 til gaming maskinen.

Den første er dyrest og de andre er litt billigere.

Jeg hadde gått for siste alt så lenge jeg ikke skulle kjøre SLI.

Takk for et meget bra tips... Er usikker på om jeg skal kjøre SLI. Så jeg heller nok mot alt. 3 jeg også!

Eneste prob med E6850 er at det er databusshastighet på 1333, HK har max 1066.

PS: Har forøvrig et X1900GT kort liggende etter jeg byttet ut skjermkortet til GTX så har også mulighet til å kjøre det på serveren, men det er vel rent bortkastet?

Ka får man for et slikt X1900GT kort?

Endret av tormi
Skrevet

sjekk om asus har komme med ein bios-oppdatering som tillater 1333 på P965-chipsetet. Synes å meine at det var ein god del hk som kunne oppgraderes til å støtte den akutelle bushastigheiten.

Skrevet (endret)
This motherboard supports the latest Intel® Core™2 processors in LGA775 package. It also can support Intel® next generation 45nm Multi-Core CPU. With new Intel® Core™ microarchitecture technology and 1333 / 1066 / 800 MHz FSB, Intel® Core™2 processor is one of the most powerful and energy efficient CPU in the world.

Joda har et slikt hovedkort selv med E6600, og har funnet ut at det egentlig ikke er noen vits i å kjøpe nytt HK før FSB1600 blir en realitet. Lurer imidlertid på en E6850 da min E6600 er litt kranglete rundt 4Ghz.

Husk at P5B Dlx/wifi klokker som en helt i forhold til nForce kortene. Det er ialefall min subjektive mening. Kan jo være et moment å ta med i vurderingen.

Tips: Demonter Wifi delen og flash med ordinær P5B Deluxe bios. Jeg kom noe lengre på den måten. Det er imidlertid kommet en del nye oppdatereinger siden den gang jeg prøvde dette.

Eneste grun til å kjøpe nForce hovedkort slik som jeg ser det er at det gir mulighet for 8800GT eller "nye" GTS i SLI som gir en "syk" grafikkytelse for pengene. Siden du har et 8800GTX fra før vil jeg nå si at det får holde inntil videre.

Joda... min anbefaling står ved lag. en Q6600 eller E6850 er en god oppgradering fra E6300. I allefall @stock.

Edit: I disse miljøtider er det inn å spare strøm, det er derfor ikke å anbefale å bruke verken X1900GT eller 8800GTX i en server da disse faktisk bruker en del strøm.... hehe...

Endret av masterboy
Skrevet
Edit: I disse miljøtider er det inn å spare strøm, det er derfor ikke å anbefale å bruke verken X1900GT eller 8800GTX i en server da disse faktisk bruker en del strøm.... hehe...

hahaha. Knegget litt no.

Men det du sier er at jeg kan oppgradere biosen på mitt P5B DLX kort til å kunne kjøre prosessorer med 1333? Er dette med en vanlig BIOS oppdatering? Isåfall hva skjer da med minnet mitt?

Har det noe å si?

Skrevet

hahaha. Knegget litt no.

Men det du sier er at jeg kan oppgradere biosen på mitt P5B DLX kort til å kunne kjøre prosessorer med 1333? Er dette med en vanlig BIOS oppdatering? Isåfall hva skjer da med minnet mitt?

Har det noe å si?

Skal etter det jeg klarer å lese meg til fungere med bare å oppdatere til siste Bios ja....

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Hvorfor i himmelens navn skal du ha SLI på en server?

WHS er ypperlig til å stue vekk. Det er en server og ikke en spillemaskin.

Få fatt i noe skjermkort uten vifter. Du skal bare se på skjermen når du installerer OS'et.

Så vidt jeg kan lese av trådstarter, så skulle de delene du har fungere utmerket til en WHS.

For ny spill maskin, er det bare å invistere i nytt hovedkort med nyeste brikkesettet og et som støtter SLI/crossfire. Minne koster jo nesten ingenting i dag, så det er bare å fylle på så langt du tørr med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...